Igår offentliggjorde Danmarks sin omdiskuterade kulturkanon, dvs en lista över särskilt viktiga konstnärliga verk. Behöver vi en skridskokanon? En lista över turer som varje sann skrinnare bör genomföra.
Här är mitt utkast till förslag:
Turer:
- Mälaren: Västerås – Stockholm alternativt Uppsala – Stockholm eller omvänt.
- Båven.
- Stor-Vättern.
- Stockholms norra skärgård. A till B-tur med antingen utresa eller hemresa per båt. Helst med avstigning/embarkering direkt från isen.
- Södertörnssjöarna. Flersjöarstur med Drevviken som nav. För att uppleva den äkta stockholmskontrasten bör utresan ske per tunnelbana.
- S:t Annas skärgård. Med bestigning av Kupa Klint samt besök på Harstena.
- Isarna norr om Brändö (Åland). Givetvis medförandes skredstång.
- Ånnsjön (Jämtland).
- Hollands kanaler. Helst delar av Elvastadsloppet sträckning. Obligatoriskt besök på klunkafé med skridskorna på.
Utöver specifika turer tycker jag även följande upplevelser hör till en skridskokanon:
- Plurra.
- Månskenstur.
- Premiäråkning i oktober på under 4 cm is.
- Observation av säl eller åtminstone blisa (andningshål i isen).
- Svinga – känna isens hävning i dyningen.
- Övernattningstur. Boende kan ske på hotell, vandrarhem, tält eller under bar himmel, men ska ligga i direkt anslutning till isen.
Här är mitt utkast till förslag:
Turer:
- Mälaren: Västerås – Stockholm alternativt Uppsala – Stockholm eller omvänt.
- Båven.
- Stor-Vättern.
- Stockholms norra skärgård. A till B-tur med antingen utresa eller hemresa per båt. Helst med avstigning/embarkering direkt från isen.
- Södertörnssjöarna. Flersjöarstur med Drevviken som nav. För att uppleva den äkta stockholmskontrasten bör utresan ske per tunnelbana.
- S:t Annas skärgård. Med bestigning av Kupa Klint samt besök på Harstena.
- Isarna norr om Brändö (Åland). Givetvis medförandes skredstång.
- Ånnsjön (Jämtland).
- Hollands kanaler. Helst delar av Elvastadsloppet sträckning. Obligatoriskt besök på klunkafé med skridskorna på.
Utöver specifika turer tycker jag även följande upplevelser hör till en skridskokanon:
- Plurra.
- Månskenstur.
- Premiäråkning i oktober på under 4 cm is.
- Observation av säl eller åtminstone blisa (andningshål i isen).
- Svinga – känna isens hävning i dyningen.
- Övernattningstur. Boende kan ske på hotell, vandrarhem, tält eller under bar himmel, men ska ligga i direkt anslutning till isen.