Skridskoprojekt

Fixeringen av framfoten

Pekkas anmärkning kanske gäller SNS pilot. Däremot när jag testade SNS-bindning med bara en metallbygel under sulan fann jag att den lätt irriterande retursnärten från skridskon försvann när jag fixerade framfoten mot aluminiumplattan med en rem.

Vad jag försökte beskriva var en bindning som skulle fungera även med andra skor än Salomon SNS.

SPD kan vara en intressant idé att utgå ifrån men de jag känner till som försökt hittills med en konventionell långfärdsskridsko har inte varit nöjda. Detta kanske pga att cykelskor är så styva i sulan att de inte är så bra att gå i och därför att böjningen måste tas ut någon annanstans vilket blir lite knepigt på en långfärdsskridsko som skall ha hyfsat liten frontarea vid gång på snö eller vattentäckt is.

Det borde gå att kombinera en klaphastighetsskena* med en cykelsko via en SPD-liknande mekanism. Jag tror att man då bör sätta fästet lite längre fram på foten än det sitter på en cykelsko.

*Se t ex http://www.velocity.se

Thure

Klap-SPD

Enbart ett rykte, kanske feltolkat men vill minnas att en kompis hade sett någon med SPD och klap-skridsko, tror det var på Östermalms IP. Aldrig får man vara först om en idé.

Undrar om det går att skruva in en SPD bindning på en vanlig vandringssko? Att skära ut ur sulan är nog inte så lurigt men det är väl risk att sulan är för vek och kommer att slitas ut ganska snabbt där skruvarna går igenom. Dessutom måste det hela liquisolas väl för att det inte skall läcka in vatten.

Tanken med infästning under skon ungefär där en SPD-pedal sitter är dock mycket intressant och borde kunna utvecklas till något väl fungerande om allt designas från grunden för långfärdsskridsko.

-Palle

spd

Njae...liquisol är bra men jag tror det är bättre skära till en bit 1 mm neopren och lägga mellan infästningarna i sulan.

2 fördelar med neopern. Dels kommer det fungera som en helt vattentät packning, dels tar det bort ledningen av kyla mellan infästningarna (som ju är i metall).

There's always a solution to every problem

MW

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg