Artikeln i SSSK:s årsbok
Tankar om en skridskokurva
Vikten av en riktig kurva på skridskon betonas ofta, men mer sällan förklaras hur denna kurva ser ut. Kanske är det ingen som riktigt vet? Låt oss försöka undersöka saken. Vanliga långfärdsskridskor har en radie på cirka 30 meter. Det är en ganska flack kurva. Hastighetsskridskor har cirka 20 meters radie, medan bandyrör och skridskor för short-track har runt 7. Konståkningsskridskor har endast 2,5 meter.
Så vad händer om vi ändra lite på den traditionella kurvan? Om vi minskar radien från 30 till, säg 10 meter? Efter lite övertalning åtog sig en av stadens kunniga skridskoslipare att göra ett försök. Dessförinnan hade jag själv tagit fram bågfilen och kapat av drygt 5 cm av förskeppet. Uppslipningen framtill blev då tämligen brant, cirka 70°. Skridskons total längd är endast 40 cm, men hela 36 cm är åkyta, som ligger högst 2 mm från isen.
Erfarenheter
Hur är det då att åka på denna skidsko? Efter drygt tjugo mil på söt och saltis av vårkaraktär, är resultatet till belåtenhet. Första intrycket är att den är betydligt kvickare och mer lättsvängd än en vanlig skridsko. Översteg och skarpa kurvtagningar går betydligt bättre. Ytterskären får en extra skjuts. Att kryssa mellan snöfläckar är rena njutningen. En ”carvingskridsko” helt enkelt! Den korta längden gör det också enklare att hoppa över råkar och att gå i vrakis.
Nackdelar då? Vid jämförande test med en 50 centimeters standardskridsko på ena foten, märks att standardskridskons flackare kurva har en något jämnare och tystare gång. Skillnaden är dock marginell. Den branta uppslipningen fram borde göra att skridskon hugger då man kör på kraftiga ojämnheter. Konstigt nog märks inte detta. Enbart vid nerkörning i överis märks att skridskon har svårare att klättra upp igen. Slutsats 1: Om man vill optimera sin skridsko för åkglädje, kan man med fördel välja en krummare kurva och kortare längd än standardskridskon.
Kurvteori
En skridsko med krum kurva, kort radie, är lätt att styra. Den svänger kraftigt när skridskon lutas, vilket är en fördel vid kurvtagning och styrande skär, t.ex. dubble-push. En flack kurva går däremot lugnare på ojämn is och är mer kurstabil. Blir skridskon alltför kurstabil är det dock svårt att hålla balansen. Det har säkert de flesta märkt vid åkning i styrande fören, som överis eller snöfras. När det gäller glidytans längd, så har den inte så stor betydelse på hård och slät is. Då ligger bara några få centimetrar av skenan ligger mot isen. På mer ojämn is däremot, ger en längre skridsko en något lugnare gång. Den glider därför snabbare. Emellertid är det svårare att ta effektiva skär med långa skridskor, så maxfarten blir lägre. Längre skridskor väger också mer. Korta skridskor är lättre att få med sig i skären, översteg blir enklare och det är lättare att ”gå” med skridskorna i besvärlig is.
Vill man räkna ut sin kurva kan man använda formen R = a² / 2d. Exempel: reser sig kurvan 0,5 mm (d), på ett avstånd av 150 mm från skenans mitt (a), så är radien 22,5 meter (R) (22500 mm).
Uppslipning
Skridskons längd beror inte enbart av glidytans längd, utan även av hur uppslipningen framtill ser ut. Dagens långfärdsskridskor har som regel en längre uppslipning än äldre skridskor. Kanske är det boken ”Långfärdsåkning på skridskor”, som lett till denna utveckling. Där förordas en lång uppslipning för att ge ”mindre stötig gång över knaggelis”. Det flesta knöligheter möter dock skenan på endast någon millimeters höjd, så det är svårt att se vad kurvformen högre upp har för betydelse. Vid större ojämnheter blir åkningen ändå lätt onjutbar, och oavsett hur uppslipningen ser ut, måste ändå hela skridskon lyftas över varje större bula. Möjligen finns en för mig okänd grupp av vrakiskonnässörer, som i hög fart avnjuter dessa isens puckelpister, för vilka lång uppslipning har stora fördelar. För oss andra är nog en lång glidyta till större gagn för åkkomforten. Slutsats 2: Glöm tramset om att lång uppslipning ger lugn gång. Hellre en kort skridsko med lång åkyta. För god åkkomfort på ojämn is bör man också skaffa en sko med dämpad sula. Vandringsskor har ofta betydligt bättre dämpning än skidpjäxors stumma sulor.
Uppslipning bak då? De flesta skenor är ganska tvärt avhuggna bak med ett skarpt hörn. Detta är en fördel om man bromsar med hälstopp, likt inline-åkarna. Denna bromsteknik är överlägsen i spårande fören och väl värt att lära sig. Vill man kunna åka baklänges någorlunda säkert, kan det dock vara lämpligt att slipa upp skenan lite grann baktill.
Framtiden
Men det finns säkert mer att utforska om skridskokurvan. Måste kurvan ha en form som följer en cirkel? Hastighetsåkare experimenterar man redan med detta, och ishockeyskridskor är ofta helt plana mitt under foten. Kanske finns fler synvinklar? Idag görs vissa hastighetsskridskor med en skena som är smalare på mitten, likt midjan på en utförsåkningsskida. Det skall ge en skridsko som både är lättsvängd och har en jämn gång. Detta borde passa långfärdsskridskoåkaren perfekt. Troligen finns många fler innovationer som väntar på att bli upptäckta. Vad är optimal bredd och höjd på skenan? Låt oss fortsätta experimentera. Jag har hört talas om någon som har satt taggar på sina långfärdsskridskor för att bättre kunna hoppa över råkar, men detta är kanske att gå för långt ...