Skridskoartikel - Svenska Dagbladet

Var det någon mer än jag som läste artikeln om löshälsskridskor på 2 sidor i Svenska Dagbladets kulturbilaga idag (Nya skär på fjärden, sid 16-17)?

Löshälsskridskorna som användes av åkaren i artikeln var uppenbarligen ett par Ludnhags X-Adventure med Raid-skor till, som diskuterats i en annan tråd som stängdes nyligen.

Några kommentarer kring artikeln?

SVD-artikeln frysning av bindning

Här länk till www-artikeln http://www.svd.se/dynamiskt/livsstil/did_6841955.asp

På www saknas en del bilder på olika modeller som fanns i papperstidningen.

Jag lyckas inte identifiera Christinas binding och skomodell på fotografierna.

Rottefella NNN-bindningen är känd för att frysa och det förekommer även med Salomons BC-bindning medan jag aldrig varit med om det med Salomons SNS-bindningar.

Thure

Det är ju misstänkt likt ett par X-Adventure Raid pjäxor. De som utgått men som säljs av pikmakarn och sportsnet.se.

salomon_XA_raid_boot.jpg

Det borde väl rimligtvis vara en X-Adventure bindning till de skorna för att det skall passa. Lundhags Sweskate vore inte helt orimligt då den säljs med den bindningen.

Nåväl. Vad tyckte du om artikeln i övrigt Thure? Personligen tyckte jag att den var ganska välskriven. Jag hade svårt att hitta något egentligt fel, vilket man brukar kunna göra i den typen av reportage, men så är man ju lite grön på området också.

En kanonkombination

Har kört på Raidskon med bindning nu ett tag och är jättenöjd!!
Lagom stabil och dessutom varm (frusen om föttera)
Lyckades tom. montera på en vanlig haglövfs bara genom snedställning och borrning och fick en perfekt vinkel!!

h j; sa:
Vad tyckte du om artikeln i övrigt Thure?

Med tanke på omfattningen var den informativ och i stort bra.
Vad som är lite vilseledande är det där om att automatbindningar kan frysa. Rottefella NNN fryser gärna trots att det inte är en automatbindning.

Jag kan inte alla olika varianter av Salomons BC och XA bindningar men åtminstone 2 BC-bindningar både med automatfunktion och med hävstångsfunktion kan frysa.

Thure

Ja, det stämmer. Frysningsrisken var tämligen vilseledande. Tanken var väl säkert bara att visa att löshälsskridskor inte bara är guld och gröna skogar. Men det borde väl snarare ha skrivits att flera av löshälsbindningarna på marknaden riskerar att frysa fast vid turer under kalla dagar.

Kul att de även nämnde det faktum att många av entusiasterna inte är nöjda med tillverkarnas löshälsvarianter utan tillverkar egna modeller.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
boe skates Svenska Högarna Långfärdskridsko 3

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg