Skridsko- skid-jacka

Etaproof

eller Ventile är behagligt men inte så slitstarkt. Blir också lite bylsigare än stretchmaterialen. KM Einride kanske passar bättre för trådstartaren?

Thure

Tack för alla förslag.
Klättermusens jackor verkar ju bra enligt deras hemsida och då gillar jag nog främst Einride modell, dock är de väldigt dyra. Tierra Splitfire såg onekligen härlig ut, men är ännu lite tveksam om det är en soft shelle jacka som passar bäst.
Är fortfarande nyfiken på Lundhags Chill, såg att de hade en som heter Route i bomullsblandning, den såg också intressant ut, tycker dock Lundhags har väldigt knapphändig eller svår hittad info om sina jackor. Någon som har provat jackorna, får gärna delge sina intryck och erfarenheter.

Kom gärna med fler förslag o synpunkter.

Kan ju tillägga att jackan helst inte ska kosta mer än 2000:-

Tack på förhand

1850 kr lät ju klart intressant, lite trist färg bara.
Frågan är då bara vad är för nackdelar med Einride Etaproof 100% bomull, lundhags 65/35 blandning och deras Chill i polyester? Klättermusen säger ju att det måste blåsa rejält för att deras Einride ska släppa ut fukt.

@chi: jag tror du har missuppfattat vad KM säger angående vinden. Det är bara ett exempel. Den släpper alltid ut fukt på samma sätt som ex. 65/35 skulle göra (även om det så klart kan finnas skillnader beroende på hur tättvävd väven är osv.). På den punkten så tror jag inte du kommer uppleva någon skillnad, det är alltså inte ett argument mot KM. Sen så jämför de ju med laminat/membran vilket alltid är i en helt annan klass (typ äpplen och päron).

Jag har och har haft

åtminstone 4 windstopperjackor. De från Gore Bike Wear ventilerar betydligt sämre än de från Mammut. Tror att tyget betyder mer än membranet men Mammut påstår att deras variant har ovanligt stora porer för att vara windstopper. Mammuts tyg är elastiskt och görs av Schoeller medan Gore Bike Wears tyg är mycket tunnare prassligare och mindre elastiskt.

Vindtäthet är möjligt att definiera och mäta i varje fall i reklamens värd. Klättermusen har infört begreppet MFR se http://www.klattermusen.se/MFR_SE.php?lang=SE&curr=SEK

REI skriver om en jacka i Schoeller elastisk väv med windstopper "Windproof to 57 mph" http://www.rei.com/product/770914?c...ferralID=6eb9d87e-d875-11de-8c5c-000423c27407

Jackorna jag har heter Mammut Ultimate. http://www.sierratradingpost.com/p/...-Jacket-Windstopper-Soft-Shell-For-Women.html

Haglöfs har liknande men dessa har jag inte provat http://www.sierratradingpost.com/p/,1189H_Haglofs-Speed-Soft-Shell-Jacket-Windstopper-For-Women.html

Thure

Hej
jag är själv ute efter en jacka för samma ändamål + vintercykling. Har kört med Craft x-country ställ flera år och är ganska nöjd med dom men vill nu prova på ngt nytt. När mina 2 nuvarande ställ snart är slut.
Var i akut nöd på byxor för några veckor sedan då det började bli lite kallt och då köpte jag ett par Lundhagen Traverse pants som jag är helhöjd med. Har nu också sett att Outdoor Magazine, har tilldelat Lundhags den prestigefyllda titeln Editor’s Choice Award för dessa byxor. Materialet är av eco mtrl och 35% bomull. 1750 kostar dom i Karlstad. Lundhagens har också en motsvarande jacka som går på 2100 kr och den har också huva.
Fast jag gillar egentligen inte huva men den behöver man ju inte använda.
Tänkte nu därför slå till på jackan när lönen dimper ner om några dagar.
Jag vill i första hand ha vindtätt och slitstyrka och det upplever jag att Traverse har dessutom känns dom väldigt behaglig och har bra passform.

//Omar

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Skid/fjälljacka Kläder 4
scruler Skid "semster"?? Kläder 9
d-b Dyra skid-/telemark-/snowboardkläder? Kläder 2
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0
fotografiskt Vadmalsbyxor/jacka Kläder 8
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
rJohansson Bra jacka? Kläder 24
SLMT Tunn jacka Kläder 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg