Skridsko- skid-jacka

Hej!
Letar efter en skaljacka utan membran, för i första hand lite mera rörliga vinteraktiviteter, långfärdsskridskor, längdskidor m.m.
Kraven är: huva, andas bra, vindtät, hel dragkedja.
Finns det någon som har erfarenhet av Lundhags Chill?
Erfarenheter av andra jackor mottages också tacksamt.

Tack på förhand.
/Calle

Hej!
Letar efter en skaljacka utan membran, för i första hand lite mera rörliga vinteraktiviteter, långfärdsskridskor, längdskidor m.m.
Kraven är: huva, andas bra, vindtät, hel dragkedja.
Finns det någon som har erfarenhet av Lundhags Chill?
Erfarenheter av andra jackor mottages också tacksamt.

Tack på förhand.
/Calle

Bomullsanoraker är väl rätt funkis i allmänhet, inte bara i ventile/eta-proof. Jag har en norrøna arktis, den är grymt bra. Fast den har några år på nacken, och nu ser den inte alls likadan ut. Fjällräven har ett par i G1000, också helt okej.

Windstopper tycker jag också är trevligt, men de är ofta så tight skurna. En kompis lever i sin Millet windstopper med luva, den var rätt billig när han köpte den på highsport.

Bilagor

• ImgWriterCAKB0FUP.jpg
    ImgWriterCAKB0FUP.jpg
    9.4 KB · Visningar: 1,544
  • ImgWriterCA36IW21.jpg
    ImgWriterCA36IW21.jpg
    8.6 KB · Visningar: 1,394
Tack för era olika tips, forskar vidare, har ju lite tid på mej innan säsongen (kanske) börjar.
Har inte tänkt på soft shell förut, har det bra andningsegenskaper? Ett windstoppermembran dämpar det andningen mycket? Hur står sig soft shellen mot bomull?
Mycket frågor blev det, någon som har erfarenhet av de olika materialen?

Tack för era olika tips, forskar vidare, har ju lite tid på mej innan säsongen (kanske) börjar.
Har inte tänkt på soft shell förut, har det bra andningsegenskaper? Ett windstoppermembran dämpar det andningen mycket? Hur står sig soft shellen mot bomull?
Mycket frågor blev det, någon som har erfarenhet av de olika materialen?

Bomull och G1000 utan alltför mycket impregnering transporterar fukt mycket mycket bättre än softshellmaterial.

Jag har haft windstopper men tyckte att jag använde den för lite, så den fick gå. Bomull och G1000 är mitt förstahandsval för vintern, om det är hyffsat torrt.

Om du är ute efter en jacka som andas så får du faktiskt använda dig av ett levande djur eller nåt. Inga material andas.

Och när alla de stora elefanterna gör softshell jackor med huva och Windstopper, så kommer det naturligtvis också billigare alternativ:

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16955&plats_id=1435

Den här har inte huva och inte membran och ventilerar mycket bra http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16573&plats_id=1435 jag har bara haft den några veckor så jag kan inte gå i god för att den är idealisk som skridskojacka men jag kommer att prova den i vinter.

Hur mycket jackor med Windstoppermembran ventilerar varierar våldsamt. Många av dem är väl täta för ansträngande aktiviteter men de Mammutjackor jag har (Ultimate) är bra ventilerande om än inte lika bra som TPs. Med bomull och grönlandsväv och liknande är det likadant varierar mycket från jacka till jacka beroende på hur tätslagen väv och hur väl impregnerad.

Vill du ha en verkligt bra jacka tror jag du skall leta efter den här http://www.mammut.ch/en/productDetail/101005170_v_3022_L/Ultimate+Hoody+Men.html

Bilderna nedan först TP i grönt sedan Mammuts i rött. Lite roligt att TP använt samma namn som Mammut = Ultimate. Bägge jackorna finns i flera andra färger.

Thure

Bilagor

• 121-09stor.jpg
    121-09stor.jpg
    32.4 KB · Visningar: 1,503
  • Ultimate_Hoody_fire_bild1_eps_Zoom.jpg
    Ultimate_Hoody_fire_bild1_eps_Zoom.jpg
    199.3 KB · Visningar: 1,491
Bomull och G1000 utan alltför mycket impregnering transporterar fukt mycket mycket bättre än softshellmaterial.

Gäller det även softshellmaterial utan windstopper, eller de kanske inte är tillräckligt vind täta för att det ska vara skönt o använda i lite blåst på vintern.

Om du är ute efter en jacka som andas så får du faktiskt använda dig av ett levande djur eller nåt. Inga material andas.

Kanske vore någo en jacka som aktivt rörde sig som en bälg med backventiler i ut o in tagen.

Bilderna nedan först TP i grönt sedan Mammuts i rött. Lite roligt att TP använt samma namn som Mammut = Ultimate. Bägge jackorna finns i flera andra färger.

Thure

TP-jackan går bort pga. avsaknad av huva, Mamut jackan såg onekligen trevlig ut men är nog i dyraste laget för min ekonomi.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Skid/fjälljacka Kläder 4
scruler Skid "semster"?? Kläder 9
d-b Dyra skid-/telemark-/snowboardkläder? Kläder 2
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0
fotografiskt Vadmalsbyxor/jacka Kläder 8
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
rJohansson Bra jacka? Kläder 24
SLMT Tunn jacka Kläder 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg