+1
+1
Gore tex "guaranteed to keep you wet", framförallt i skor och kängor. Jag gick ett marathon (4,2 mil) på 7 timmar i dessa extremt lätta skor: "Vivo barefoot ultra", 240 gram paret storlek 46. Det gick väldigt bra men i terräng med skarpa stenar skulle jag inte valt dessa men kanske dessa: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MERRELLSONICGLOVESOFTSHELL
Tänk på att härda fötterna innan du går långa sträckor med "barfotaskor" Ett tips (som inte har med barfota skor att göra utan egentligen är mer relevant med högsulade vrickningsbenägna kängor) är att balansera på en fot var gång du borstar tänderna. Då stärker du vristerna och balansen samtidigt utan att det egentligen tar någon extra tid.
Vad jag hört så är det en myt att man behöver vriststöd (se t ex Ray Jardine) för att undvika vrickningar. Multisportare har väl sällan kängor t ex. Jag har det sällan heller när jag vandrar med packning, vår, sommar som höst. Orienterare springer ändå snabbare i värre terräng, men de har aldrig kängor. De pratar istället om vikten av god markkontakt.
Fötterna tar heller inte skada av lite vatten då och då. Snarare tvärtom. Mina fötter har aldrig mått så bra som i lågskor även när jag gått i extremt blöt terräng med många vad.
Jag trycker lite extra på denna punkt eftersom det betytt mycket för mig och det borde betyda ännu mer för de som går extra långt och snabbt. Fötter är ju dock högst individuella så det är inte säkert det passar alla. Man får pröva lite försiktigt. I början känns det helläskigt med blöta fötter, men efter några timmar inser man att det inte är förenat med någon fara och det blir befriande istället. Skorna torkar ju också väldigt snabbt och blir bara fuktiga (såvida det inte är gtx i som stänger vattnet inne). Nu vet jag inte hur just denna stig ser ut, men i fjällen är det inte många vad som är grundare än kanten även på kängor.
Värt att betänka är också att energiåtgången blir mindre.
Sent from my HTC Vision using Tapatalk
+1
Gore tex "guaranteed to keep you wet", framförallt i skor och kängor. Jag gick ett marathon (4,2 mil) på 7 timmar i dessa extremt lätta skor: "Vivo barefoot ultra", 240 gram paret storlek 46. Det gick väldigt bra men i terräng med skarpa stenar skulle jag inte valt dessa men kanske dessa: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MERRELLSONICGLOVESOFTSHELL
Tänk på att härda fötterna innan du går långa sträckor med "barfotaskor" Ett tips (som inte har med barfota skor att göra utan egentligen är mer relevant med högsulade vrickningsbenägna kängor) är att balansera på en fot var gång du borstar tänderna. Då stärker du vristerna och balansen samtidigt utan att det egentligen tar någon extra tid.