Skulle hämta julgran=tre dagar i skogen (Californien) innan räddningen kom

Jag tror inte det skulle ha skrivits något om de gått vilse i mitten på mars, men nu är det jul och de skulle ha en julgran.

Det har du ju rätt i.
Till tidningarnas försvar var ju det här bara den näst viktigaste nyheten på planeten den dagen, efter avslöjandet att man får köpa den tredje Morden i Midsomer-skivan lite billigare om man samtidigt köper en tidning ;)

(Jag vet, jag sparkar in vidöppna dörrar och Bockstensmannen gråter)

Oj, bockstensmannen måste läsa källorna bättre. Stackars svennar som inte har några egna nyheter menade han nog.

Jag tycker det sjukaste är att de skulle ha en jultall, och inte en julgran. ("Pine tree" är väl tall?)

Typ. Men Douglas fir t.ex. är väl en 'pine', men heter douglasgran på svenska och ser ut som en gran.. Det finns ju en massa olika sorters 'pine', 'fir' och 'spruce'. Inlandsisen gick inte lika hårt åt på den biologiska mångfalden som här. Eller så kanske de bedriver ett annat skogsbruk, vad vet jag, mer arter har de iaf.

Jag tycker det sjukaste är att de skulle ha en jultall, och inte en julgran. ("Pine tree" är väl tall?)

Jo, pine är tall. Tall verkar vara det föredragna trädet framför gran som juleträd i Staterna. Vår inhemska tall, Pinus sylvestris, är mycket populär tydligen. Följande är saxat från "Holidaytreefarm.com"

"Scotch Pines are the heritage of the old country. This attractive tree is a traditional favorite for the holidays and is reminiscent of snowy slopes, rural gatherings and open fireplaces.

As a Christmas tree, Scotch pine is probably the most commonly used species in the United States. Because of its ease of planting, generally high planting survival and favorable response to plantation culture it has been widely planted throughout much of the eastern United States and Canada"

USA är ju också stort, så jag tror att vilken art man väljer av julgran är olika beroende på om man bor i Montana eller Florida.

/Kalle

.....
USA är ju också stort, så jag tror att vilken art man väljer av julgran är olika beroende på om man bor i Montana eller Florida.

/Kalle
Så är det. Östkusten, typ staterna New York, Connecticut mfl. är det gran som gäller. Men de har så många olika typer av "vanlig" gran, Kungs-ädel-förädlad gran. I New Orleans hade de alla möjliga träd som gran, med allt möjligt hängande i dem, som paprika t.ex. Västkusten har jag inte besökt vid juletid så där har jag inte sett vad de använder. Vet dock att plastgran är vanligt. Mina föräldrar köpte en sådan och tog hem när jag var barn, men det blev inte mycket med den. Grenar försvann;-) Och det var de efter ett tag glada för. För en svensk; vad är en julgran som inte doftar gran när den sätts upp?

Raskesven

Så är det. Östkusten, typ staterna New York, Connecticut mfl. är det gran som gäller. Men de har så många olika typer av "vanlig" gran, Kungs-ädel-förädlad gran. I New Orleans hade de alla möjliga träd som gran, med allt möjligt hängande i dem, som paprika t.ex. Västkusten har jag inte besökt vid juletid så där har jag inte sett vad de använder. Vet dock att plastgran är vanligt. Mina föräldrar köpte en sådan och tog hem när jag var barn, men det blev inte mycket med den. Grenar försvann;-) Och det var de efter ett tag glada för. För en svensk; vad är en julgran som inte doftar gran när den sätts upp?

Raskesven

Den gran som säljs som kungsgran i Sverige är oftast odlad i Danmark och arten kommer urspungligen från Kaukasus och nordöstra Turkiet. I hemområdet bildar den ofta blandskog med bok. Kungsgranarna blid då som ett tak över bokarna. I floror kallas arten förnordmannsgran Abies nordmanniana.

I södra Sverige säljs ofta en gran som kallas blågran/silvergran och denna art kommer från de centrala delarna av USA. Denna art är även populär i Amerika och säljs som blue spruce. Det botaniska svenska namnet på arten är Blågran men är lättare och säljas under namnet Silvergran. Botaniskt sätt är "Silvergranen" en Europeisk art Abies alba och blågranen är Picea pungens

Ur miljösynpunkt bör man undvika att ha julgran och även att fira jul... Vill man verkilgen ha en julgran så bör man välja en vanlig gran Picea abies

/Stellan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zaet 7 Dagar.. Överlevnad 23
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Zwine 5 dagar ensam och hungrig i naturen. Överlevnad 162

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg