Skoterfritt???

Hej alla skidvänner!

På mina obligatoriska vinterfjällsemestrar brukar jag vistas i västra Härjedalsfjällen som jag anser är bland de vackraste i Sverige. TYVÄRR är det omöjligt att undvika alla dessa skotrar som ju hörs på flera mils avstånd. Dessutom vill man ju slippa att andas avgaser någon gång under året och det kunde vara trevligt att få uppleva den där genuina fjälltystnaden någon gång. Min fråga lyder: finns det överhuvud taget något fjällområde i Sverige där man kan få uppleva TYSTNADEN och LUGNET och bara njuta av det vackra landskapet utan att bli påmind om storstadsbullret? Eller finns det inte några sådana unika platser kvar? Hur är det i Norge? Någon påstod att skoteråkningen är mycket hårdare reglerad där.

Snälla, tipsa mig om skoterfria fjäll!!!

Betydligt färre skotrar i Norge

Hej
Jodå, det är så... Våra kära grannar i väster har betydligt hårdare restriktioner kring den enskilda skoteråkningen. Mitt tips blir således: Åk till Norge!!
Mvh

Tärnafjällen

Hej,
Jag gillar också skoterfria fjäll, men de är svåra att hitta. I tärna-fjällen finns det en del mindre sådana områden framförallt ovanför trädgränsen. Men annars är ju det hetatste tipset att åka i lågsäsong, då brukar det vara helt OK, iallafall där.

Annars vet jag inte så många ställen. Men det beror ju på vad man vill ha för förutsättningar (om man vill gå i flera dagar eller så) Är det inte ganska skoterfritt längre norrut, Typ Sarek etc? Någon borde veta, jag är faktiskt intresserad av att få veta själv...

I princip skoterfritt i Sarek/Padjelanta

Ej svenskt tangentbord = aao saknas.

Om mitt minne inte sviker mig sa rader det skoterforbud for alla forutom Samerna i Sarek och Padjelantas nationalparker. Jag vet att det i alla fall knappt finns nagra skoterspar i Sarek pa vintern och en vindfri dag (de ar inte allt for vanliga) kan det vara sa tyst att det nastan gor ont. Tyvarr kan man inte saga samma sak om resterande delar av Laponias varldsarvsomrade. Nar jag skidade genom Sjaunja och Stora Sjofallet for tva vintrar sen var skoternarvaron pataglig och i ovriga delar av Lapplandsfjallen ar det etter varre.

Sa vill man uppleva tystnaden i Sverige ar det bara att packa taltet och dra.

Två tips

1. Sarek. Under åtskilliga Sarekturer kan jag bara påminna mig två gånger då jag över huvud taget sett en skoter. I båda fallen har det varit samer, och de har kört lugnt och försiktigt och inte stört tystnaden nämnvärt.

2. Okstindarne - Artfjället. Detta område ligger nordväst om Hemavan, Okstindarne i Norge och Artfjället i Sverige. Artfjället ingår i Vindelfjällens naturreservat och har inga skoterleder, och på den norska sidan vet vi ju hur det är...

MVH

Peter Ask

Ett tredje.

Ett tredje trevligt omrade i narheten av Artfjallet/Okstindarne ar Borgefjells Nationalpark som ligger en 5-10 mil soder om dessa omraden i Norge. Borgefjell ar det omrade med mest genuin vildmarkskansla som jag besokt i Skandinavien. Det enda omrade i Sverige som jag tycker kan jamforas ar den vastra delen av Padjelanta, pa "fel" sida av de stora sjoarna. Men dit ar det lite krangligt att ta sig.

Kebnekaise

I nästan hela Kebnekaiseområdet är ju skotrarna redan idag förbjudna. Bara efter kungsleden hör du dem surrande.

Urban.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jesper.holst Skoterfritt?? Turskidåkning 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg