Fixeringen av framfoten
Pekkas anmärkning kanske gäller SNS pilot. Däremot när jag testade SNS-bindning med bara en metallbygel under sulan fann jag att den lätt irriterande retursnärten från skridskon försvann när jag fixerade framfoten mot aluminiumplattan med en rem.
Vad jag försökte beskriva var en bindning som skulle fungera även med andra skor än Salomon SNS.
SPD kan vara en intressant idé att utgå ifrån men de jag känner till som försökt hittills med en konventionell långfärdsskridsko har inte varit nöjda. Detta kanske pga att cykelskor är så styva i sulan att de inte är så bra att gå i och därför att böjningen måste tas ut någon annanstans vilket blir lite knepigt på en långfärdsskridsko som skall ha hyfsat liten frontarea vid gång på snö eller vattentäckt is.
Det borde gå att kombinera en klaphastighetsskena* med en cykelsko via en SPD-liknande mekanism. Jag tror att man då bör sätta fästet lite längre fram på foten än det sitter på en cykelsko.
*Se t ex http://www.velocity.se
Thure
Pekkas anmärkning kanske gäller SNS pilot. Däremot när jag testade SNS-bindning med bara en metallbygel under sulan fann jag att den lätt irriterande retursnärten från skridskon försvann när jag fixerade framfoten mot aluminiumplattan med en rem.
Vad jag försökte beskriva var en bindning som skulle fungera även med andra skor än Salomon SNS.
SPD kan vara en intressant idé att utgå ifrån men de jag känner till som försökt hittills med en konventionell långfärdsskridsko har inte varit nöjda. Detta kanske pga att cykelskor är så styva i sulan att de inte är så bra att gå i och därför att böjningen måste tas ut någon annanstans vilket blir lite knepigt på en långfärdsskridsko som skall ha hyfsat liten frontarea vid gång på snö eller vattentäckt is.
Det borde gå att kombinera en klaphastighetsskena* med en cykelsko via en SPD-liknande mekanism. Jag tror att man då bör sätta fästet lite längre fram på foten än det sitter på en cykelsko.
*Se t ex http://www.velocity.se
Thure