Känns lite som att folk har en viss "övertro" på skornas betydelse. Självklart så är det viktigt med bra skor när man börjar komma uppåt i graderna men detta behöver inte vara vad som marknadsförs som "värstingskor" av tillverkare och butiker. Generellt kan man dela klätterskor i två läger, de som marknadsförs som nybörjar/långtursskor och "värstingskor", ofta supertajta tofflor som kostar skjortan.
Detta ger en mycket felaktig bild av hur det faktiskt ligger till med utbudet. Många av skorna i den tidigare kategorin hänger med ganska långt upp i graderna. Detta gäller i synnerhet sprickor eftersom de enklare skorna ofta är gjorda för att tårna ska ligga platt i skon i rätt storlek vilket gör att tårna lättare smiter in i tunnare sprickor. Dessutom kostar de avsevärt mindre.
Hm, nja, jag både håller med och inte! Som jag ser det är det ont om riktigt bra skor för den intresserade klättraren som vill ha en riktigt bra sko för sprickor och lister i sverige! Nybörjar/långtursskorna är ofta hyggliga för lättare trad och långturer i lättare grader och sva eftersom den mjuka platta sulan är fina att kleta fast på svapartier, men blir det mycket hängande på lister o jammande så tröttar och smärtar det fötterna! Det lär finnas tekniskt välkonstruerade skor för den klättringen som dessutom hyllas som "exellent allround performers". Mythos nämns nästan alltid, fiveten anasazi laceup, verde och piton omnämns och lace up o verde är de enda jag funnit som alls finns att köpa i sverige (men då passar laceup min häl extremt illa och verde var slutsåld i min storlek ) För att nämna de jag kom på just nu. Vill man ha något annat än en billigare sko som mest lämpar sig för nybörjaren så är man hänvisad till skor som är gjorda för att stå med krökta tår i och oftast även toe-down. Toe down är nästan bara riktigt optimalt för överhängande klättring, men rätt värdelöst på t ex sva. Dessutom är de allra-allra flesta tekniskt fina skorna väldigt mjuka för att ge känsla vid korta tekniskt svåra boulder o sportproblem, men det är en nackdel på alla leder där uthållighet överhuvudtaget är en faktor samt att mjukheten inte hjälper fotjammen och lättare smärtar än en något styvare sko (eller åtminståne skyddad av väl uppdragen gummikant).
Jaa, jo, jovisst, jag håller med om att skorna har mindre betydelse för vilka grader man klättrar än den som står i skorna! Tveklöst! Men det ändrar inte att jag tycker att det svenska klätterskoutbudet är rejält snedfördelat, liksom att all utveckling är fokuserad på en typ av klättring som bara ett fåtal i praktiken pysslar med. När man står i begrepp att hosta upp en tusenlapp för ngt som man framförallt ska tillbringa åtskilliga timmar i, så visst tusan kan ett felköp kännas jäkligt irriterande? Att tvingas avstå leder för att fötterna bara fått nog av skorna är definitivt inget jag tar med en klackspark!
/Jörgen