skor som luktar skunk

Kopparsulfat.
Det enda som funkar bra på mina neopren paddel dojor.

Tvättar ur de, skölj ur ordentlig och sen in med en mild kopparsulfatlösning (två teskedar kopparsulfat på en halv liter vatten. Jag häller i ca. 5 cl lösning i skon, sen fyller jag på resten med vanligt vatten), låt stå några timmar, häll ut och låt dojorna torka.

Har tidigare testat med Klorin och klor till poolen, men det hjälpte bara någon vecka eller så. Med kopparsulfat räcker det att man upprepar proceduren varannan månad.

Platsen där jag sjösätter kajaken är rätt så dyig, så det gottar sig en hel del luktproducerade små livsformer i dessa skor efter ett tag.

Och ja, jag är medveten om att kopparsulfat är rätt giftig och inte als miljövänligt, men jag anser att mängden är såpass liten att det är försumbar i det stora hela.

I säkerhetsdatabladet om CuSO4 står bl a mkt giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter. Skall lämnas på återvinningsanläggning.

Thure

Det är baara Klorbaserde som är miljövänliga, klor bryts ned fortare än en gris hinner blinka till koksalt om ett utanför en mörk stängd behållare.Men pröva sulfat kuren nu oxå

Klorin och tvätt!

Håller med fotografiskt som nämner Klorin och därefter tvätt. Mina en säsong gamla orienteringsskor har sedan i somras inte fått vistats inomhus. Och det har väl fungerat så länge de torkat emellanåt, men när det blivit kallare och blötare ute så har jag varit rädd för att de ska mögla. Här var det inte frågan om fotsvett utan lukt av myr och sumpmarker.
Jag la skorna över natten i en hink med ca 10 liter vatten och 1 dl Klorin. Morgonen därpå sköljde jag ur skorna och la dem i handvarmt vatten med vanligt tvättmedel i ca 2 tim. Skrubbade med borste då och då, både in och utsida. Sköljde sedan noga. Och sedan de torkat luktar de nästan som nya, inget av dylukten är kvar. Övervägde aldrig att köra dem i maskin då skorna är dubbade. /Lasse Å

Jag tror anledningen att kopparsulfat fungerar är att jag bara häller ut lösningen och låter skon torka, utan att skölja ur den. Så små mängder kopparsulfat torkar in i materialet av skon och förhindrar tillväxt av mikroorganismer, typ en form av långtidsverkan. Klor däremot verkar bara under själva behandlingen och bryts ner direkt, som Troy Garner redan skrev, så det är fritt fram för de små luktproducerande rackarna att föröka sig igen.
Kopparsulfat är exterm fungizid, dvs. svampdödande, så det kanske minskar risken för fotsvamp när man tillbringar många timmar i fuktiga, varma dojor.

Jo det kan nog vara en bra grej med kopparsulfat, går ju att impregnera med kollidalt silver och fixa egen silverimpregnering för extrema grejer.

Jag har dock kört med urklorning av skor,strumpor och fötter och toppat med Pevavyr Salva/pulver för och hålla fötterna oskadda vid flera dygns blötlopp.
Jag har även fått köra kläderna med klorning och fått sätta på dom igen direkt utan och torka om det var dyblött,varmt och fuktigt , syntet kläder att hållt sig ganska luktfria i 4 dygn så - i ganska bra kyla - några plus med träsk,svett och allmän missär.

Vilken pina men det hjälper mycket att inte lukta skunkapa och få skadad i hud i fötter av svamp och bakteriangrepp och därmed skoskav som får en mördarbakteriepatient och se frisk ut som en bebis i huden

Kanske låter lite konstigt men...

Ja, som rubriken lyder. Detta tips kanske låter lite konstigt men jag har tidigare prövat hampaolja i mina skor när dem luktat. Det drar ur bakterier på något sätt och ska funka bra. Så ja... bara ett tips :) :) :)

Handsprit funkade i mima jobbardojjer. Tvätta av innersulan med handsprit och smeta runt lite invändigt. Funkade men hade ingen förebyggande effekt utan behövde upprepning.

Körde mina Merrell rätt hårt på förra årets vandringar och efter klorbehandling med efterföljande tvätt så luktar de ok igen. Tvätten slet dock rätt hårt på meshtyget och jag beställde ännu ett par av exakt samma märke och storlek för att fasa ut de gamla.

När jag jämförde de båda paren bredvid varandra, så hade de gamla krympt minst en storlek efter behandlingen!

Någon som har liknande erfarenheter?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arqe VJ speedhiker och dylika skor Kläder 0
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Panicmode Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg