Skridskoprojekt

Hej

Vi är två friluftsintresserade studenter vid Luleå Tekniska Universitet som håller på att utveckla ett par nya låndfärdsskridskor i vår slutkurs. Vi åker själva långfärdsskridskor men skulle vilja ha tips och synpunkter från mer aktiva åkare, gärna av någon som brukar delta i långlopp. Alla tips är välkomna!

-Vad saknas på dagens modeller/ vad tycker du skulle kunna förbättras?

-Det har varit en del skriverier om kapning av skena, "carvingslipning" osv. Det verkar som om dessa förändringar ger en roligare åkning men ger de även en positiv effekt vid t ex långlopp, får man inte kortare skär?

mvh/Ulrika och Marie
 
Förbättra kängorna därefter bindningar och skridsko

Skridskon är betydligt mer utvecklad än kängorna för långfärdsskridsko. Klap blir sannolikt mer och mer dominerande vid tävlingar i långfärdsskridsko framöver.

För att hitta optimal utrustning skulle jag börja med att välja en bra och lätt vandrarkänga med lätt fjädrande och halkfri sula. god rörlighet i fotleden framåt bakåt och god fixering av hälen samt rörlighet för tårna men ingen glappmån i sidled över framfoten.

Till den skulle jag utveckla en praktisk frambindning som fixerar sulan fram från tårna till stortåns grundled vid skridskons platta (Stortåns grundled finns där axeln ligger vid rätt placering av foten på en cykelpedal). Samtidigt gärna en styrning för klacken för bra stabiltet vid klapfunktionen.

Eventuellt en elastisk rem baktill för att kunna reglera graden av återfjädring.

Skridskon skall kunna fininställas i sidled. Effektiv skenlängd som en hastighetsskridsko dvs runt 40 cm och med en 5 cm lång uppslipning framtill.
Gärna 1,1 mm skena. Vikt kan sparas genom att optimera aluminiumprofilen. Gärna bredare lateralt om skenan och smalare aluminiumplatta på insidan av foten.

Hur har ni tänkt hittills? Har ni några ritningar utlagda på någon hemsida? Vill ni så skulle vi kunna lägga ut skisser för kommentarer på SSSKs hemsida http://www.sssk.se

Thure
 
det skulle vara fint att kunna justera SNS-bindningen lätt i sidled.
Remmen över tårna är inte nödvändig, för när man har tyngden på och "sparkar", foten böjs från basleden, inte från den där stålpinnen.
Pekka
 
Skall det vara så svårt??

RECEPT PÅ ENKEL KLAPP-SKRIDSKO!!!!

- Ta och montera isär en cykelpedal och knyck SPD mekanismen.

- Fäst denna i skridskoskenan.

- Baktill bygger ni upp en klack för att få samma nivå (antar att spd mekanismen tar lite plats i höjdled om man inte kan försänka den på någotvis).

- Skruva loss metallbiten under en spd sko (den som "klickar in" i mekanismen) och fäst denna på undersidan av din favvo känga (kräver lite ingrepp i sulan).

Vips!så har ni skapat den enklaste klapp-skridskon.

Kommentarer

Det går säker att köra med cykelskor oxå. Det finns modeller med lite högre skaft som är mjuka nog att gå i.

Man kan komplettera efter eget behag med ev. snodd baktill för att kontrollera "klappet".

Skruva åt justeringsskruven till spd mekanismen till MAX för att förhindra att den lösgör.

Ev. kan man bygga upp två skenor som sidstöd på sidorna av den bakre klacken (är denna av trä är det busenkelt).
 
Mer om spd-grillan..

Jag blev så uppeldad av min ide så jag måste spåna vidare...=)

Fördelen med en spd konstruktion är att man endast behöver EN fästpunkt. Glöm alla remmar och stoppklackar etc..

Skon kommer sitta fast åt alla håll.

Du kommer kunna kunna ställa in vinkeln på skon precis som du själv vill samt även justera den i sidled.

Överlägset smidigt att ta av och på. Bara att "klicka i".

Spd är standard på marknaden. Alltså finns det en uppsjö av märken och modeller att välja mellan (läs montera isär).

Snö, is och kyla då? Jag cyklar själv året runt i riktigt kalla och snöiga förhållanden och har inga problem att komma i och ur.
 
Kanske inte så bra med SPD!

Mike, har du tänkt på att man lossar en SPD-sko från pedanlen genom att vrida ut hälen? Med andra ord skulle det vara riskt för att man klickar ur skridskorna i varje skär! Kanske inte är så bra ide trots allt?
 
Nä..inga negativa vibbar nu, problem är till för att lösas?

Äh..det är bara att dra åt justeringsskruven som reglerar trögheten till max. Har provat. Det sitter som berget! Dessutom kan man ha stödskenor på sidorna vid den bakre klacken som förhindrar sidovridning av hälen när man belastar skenan som hårdast i frånskjutet.

Eller...

Det är principen som är den intressanta. När allt kommmer omkring behövs inte själva SPD systemet. Däremot kan man kopiera grundtanken med infästningen under fotbladet.

Jag har just slaktat en av mina pedaler och börjat montera på skenan och det slår mig att man skulle kunna bygga en enklare konstruktion själv.

Jag menar... Spd byggar ju på att cyklisten lätt kan komma ur pedalen, något som inte behövs vid skridsko åkning. Alltså behöves inte själva fjäderbelastningen i spd-mekanismen. Det räcker med en tvärgående sprint baktill ( ja ni som vet hur spd pedaler är konstruerade förstår vad jag menar) som låser fast skon.

Äh..jag får väl dra igång mina ritprogram o meka ihop en liten ritning, orkar inte brottas med verbala formuleringar för att illustrera. En bild säger mer en tusen ord.

To be continued....

Aloha's

/MW
 
På gräs....

...klarar du säkert ut en optimal lösning!

Skämt åsido - intressant ide' - det gäller att tänka på tvären. Lycka till
T
 
Fälttålig och mindre isbeläggning

Håller först med TB om att skon är mest eftersatt.

Skenan skall nog inte vara 1,1 mm. Jag har ett par skridskor med 1,2 mm och upplevde senast i lördags att de har en tendens att skära ned i stöpisen. 1,35 mm är mitt bud. Ytterligare ett argument är att skenan måste tåla att bändas i torrsprickor etc.

Min önskeskridsko är c:a 3-5 mm högre än dagens. Tack vare det kan man åka mer kraftfullt i motvind och accelrationer. Även kurvor och, slipningen förbjude, stoppsladdar underlättas. För att lätta kanske man kan skära ut material mellan glidytan och överbyggnaden?

En mycket hal beläggning (teflon, anodiserd alu?) skulle minska påfrysning av snö och is. Kanske samma beläggning kan hindra att slipningen skadas om skridskorna lägg ihop vid transporter etc.

Slipningens kurva c:a 20-25 meters radie.
 
Vanlig Rotefellabindning då?

Ska sannngen fram är jag endast måttligt hängiven till skridsko, jag åker i mina telemarkspjäxor vilket i för sig fungerar utmärkt.

Skulle man inte kunna smälla på en vanlig 3-pinnars Rotefella bindning, med eller utan kabel? Visst är vikten intressant, men en bindning väger inte så mycket. Med en styrklack bör detta fungera.

Jag är övertygad om att sidobelastningen i en heli-telis eller andra mer avancerade övningar på skidor vida överstiger den som kan uppkomma på en skridsko...

Mvh

/föhl
 
Rottefella ok.

Vanlig Rottefella-bindningen fungerar riktigt bra, jag har åkt med sådana redan sju år(lös häl). Men nu saken är, hur utväckla ännu lättare och snabbare kombination.
Pekka
 
JO visst men..

Med en "SPD" lösning kan man ju välja i princip vilken känga/sko som helst. M a o, med lite justering i sulan kan du välja favorit skon.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg