Skorsten, vintercamping

Sitter och ska inhandla mig en kamin till nortent gamme 6.

Tältet kommer nästan endast används vintertid med djupa snöförhållanden uppe i norr, ej möjligt att gräva ner, både skog och fjäll. Är ju väldigt populärt med rullskorstenar på de lättare kaminerna.

De andra som har sektioner finns de risk att de kan glida isär om kaminen rör på sig om snön smälter ex?

Tips mottages gärna på ni som hållit på med liknande turer, låg vikt är egentligen inget prio utan mest kombination vikt/användarvänlighet.

Helt täta behöver kanske inte skorstenar vara? Borde vara undertryck i kanalerna när man eldar och rök utanför borde leta sig uppåt och ut i toppen av kåtan.

Men kolmonoxid är alltid en fara. Så man skall inte sova med tänd tältkamin.

De sektionerade skorstensrör jag har erfarenhet av från Tentipi och militärens kok och patrulltält har fungerat bra.

Men jag har inte använt kamin ovanpå tjockt snölager. Man brukar rekommendera stora plankor eller slanor under kaminen i såna situationer.

Uppsöka plats med litet snödjup? Ute på en liten is?

Thure

Eldar du i kaminen blir det vått på golvet, så att gräva bort snön eller ha tätt golv är ett måste. Givetvis måste du avlasta kaminen så att den inte sjunker ner till marken.
Intet är gratis och du förefaller ha glömt bort fysiken. Delar helt Thures erfarenheter.

go tur

Okej, sett lite lösningar med plywoodskiva samt två plankor under. Men rent praktiskt känns ju en sektionerad skorsten både lättare att montera samt mer robust?

Borde ju även gå att ha någon slags isolerad skiva för att minska smältningen

Såklart går de ju ofta att söka lite mindre snödjup på sjöar och liknande

Senast ändrad:
Riggar du upp med 50 mm xps-frigolit under så har du ett bra isolerskydd mot snösmältning och xps-skivorna är väldigt hållbara att trampa på, inte alls att jämföra med den smuliga s80-frigoliten som går sönder direkt.

Hejsan.

Har en kompis som kör med kamin på vintern och han har rullbar skorsten och är nöjd med det konceptet. Men bägge varianterna lär ju fungera.

Vad det gäller isolering mot golvet så har vi använt denna på våra vinterturer:

I ditt fall kommer du nog behöva två stycken. På det sättet slipper du både att snön smälter under tältet (om du nu inte siktar på bastuvarmt 😉) samt kalla väggen effekten. Kan lätt bli en hel den kondens på golvet annars.

Skulle gissa att det räcker med ett liknande tunt liggunderlag som ”bas” och sen en plywood-skiva under själva kaminen. Värmen stiger ju trots allt uppåt, så om du nöjer dig med att ha ”lagom” varmt i huvudhöjd kommer det bara vara strax över nollan nere vid golvet förutom precis under kaminen. Men det är ju naturligtvis klokt att testa hemmavid först.

Sen anser jag att du kan strunta i snödjupet under tältet. Skulle du envisas med att tokelda timme ut och timme in kommer du till slut sitta i en stor vattenpöl oavsett om det är 2 dm eller 2 meter snö under tältet. Eventuellt kan mer snö vara en smula bättre då vattnet kan rinna ner lättare, men lösningen är att elda lagom mycket. Inte tälta där det är mindre med snö.

/ Stefan

Jag har både rullskorsten och sektionerad rejäl skorsten till två olika kaminer.
Min uppfattning är att rullskorstenen är en kompromiss med säkerhet, användbarhet, och enkelhet som man gör för att spara volym och vikt. Vid tältning nära bil, eller med båt/kanot/pulka skulle jag välja stora kaminen varje gång.

Att hela eländet sjunker ned i snön måste undvikas av flera skäl och du har också fått förslag på lösningar.

Jag brukar själv alltid ha förankring med tre linor i ett gnistskydd som toppar skorstenen. Det känns för osäkert annars.
Allt annat lika, skulle jag säga att OM systemet utsattes för dragkrafter, skulle rullsskorstenen lättast separera från kaminens låda, och dessutom vara svårare att få tillbaka.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg