Skridskokanon

Snö på isen i april ?

Vet ej hur du har det med snö på isen , Staffan ?
I Skellefteå gör vi många av årets fina skridskoturer under tidig morgonstund på snöfriar isar i April månad

pete_d; sa:
1, "Chanstur", dvs tur till is man inte hade några som helst uppgifter om
En variant på detta är vad jag kallar att åka på negativ rapport. Dvs när någon rapporterar in att det är oåkbart. Men då tänker man att i morgon går det säkert. Eller när massmedia varnar för isarna - fast då vet man att det går att åka. Ibland är det mycket bättre än att gå på positiva rapporter, som sedan snöar igen eller blåser upp.

Palle_Z; sa:
- Kultur Lägg rejält med tid på att faktiskt utforska sevärdheterna kring en sjö istället för att bara skrinna förbi.
Du tycka ha åkt för lite med SSSK på Mälaren och Båven. Då får man kulturföreläsningar tills öronen ramlar av ;-)

Vad säger ni? Ska vi ta med Solokryssning med barnvagn mellan vindbrunnar på vansklig saltis, enligt Thures förslag? :)

öringen; sa:
thureb; sa:
öringen; sa:
Palle_Z; sa:
- Minimal impact tur Promenera/cykla till isen, kan vara svårt om man inte bor i Stockholm.

Hur menar du då?

Man kanske helt enkelt inte har bra turområden inom gång cykelavstånd från hemmet.

Ehh bra gissat, försök igen? Det finns vatten och därmed också is även här :)

OK, det snälla svaret dög inte?

Då kommer sanningen. Norrlänningar och landsortsbor är ju så dåliga på att cykla. Det är ju knappt de kan promenera.

(Jag räknar mig bara som landsortsbo själv, när jag tycker att jag vill, och det passsar mina syften!)

Nej det var OT

pby; sa:
Ska vi ta med Solokryssning med barnvagn mellan vindbrunnar på vansklig saltis, enligt Thures förslag? :)

Nej det tycker jag inte det var lite OT. Men inte var jag solo, dottern var ju med. ;o)
Isen var dessutom rekad innan barnvagnen drogs över när den såg lite vansklig ut

Däremot något i stil med fånga tillfället i flykten åk skridskor till jobbet, på lunchen etc.

En sådan rolig tur jag gjorde med min far på 70-talet var enligt följande.

Promenad till isen dvs Norrviken. (Familjen bodde i Bollstanäs). Skridskor och promenader via Norrviken, Edsviken och Brunnsan till stan. T-bana till konserthuset och bevistade konsert där. Sedan vidare med t-bana till Drevviken och rundtur där innan hemfärd med SL.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-01-26 kl 13:34]

Aprilåkning i Norrbotten och topplistan

Nog finns det is att åka på här uppe i april, tex parallellt med våra isvägar, kring Jävre etc. Men... då ligger ju även de oändliga skarvidderna som ska skejtas av (där vi bla tidigare på säsongen hade våra lika oändliga spegelblanka isar). Det är den parallella ångesten av att missa skidåkningen samtidigt som man njuter av aprilåkningen på skridskor som gör det så svårt att toppa skridskolistan med just aprilturer. Det problemet har vi vid kusten sällan oktober-januari då skidåkningen inte riktigt når upp till skridskoupplevelserna.

Jag är inte så mycket för listor men ska ändå bidra med den allra bästa turen;

- NÄSTA TUR

och den sämsta turen:

- TUREN SOM INTE BLEV AV

/Tommy

Thure, Thure, jag utgår från att du inte tar del av SSSKs israpporter före sådana turer, dränker du dig är det i så fall inte deras fel! Man skulle kunna tänka sig en slags ansvarsfriskrivning, "Thure för SSSK" och "Thure för egen del"...Fast du hade ju barnvagnen att hålla dig i förstås, det måste ju beaktas ;-).

Hon sov

i barnvagnen. Om jag plurrat skulle jag tagit mig upp. Jag var utrustad med räddningslina fullständig ryggsäck etc etc och är en mycket erfaren plurrare med hyfsad vattenvana och kondition.

Men isen var stabil och decimetertjock så någon plurrningsrisk fanns det inte och hade det varit det så skulle jag förstås ha vänt innan jag tog med barnvagnen.

Var det dumt gjort?

Jag kan förstå att det kan uppfattas som dumt eller dumdristigt men uppfattade det som den risk jag tog var minimal och risken dottern utsattes för var ännu mindre.

Jag uppfattar det som att många som går med barnvagn på Riddarfjärden när det är snö på isen sannolikt omedvetet tar betydligt större risker för sig och sina barn.

Thure

[Ändrat av thureb 2006-01-26 kl 17:02]

Äh, du får åka alldeles själv Thure, det är bara lite komiskt eftersom du med sådan emfas brukar påpeka farorna med ett sådant beteende, i synnerhet när det äger rum i oorganiserade former, utom ramen för en eller annan Klubb.Men de risker man själv tar verkar liksom alltid rimligare än de andra utsätter sig för...Åk på du! Den drunknar inte som är född att hängas brukade min morfar säga när mormor klagade.

Bergslagen

Det saknas kanonturer från Bergslagen så jag får väl komma med ett bidrag.
En långtur som tyvärr bara sällan är möjlig är att starta vid Grangärde norr om Ludvika och börja med Björken och Bysjön, vidare på Väsman till Ludvika.
Genom Ludvika kan man kombinera promenader med åkning på några tjärnar till Haggen med fortsättning på Nedre Hillen och Leran till Smedjebacken och övernattning på vandrarhemmet.
Nästa dag går man ner på Norra Barken och fortsätter på Södra Barken, Stora Aspen, Åmänningen och Visbosjön. Därifrån tar man Kolbäcksån/Strömsholms kanal till Strömsholms slott vid Galten på västra Mälaren.
Totala sträckan är ca 15 mil och en riktig kanontur.
Jag gjorde denna tur tillsamman med några kamrater i slutet av januari 2000. Den var dock uppdelad på två tillfällen, Grangärde till Virsbo lörd-sönd 22-23/1 2000 och Virsbo-Strömsholm torsd 27/1 2000.
Mellan Virsbo och Strömsholm är någon form av snabbindning bra, jag räknade till 32 korta promenader förbi små forsar, slussar, broar mm.
/Morgan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas.O Skridskokanon 2 Långfärdskridsko 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg