Jag tänkte äntligen montera luckvred på mitt Isfjord-däck, enkla plastvred med en skruv i däcket. Några tumregler som man bör känna till? Jag saknar nästan helt grundläggande hantverkskunskaper, så jag tar inte illa upp av självklara tips
Hittills har jag tänkt följande:
- först borra ett hål med lite större diameter än skruven (utanpå gängorna), och sedan fylla detta med epoxispackel (epoxi förtjockad med slipdamm), för att inte riskera vattenläckage ned till träet
- ha skruvar som är precis lagom korta för att inte titta ut på undersidan av däcket (men som ändå sitter genom större delen av däcket (ca 11 mm totalt, inklusive en underliggande lucksarg)
Nån särskild sorts gängor som är bra?
Syrafast skruv, antar jag?
Andra bra knep för lagom trögvridna vred?
Hittills har jag tänkt följande:
- först borra ett hål med lite större diameter än skruven (utanpå gängorna), och sedan fylla detta med epoxispackel (epoxi förtjockad med slipdamm), för att inte riskera vattenläckage ned till träet
- ha skruvar som är precis lagom korta för att inte titta ut på undersidan av däcket (men som ändå sitter genom större delen av däcket (ca 11 mm totalt, inklusive en underliggande lucksarg)
Nån särskild sorts gängor som är bra?
Syrafast skruv, antar jag?
Andra bra knep för lagom trögvridna vred?