Rostfritt och alumium bör undvikas. Vitt och svart är ännu värre. (Vitt=rostfritt och aluminium svart=kolstål, järn.)
Jag tappade skäddan på min Point 65, lyckades fiska upp bladet eftersom det var grunt. De hade gjort bladet i aluminiumplåt och limmat(?, det mesta i fogen var borta...) fast en rostfri wire. Jag tillverkade ett nytt blad i rostfri plåt och lödde fast wiren med silverlod. Får se hur länge det håller.
Jag är bilblåtslagare från början. Bilar med alumiumkaross får bara lagas på speciella plåtverkstäder. De har separata rum och verktygsuppsättningar för svartplåt och alumium. Om något verktyg lånas från alu till svart får det inte komma tillbaka.
MIG/MAG-svets.
Man MAG-svetsar i svart (Även om de flesta felaktigt säger MIG) och MIG-svetsar i aluminium och rostfritt. Man kan bygga om en MIG-svets till MAG genom att byta trådrulle och gastub. Men har man väl svetsat MAG ska man helst inte återgå till MIG. Om man inte har råd med två maskiner bör man åtminstone även byta matarrullar och slangpaket eftersom det fastnar avlagringar på dem som sedan nöts tillbaka till tråden och förorenar fogen.
Bara några exempel på hur det kan fungera att blanda material.