Skoval i Nepal

Behöver lite råd och dåd inför tripp till Nepal i okt/nov. Knallar gärna i fjällen här hemma, men då tycker jag det duger med gummistövlar eller höga Lundhags. Dessa kommer inte med till Himalaya, så då är frågan - vad satsar man lämpligast på i skoväg? Är liten och lätt som en plätt. Fick mig en del gallimatias till livs av ivriga säljare på stadens sportbutiker. Deras slutsats var att jag absolut behöver ett par super-racer-Meindl av dyraste sort med minst BC-sula för att inte känna varje gruskorn jag går på. Behöver jag verkligen så styva sulor? Måste kängan kosta 2500 pix för att duga? Och vad är lägsta ca-pris för ett par vettiga kängor? (De ska givetvis gå att använda hemma också, när man snällt får bära sina 15 kilo själv...)
Andra händiga tips vad gäller turer, övrig packning etc emottages tacksamt. Har tänkt gå alltifrån 5 - 9 dagar.

/Malin

Trekkar du mycket?

Frågan är kanske ifall du trekkar mycket, eller tänker göra det. Själv har jag en "gammal" trekkingkänga från Boreal som jag köpt på rea för typ tusenlappen, som jag tror kan ha hetat "Bulnes" eller något liknande. De har varit jättebra för _mig_, men det hela handlar ju om hur kängorna känns på fossingarna?

Vad man däremot vill ha i Nepal (och andra ställen i Himalaya) är något med "rull i steget". Ganske tjock sula, således. Vibram eller liknande (Contagrip, trek fds3...) är skönt, för det ger schysst grepp, även om det är halt/vått/snöigt/lerigt och ger fortfarande en vettig stabilitet.

Ett par andra tips, från ett tags "trekkande" är att just kängorna kanske är det som "får kosta" något. De lär du ha längre än något annat. De skall vara sköna, framförallt, gärna vara lätta att ta hand om (typ garvat läder, eller så, som ytterskikt), vara halvhöga (blir de för höga får många ont i skenbenen, eftersom det går mycket uppför och nedför, samtidigt vill man ha stabilitet i vristerna...).

Priset? Tja, det beror på vad du hittar. Kolla ut något som funkar på tassarna, som är skönt och som du skulle kunna ta hand om även om det blev lerigt, smutsigt, vått, isigt och allmänt slitet, gärna samtidigt. Sedan är det bara att slå till...

Lycka till.

/Kotten

Lätt är rätt.

Hej!

Det beror lite på var i Nepal du har tänkt vandra men min (iofs ganska begränsade) erfarenhet säger att man kan gå med ganska lätta skor. Jag var i Nepal 5 veckor förra året (feb-mars) och mina kompisar gick i vandringsskor av "lågskomodell" och det gick bra under hela trekken till Langtangdalen. Viktigt är dock att sulan är bra. När vi sedan styrde kosan till Annapurnaområdet kom vi högre upp och då blev det så mycket snö att vi alla gick med kängor. Jag har en kompis som varit i Nepal över 10 gånger och han tycker att Teva-sadaler duger gott som trekkingsko för det mesta. (Betänk att standardskodonet för en nepalesisk bärare är den gamla hederliga flippfloppen i plast. Verkar användas året runt oavsett väderlek/snöförhållanden.) Ofta är stigarna väldigt bra och påminner mer om en grusgång i en park än om svenska fjällstigar. Om det är brant är det inte ovanligt att det har byggts trappor. OBS! Det kan dock vara smalt, brant, ojämt,blött,exponerat,stenigt,lerigt,åsnor,halt,snöigt,jakar, och så vidare på Nepalesiska stigar.

Spara dock inte på pengar när du köper sko till en tur som den här.

Avdelningen övriga tips. Hyr guide och gärna en bärare också. Det kostar lite pengar men det är inga fantasibelopp. Vi gav 10 US$ för guide och 7 US$ för en bärare under Langtangtrecken. Priserna kan dock variera väldigt. Kolla också noga att guiden pratar bra engelska och verkar trevlig. Det är en enorm skillnad i kvalite på guider. En del vandrar bara med utan att vare sig säga speciellt mycket eller vara direkt hjälpsamma medan andra kan vara alldeles underbara och kan fixa alla situationer som kan uppkomma.

Ha det bra i Nepal! Det finns inget vackrare land.

Mvh Jan Nordin, Uppsala

Ps Hinner inte skriva mer nu men vill du ha mer tips kan du alltid maila mig.

Tackåbock

Okej, jag får ge mig då. Det blir väl en seriös satsning på skor till slut. Fast det klart, gick nyligen ner från Sylarna i 10 år gamla papperstunna teva och 17 kilo på ryggen, så det mesta funkar ju.. Men det var av nöd och mindre kul.
Tack för bra tips!
/Malin

Prova kängor i affär i Sverige men kolla om de inte är betydligt billigare i tex tyskland (eller frankrike eller spanien) och köp på nätet. Reser man så kan man gärna titta utanför EU också. Man brukar tjäna ca 300-500 kr på det.

Hade jag varit som du så hade jag köpt i Kathmandu där finns massor av sportbutiker med priser mycket billigare än i Sverige, och bra kvalité också

5212; sa:
Hade jag varit som du så hade jag köpt i Kathmandu där finns massor av sportbutiker med priser mycket billigare än i Sverige, och bra kvalité också

Det skulle jag alldeles bestämt avråda från. Just skor ska vara väl ingådda, annars är risken stor att få skavsår vilket kan förstöra vandringen helt.

För de vanligaste vandringarna i Nepal, Everest Base Camp, Annapurna-runt, etc, är det inte nödvändigt med några avancerade pjäxor. Gärna bra, väl ingådda, kraftiga skor, och om du ska över Thorung La kan de med fördel klara ett par timmar i snö.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skallagrimson Utrustning för Nepal i april Trekking 4
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1