Skrämmande nyhet för oss maskulina åkare!

Jag skulle vilja få bekräftat om nedanstående inlägg i VK (Västerbottens Kurriren) är sant. Det känns lite överdrivet i mina öron, men det skulle var kul att höra era åsikter!

"Cyklistpungar i fara

SKRUBBSÅR, HJÄRNSKAKNINGAR och benbrott är några av de vanligare skadorna för muntainbikecyklister. Men nu varnar forskare även för att cyklandet kan orsaka allvarligare skador på de manliga cyklisternas pungar. Hela 88 procent av de undersökta extremsportarna hade drabbats av åderbråck, cystor, förkalkningar eller åkommor."

Det som gör mig misstänksam mot ovanstående inlägg är att det inte framkommer hur många som var med i testet, vilka dessa forskare var, samt vem som skrev inlägget. En viss sanning finns det dock, men att 88 % av alla oss mtb fantaster skulle drabbas känns överdrivet.

hmm

Så vitt jag vet har man fått fram att de som cyklar väldigt ofta, typ tävlingscyklister, kan få problem eftersom man ju sitter på en känslig del. Vet dock inte om pungen räknades till detta. Det finns ju sadlar med skålform. Är det någon som vet om det är för att avhjälpa just detta problem.
Thomas.

Gammalt problem?

Håkan K; sa:
Äh, sånt ska väl en karl tåla! :cool:

/Håkan
Det är just vi som är karlar som inte tål detta ;)

Det här är ett gammalt problem som tydligen beror på tryck på området bakom pungen och kan ge impotens, men jag har alltid hört att det lär gå över efter ett tag. Därför är det viktigt att luta sadeln tillräckligt mycket framåt för att minska trycket.

Hans

tjafs

det har gått lite opinion i detta.
under åttiotalet minskade antalet motions/tävlingscyklister i USA drastiskt efter nya forskningsrön om att sporten ledde till impotens, men under mitten av nittiotalet hävdades det motsatta, dvs att man blev en bättre älskare om man fick sin dagliga sadeldos. och vips, så var vägarna överfulla av cyklister igen.
konstigt va?
min flickvän har dock aldrig klagat, och jag cyklar så det står härliga till...
/j

Hutt; sa:
malindo; sa:
En kollega till mig var faktiskt tvungen att operera snoppen pga för mycket cyklande.

Mvh /Mats

Det är därför jag alltid har byxor på mig när jag cyklar. Kommer man in i ekrarna kan operation bli nödvändig.

Hans

Det är ju lämpligt pà mànga sátt att ha byxor pà sig nár man cyklar.

Ovan nämnda operation berodde dock pâ làngvarigt slitage/tryck, och ej pà tillfällig olycka i ekrarna. Sàdan torde ju vara fatal, och tvivlar pà att ens operation kan rádda sâdan situation (jfr arga damer med saxar, som man dà och dà láser om.)

Mvh /Mats

Om man oroar sig för att fastna med apparaten i ekersystemet... H u r f a n e man utrustad då, eller hur sitter man på hojjen.. *kvack*

Om man frågar en större urolog-kllinik, (större innebär mer material)så kan de bekräfta att cykling i stora doser kommer att ge skador på fortplantningsområdet. Åderbråck, cystor och fibrösa ärr är vanligast vill jag minnas. Många av dessa "skador" kommer dock aldrig att ge några symptom hos den drabbade. Precis som man förmodligen med hjälp av röntgen kan hitta knä-"skador" hos alla som spelat innebandy en längre tid, innebär ju inte heller detta att alla har trasiga knän. De flesta skador kommmer att vara endast sk. subkliniska, dvs. inte ge några symptom - men de är ju där i alla fall.

inte konstigt alls

FJS90/91; sa:
Om man oroar sig för att fastna med apparaten i ekersystemet... H u r f a n e man utrustad då, eller hur sitter man på hojjen.. *kvack*
det är allvarliga problem som diskuteras på detta forum herr broman!
själv har jag förkastat idén med byxor, och slänger istället upp "den" över axeln och fäster med en klädnypa i hästsvansen. utmärkt lösning på problemet om du frågar mig.
/j

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
millediablo Träna med oss Mountainbike 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg