Skridskokanon

Igår offentliggjorde Danmarks sin omdiskuterade kulturkanon, dvs en lista över särskilt viktiga konstnärliga verk. Behöver vi en skridskokanon? En lista över turer som varje sann skrinnare bör genomföra.

Här är mitt utkast till förslag:

Turer:
- Mälaren: Västerås – Stockholm alternativt Uppsala – Stockholm eller omvänt.
- Båven.
- Stor-Vättern.
- Stockholms norra skärgård. A till B-tur med antingen utresa eller hemresa per båt. Helst med avstigning/embarkering direkt från isen.
- Södertörnssjöarna. Flersjöarstur med Drevviken som nav. För att uppleva den äkta stockholmskontrasten bör utresan ske per tunnelbana.
- S:t Annas skärgård. Med bestigning av Kupa Klint samt besök på Harstena.
- Isarna norr om Brändö (Åland). Givetvis medförandes skredstång.
- Ånnsjön (Jämtland).
- Hollands kanaler. Helst delar av Elvastadsloppet sträckning. Obligatoriskt besök på klunkafé med skridskorna på.

Utöver specifika turer tycker jag även följande upplevelser hör till en skridskokanon:
- Plurra.
- Månskenstur.
- Premiäråkning i oktober på under 4 cm is.
- Observation av säl eller åtminstone blisa (andningshål i isen).
- Svinga – känna isens hävning i dyningen.
- Övernattningstur. Boende kan ske på hotell, vandrarhem, tält eller under bar himmel, men ska ligga i direkt anslutning till isen.

Sablar! Ryssarna körde med femårsplaner...här krävs nog 10. Konsultkneg och tre kloner...jo, jo, man är glad om man får loss 8-11 på lördagmorgonen.

Ett par kan jag väl nästan-checka av.

Det låter onekligen som kanoner. Huvudskär och Högarna då?
/Oscar

Helt klart skall man på Åland använda skredstång. Bärigheten med en dylik är oöverträffad. Man behöver knappt is. Använde en dylik vid säljakt på Kvarkens isar på 60-talet. Helgen efter skidade jag och gick igenom (skidorna blev kvar i vaken). Har man tur kan man nordväst om Brändö råka ut för det som hände mig i artikeln "Skidtur bland Monster". Annars är inte en tur från Vårdö (fortfarande på Åland) norrut till Väderskär där filmen Stormskärs-Maja spelades in så tokig heller.
koivu

Egna turer

Viktigt är att genomföra egna upplägg om man skall kunna kalla sig för skridskoåkare. Sedan har inte alla tid och resurser att åka t ex till Nederländerna.

Sälar och blisor har inte varit möjligt förän de senaste 5 åren eller så i Stockholms skärgård men det vore en dröm för många att få se. Utmed Norrlandskusten är det sannolikt betydligt lättare att få uppleva detta.

A till X turer som omfattar flera dagar tycker jag är den optimala typen av isäventyr.

Klassiska sådana är utmed Västkusten och mellan Åbo och Åland.
Det är extra kul när sådana görs för första gången som t ex från Gustavs till Vasa förra vintern av Ajne-Lagerström-Lundman.

Örebrotur dvs Stockholm Örebro eller tvärtom på en eller flera dagar tycker jag tillhör klassikerna.

Sörmlandskusten till bland annat Garkast samt turer i Stockholms södra skärgård mellan Muskö och Värmdö eller mellan Runmarö och Utö/Ornö hör också till mina klassiker.

Thure

Johan, du har uppenbart missat poängsystemet som Lasse Nilsson har arbetat fram men ditt inlägg lär rendera dig ett par poäng.

-Palle

Palle_Z; sa:
Johan, du har uppenbart missat poängsystemet som Lasse Nilsson har arbetat fram men ditt inlägg lär rendera dig ett par poäng.
Det här är ju en trevlig lista som knyter an till det äkta innom skridskoåkningen. Skönt att kunna få lite tips om stora upplevelser.

Eventuellt skulle man kunna ha två tur-listor per region. En lista med "Prestationer" som man kan bli imponerad och inspirerad av, och en lista med "Naturupplevelser" som kanske inte kräver lika mycket kondition/åkstyrka av åkaren men ger mycket vacker natur. Många av Johans tips skulle säkert passa på båda listorna. Jag tror att alla skrinnare skulle uppskatta minst en av listorna.

Håller med Thure om att "Viktigt är att genomföra egna upplägg om man skall kunna kalla sig för skridskoåkare.". Att följa med någon annan på 4 cm oktober-is är inte ett tecken på skrinnarkunskap.

Palle_Z; sa:
Johan, du har uppenbart missat poängsystemet som Lasse Nilsson har arbetat fram ...
Men detta är ingen poängplockartävling. Detta är måstelistan!

Sommern och Luleå skärgård ska nog med. Ajne et al går dock bort, den hör mer till listan över enastående prestationer. Att vallfärda till Holland vill jag dock ha kvar, det är vårt Mecka. Brändöisarna kan nog generaliseras till Skärgårdshavets i allmänhet (men kravet på skredstång kvarstår). Jag sparade Västsverige till dig Palle att fylla i.

Men vi ska inte vara sämre än kulturnissarna, och inte bara bråka om vad som ska stå på listan, utan även om det överhuvudtaget ska finnas en lista, samt om det är mer hedervärt att inte ha sina turer på listan ;-)

pby; sa:
Men vi ska inte vara sämre än kulturnissarna, och inte bara bråka om vad som ska stå på listan, utan även om det överhuvudtaget ska finnas en lista, samt om det är mer hedervärt att inte ha sina turer på listan ;-)

Synd att du lyfte upp allt detta på en gång. Jag hade hoppats på 5 sidor diskussion medan vi sakta jobbade oss igenom denna typ av åsikter.

Västsvenska kanonen:

-Hindås - Gräfsnäs En verklig klassiker
-Hjuvik - Marstrand Helst via Sälö Knapp
-Dalbosjön T ex Läckö slott - Hindens rev eller Gälle Udde - Lurö - Värmlandsnäs
-Härskogssjöar Hela Härskogsområdet med start på Lensjön och slut på Lilla Stamsjön (före detta Långa Stamsjön)
-Dals-Ed - Bengtsfors
-Strömstad - Fjällbacka

-Palle

pby; sa:
Men detta är ingen poängplockartävling. Detta är måstelistan!
Jag ber om ursäkt om jag har missuppfattat dig. Det är alltså inte ett försök till en trevlig lista som kombinerar tips om sköna upplevelser med kännetecken på en allsidig skrinnare?

Om det är en lista som ska användas för att sålla agnarna från vetet så ska plurra genast tas bort. Den som har gjort hela listan utan att plurra måste vara värd dubbel respekt.

pby; sa:
Palle_Z; sa:
Där har du nåt! Är inte detta lite som Columbus och ägget... Lätt när man vet hur det ska göras. Vad är syftet med att åka? Att pricka av turer på en lista som nån annan satt ihop, eller att åka fär att man tycker det är kul att hitta nya upplevelser och platser?

Men ok, Båven, det är grejjer det. Dom andra vet jag inte för jag har inte gjort dom. :)

/Danne

Lasse Nilsson; sa:
... Om det är en lista som ska användas för att sålla agnarna från vetet ...
Nej, mitt syfte är mer att hitta ett representativt urval av fina turer som kan tjäna som inspiration. Samt turer som det ofta refereras till. Ungefär det du beskrev i ditt förra inlägg. En del lite lättare, andra mer svårfångade. Dock inga omöjligheter även för en normal entusiast.

Även om andra gjort turerna förut finns ganska gott om utrymme för egen improvisation och varianter. Dessutom krävs en del skicklighet för att pricka in rätt tillfälle. Men att bara kunna klassikerna är inte allmänbildning. Visst är det kul och kanske skickligare att hitta på egen unika upplägg. Fast dem vill man ju inte ha på någon lista innan de är gjorda :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas.O Skridskokanon 2 Långfärdskridsko 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg