Skottlandstips

Är väl medveten om att forumet kanske är fel, men kör ändå...

Planerar för en Skottlandsvecka i juni och tar tacksamt emot tips. Om det hinns med skulle vi vilja få in 3-5 dagars vandring/cyckling. Highlands väst/ostkust? Som sagt - tacksam för inputs.

Kommer förmodligen med hyrbil (ifrån Leeds).

Vore jag du skulle jag åka västkusten upp. Ta en dag i Glasgow på vägen upp - det är värt ett besök för att handla och lite annat. Vill man kan man i samband med det ta en sväng förbi Dumbarton och kolla på Dumbarton Rock, eller klättra där, eller bara kolla "turistfällan" (det gamla slottet) på toppen, där. Klart sevärt.

Sedan en sväng förbi Loch Lomond på väg upp mot de västra munros. I The munros kan man sedan vandra/klättra/mysa bäst man vill, typ. Fantastiskt trevligt och fint.

Fast det här är ju bara mina enkla åsikter.

/Kotten

Ben Nevis

Storbritanniens högsta berg Ben Nevis (1344 m) kan vara värt en dagstur. Stigen startar strax utanför Fort Williams och totalt tog det oss ungefär 6 h upp och ned med fikapaus på platån på toppen.

/Klas

Isle of Skye

Jag skulle vilja rekommendera Isle of Skye, t.ex. ett besök till "The old man of Storr" tar inte lång tid.

/BAX

Aviemore

Jag var i Skottland för några år sen och hamnade i Aviemore. http://www.aviemore.co.uk/ Inte långt därifrån (10- 15 min med bil?) ligger Glenmore vid sjön Loch Morlich. Där gick jag ett par fina dagsturer. Om jag inte minns fel är Caringorm det näst högst berget i Skottland. Var tyvärr inte uppe på den toppen.
I Aviamore ligger en cykelbutik Bothy Bikes http://www.bothybikes.co.uk/home.html som hyr ut cyklar och har förslag på cykelturer. Har dock inte cyklat dom.
Skulle jag åka tillbaka till Skottland skulle jag åka tillbaka dit och göra allt jag inte hann med.

/Stina

cykling i Skottland

Jag har inte vandrat i Skottland, men väl cyklat, 1981.
Det kan vara rätt tungt utmed västkusten, med många
branta backar upp och ned, dock inte så höga.
Sen kan vädret vara lite otrevligt, med regn, minst sagt
svalt väder och motvind. Jag bodde i diverse B&B,
fördetmesta gemytligt. Jag hoppade över en sträcka, och tog med cykeln på tåg, där jag trodde det skulle bli lite tråkigt
annars.

Norra Skottland var jag inte alls, där förekommer backar
på 25 procent. Turen:

Newcastle-Carlisle;
- Dumfries
- Kilmarnock
-Tarbet (vid Loch Lomond)
-Oban (över bergen)
-Fort William (längs kusten)
- Ardvasar (södra Skye, färja från Mallaig)
-Portree (norra Skye)
-Kyle (fastlandet, färja), tåg vidare till Inverness
-dagsutflykt längs Loch Ness
- Keith
- dagsutflykt till Tomlintoul (the Whisky Trail)
- Aberdeen
tåg till Edinburgh och Newcastle

Etapperna låg kring 50 miles.

Isle of Skye är fascinerande. Sydänden är lummig, den centrala delen är en fjällhed på havsytans nivå.

il C

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg