Skoskav

Jag har precis börjat gå in mina lundhagskängor. Jag har följt rådet att gå in dem med varmt vatten. Men till mitt förtret märkte jag att jag började få skoskav på ena foten.
Jag brukar få skoskav ganska lätt i nya skor, men jag undrar om det är vanligt med lundhags?
Inga jag känner har fått skoskav med liknande kängor, under så kort tid.

Ska jag fortsätta nöta in min fot i kängan?
Gå in dem med blod? =)
Kanske använda compeed?

Eller bör jag vila foten lite tills skavet försvunnit och sen fortsätta att gå in kängan?

Tack på förhand!
micke
 
Det var länge sedan jag använde lundhags, men jag märkte att vartefter jag använde kängorna så formades de efter min fot. Skulle nog råda dig att låta fötterna vila ett tag. När du har gjort det, så gå till apoteket och köp Leukoplast, ett slags vävd tejp. Tejpa sedan med den på de ställen du fick skavsår på, sen är det bara att vandra in kängorna ordentligt med tejpen på fötterna. Jag har aldrig haft någon skav efter att jag började använda den tejpen. Men se till att tejpa så fort minsta tecken på skav/rådnad synas på foten. Lycka till :)
 
Lundhagskängor är kända för att behöva mycket bearbetning (ofta smärtsam sådan). Men få kängor får väl sådana eloger som lundhags när de väl formatsig efter att ha varit med ett tag?

Följ ovanstående råd. Ett underskattat tipps är att låta kängorna formasig under kortare stunder och under icke för belastande vardags aktiviteter.
Använd dem exempelvis till arbetskostymen och framför TV:n :) då kommer de mogna till tuffare aktiviteter/ turen.
Se även bifogad länk.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=6751
 
Som sagt det finns väldigt mycket skrivet om dett här . Men det tål åter att påpekas att man också skall ha rätt strumpor/sockor. Till ofodrade kängor är det definitivt bäst med 2 st, gärna en tunnare inre av syntet och en tjockare yttre av ylle, men inte någon av bomull i alla fall. Sockorna skall också vara lagom tjocka, annars kan man få skavsår av det, så det kan vara värt att testa att byta den ena sockan så att man får tjockare/tunnare med sockor.


http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12481
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12305
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11888
 
Från en ömfoting till en annan

Om du inte brukar få skavsår lätt, så finns det säkert hopp om förbättring m hj a råden på ovanstående trådar. Då gäller det bara att lida tills skorna är ingångna.

MEN: du nämner att fötterna ofta tar stryk i nya skor. Då finns det nog en viss risk att du får kämpa väldigt länge innan skorna blir bra. Mitt råd är att byta till en mjukare sko / lämpligare läst om problem kvarstår efter att du prövat dej fram med olika sockor, teip, compeed osv.

hälsn My
 
Prova också med tjockare strumpor om du inte redan har det. Man brukar ju säga en tunn innerstrumpa + en tjock ytterstrumpa, men jag lutar nog mer åt en tjock innerstrumpa + en ännu tjockare ytterstrumpa.

Det som jag tänker på när man säger tunn strumpa är i min mening alldeles för tunnt.

Hursomhelst, på så vis klampar jag runt i mina Lundhags utan vare sig skavsår eller tejp.

I början kan du säkert ha nytta av tejp dock.

Leif...
 
Låt det läka!

Det händer att jag får skoskav av nya skor i början, men det hjälper utan undantag att låta skavet läka ordentligt innan man börjar om.
Ofta beror skavet på att man inte sköter sig och lyssnar på sina fötter.

Jag tror att jag fick skav av mina Lundhags under inkörningen (enmilspromenad på Djurgården), men har aldrig haft det efteråt.
Däremot har de krympt så att jag ibland nuddar i tårna, ingen fara men inte heller kul. Så när du väl har gått in kängorna så att de blir en del av dig så kommer de att krympa. Lite trist.

Vårda foten, tejpa foten, fukta kängan, ha bra strumpor.

Fråga dig också varför du fått skav. Beror det på fötterna, på kängan, på taskig fotvård, fel strumpor osv osv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mandris Skoskav/blåsor Fjällvandring 23
jiana hjälp mot skoskav Fjällvandring 26
SKOSKAV!!! Fjällvandring 4

Liknande trådar