Re: Paris sled
Vad gäller kapell tänkte jag packa i två blå shoppingkassar från IKEA. Över det drar jag mitt stora ryggsäcksregnskydd från Hiker, det räcker gott och väl för att täcka hela packningen. Två packremmar som korsar pulkan totalt 4 gånger spänns ovanpå packningen och regnskyddet.
Jag har ingen bra mindre ryggsäck, så jag tänkte ha min vandringsryggsäck på mig med pulkans skalmar fästa till höftbältet. Ryggsäcken blir ju onödigt stor när jag har packning i pulkan, men rymmer å andra sidan packningen på tåget så jag kan ha pulkan tom då. Det underlättar resan till och från fjällen lite grann.
Bra tips! Jag kommer köra med samma lösning. Jag ska dra en repa till Biltema och köpa silikonspray till skidorna och VP-rör till pulkan.oloan877; sa:Förra året hade jag en sådan pulka köpt från globetrotter på en tur i Kebnekaise området. Jag drog 6mm repsnöre genom alla öglorna och genom två VP-rör (Biltema) som korsades bakom ryggen. I korsningen surrade jag ihop rören med gummi från en cykelslang. Detta fungerade förvånansvärt bra. Som sele använde jag en alpin ryggsäck och fäste skaklarna med karbiner direkt i avbärarbältet (på respektive sida). Genom att korsa skaklarna får man avsevärt bättre styrsel. Jag byggde också in lite fjädring i systemet med hjälp av gummicord, detta fungerade lite halvdant. Uppskattar att vikten på pulka med last var ungefär 40kg, mer än så ska man nog inte lasta. Det är viktigt att lasta med låg tyngdpunkt eftersom pulkan är rätt vinglig. På skrå är svårt att gå, på raksträcka eller ännu hellre lite lätt uppför är den perfekt. I branta utförsbackar är det bara att ta fart så att man är framför pulkan hela tiden.
Vad gäller kapell tänkte jag packa i två blå shoppingkassar från IKEA. Över det drar jag mitt stora ryggsäcksregnskydd från Hiker, det räcker gott och väl för att täcka hela packningen. Två packremmar som korsar pulkan totalt 4 gånger spänns ovanpå packningen och regnskyddet.
Jag har ingen bra mindre ryggsäck, så jag tänkte ha min vandringsryggsäck på mig med pulkans skalmar fästa till höftbältet. Ryggsäcken blir ju onödigt stor när jag har packning i pulkan, men rymmer å andra sidan packningen på tåget så jag kan ha pulkan tom då. Det underlättar resan till och från fjällen lite grann.