Skoteroverall

Har nån ett tips på en bra skoteroverall?
Jag vill inte ha nån fånig skalmodell, utan en overall jag kan dra utanpå underställ+vanliga friluftsbrallor och en rejäl ylletröja och sedan glatt skutta ut på skotern i -30 grader och susa iväg.

Dragkedjor längs benen och huva är måsten.

Byxa + jacka går bort, jag vill ha nåt som kan sitta som en säck runt midjan på en och fortfarande vara tätt. Dessutom gillar min pojkvän att ha brottning i snön, och inget jäkla snölås mellan jacka och byxa står emot honom... ;D

Jag har funderat lite på en flytoverall, men är de tillräckligt varma/vindtäta?

Jag kan tänka mig att betala en 4-5000 för nåt sånt här. Mer om så krävs för nåt riktigt bra, men då ska det till en hel del...

Jag har gått igenom lite olika overaller eftersom jag har en tendens att göra hål i dem med vassa krokar. Eller slita sönder dem mot vassa metallsaker. Just nu har jag en mullion 1mg9 som är en ventlilerande modell eftersom jag omväxlar rörelse och stillasittande måste jag få ut svett osv.

Andra jag haft tidigare är sundridge, fladen och en vinteroverall från blåkläder.

Kallast är Sundridge, tätt följd av fladen. Sen kommer Blåkläderoverallen och varmast (trots att den är ventilerande) är Mullion overallen.

Viktmässigt är sundridgen och fladen de två lättaste med ungefär 2600gram vardera, sedan kommer Mullion overallen på 2800g och sist overallen från blålkläder som vägde nästan 3400g. (om jag kommer ihåg rätt.)

Kort sagt så kan jag varmt rekommendera Mullion, I sverige är de svindyra, men kan du tänka dej att köpa från tyskland är det mycket bättre pris.

De ser grymt schyssta ut bägge. Ska se om jag hittar nån butik som har såna så jag kan prova. Beställer gärna från nätet, men är lite kinkig med passform, så prova först är nästan ett måste...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg