Skor som är bra för sprickor??

Känns lite som att folk har en viss "övertro" på skornas betydelse. Självklart så är det viktigt med bra skor när man börjar komma uppåt i graderna men detta behöver inte vara vad som marknadsförs som "värstingskor" av tillverkare och butiker. Generellt kan man dela klätterskor i två läger, de som marknadsförs som nybörjar/långtursskor och "värstingskor", ofta supertajta tofflor som kostar skjortan.

Detta ger en mycket felaktig bild av hur det faktiskt ligger till med utbudet. Många av skorna i den tidigare kategorin hänger med ganska långt upp i graderna. Detta gäller i synnerhet sprickor eftersom de enklare skorna ofta är gjorda för att tårna ska ligga platt i skon i rätt storlek vilket gör att tårna lättare smiter in i tunnare sprickor. Dessutom kostar de avsevärt mindre.

Hm, nja, jag både håller med och inte! Som jag ser det är det ont om riktigt bra skor för den intresserade klättraren som vill ha en riktigt bra sko för sprickor och lister i sverige! Nybörjar/långtursskorna är ofta hyggliga för lättare trad och långturer i lättare grader och sva eftersom den mjuka platta sulan är fina att kleta fast på svapartier, men blir det mycket hängande på lister o jammande så tröttar och smärtar det fötterna! Det lär finnas tekniskt välkonstruerade skor för den klättringen som dessutom hyllas som "exellent allround performers". Mythos nämns nästan alltid, fiveten anasazi laceup, verde och piton omnämns och lace up o verde är de enda jag funnit som alls finns att köpa i sverige (men då passar laceup min häl extremt illa och verde var slutsåld i min storlek :( ) För att nämna de jag kom på just nu. Vill man ha något annat än en billigare sko som mest lämpar sig för nybörjaren så är man hänvisad till skor som är gjorda för att stå med krökta tår i och oftast även toe-down. Toe down är nästan bara riktigt optimalt för överhängande klättring, men rätt värdelöst på t ex sva. Dessutom är de allra-allra flesta tekniskt fina skorna väldigt mjuka för att ge känsla vid korta tekniskt svåra boulder o sportproblem, men det är en nackdel på alla leder där uthållighet överhuvudtaget är en faktor samt att mjukheten inte hjälper fotjammen och lättare smärtar än en något styvare sko (eller åtminståne skyddad av väl uppdragen gummikant).

Jaa, jo, jovisst, jag håller med om att skorna har mindre betydelse för vilka grader man klättrar än den som står i skorna! Tveklöst! Men det ändrar inte att jag tycker att det svenska klätterskoutbudet är rejält snedfördelat, liksom att all utveckling är fokuserad på en typ av klättring som bara ett fåtal i praktiken pysslar med. När man står i begrepp att hosta upp en tusenlapp för ngt som man framförallt ska tillbringa åtskilliga timmar i, så visst tusan kan ett felköp kännas jäkligt irriterande? Att tvingas avstå leder för att fötterna bara fått nog av skorna är definitivt inget jag tar med en klackspark!
/Jörgen

Ah! Två boreal-skor som jag missat! Tack Per!

Det ska genast undersökas! Hm, undrar dock om dom verkligen finns inne hos highsport, jag var där i lördags och dom skorna gick mig (och försäljaren) totalt förbi. Ska slå dom en signal o fråga! Tusan så fånigt att jag missat dom om dom fanns där..

Det mest intressanta vi kunde klura fram där och då var evolve pontas som jag provade i sprickorna inne i deras boulder-rum, men jag gillade dom inte någe vidare! Fina för små micros och hookar mm, och jag kan föreställa mig att de funkar hyggligt på svaklättring (mjuka o relativt flata), men de hjälpte inte till det minsta i sprickorna (väldigt tunna o mjuka) och för mjuka o klena (priset för känsligheten) för tyngre klättrare o längre leder (och nedtyngd med tradrack), då funkar t o m mina gamla trasiga triop bättre! Pontas är en fin sko - till det den är tänkt för!

Hm, om du menar tunna fingersprickor så hänger jag med, men inte kan det vara vidare behagligt att jamma hand o knytnävssprickor med krökta tår? Eller funkar det med krökta tossingar tycker du?

..Håller annars helt med dig i din sista mening, men det ändrar inte att jag vill ha skor som är avsedda för min klättring!

Vem har sagt att det ska vara behagligt att fotjamma???
Skämt åsido så kan jag väl hålla med dig att det är både stadigt och behagligt i tunna sprickor, vilket brukar vara en hård led. I större sprickor är det inte lika behagligt men då är det å andra sidan (oftast) lite lättare, om inte så får man lida en kort stund.
Jag står för rekommendationen men kanske bör tillägga att det inte är de skor jag använder för bekväm klättring. För heldagar eller långturer kan man ha vad som helst på fötterna bara det passar just din fot, själv har jag Mad Rock, kommer inte ihåg modellnamnet.
Miura är sändarskor.

Highsport tar enbart hem Boreal ace o ballet gold på beställning och med köptvång. Enligt dom är efterfrågan fullständigt minimal och de har inte råd att ens ta hem ett par för påseende...!!

Tillbaks till ruta ett! Beställa ett par mythos verkar vara en billigare och tryggare chansning isåfall. Jag betalar gärna någon krona mer för att handla i lokal butik, lite en hederssak, men bara om jag då får fördelarna med det, dvs möjligheten att prova utan köptvång och få hjälp. Får jag inte det, sparar jag hellre mina pengar och beställer från nätet. ...men det smärtar..

:-(

..Tja, de som säljer borde ju veta vad folk köper, men jag kan fortfarande inte riktigt tro att fördelningen avspeglar behovet, sen om problemet ligger i vad folk tror sig gynnas av, eller om det ligger i säljarnas rekomendationer?? :(

/Jörgen (en exotisk o förhistorisk KLIPP-klättrare, i en tid då normen gäller för PLAST eller möjligen stenBLOCK)

När man tänker efter så är det ganska underligt att de skor som varit uppe som förslag på bra sprickskor alla är modeller med 10+ år på nacken (förutom Anasazi verde).

Vem har sagt att det ska vara behagligt att fotjamma???

Prova träskor! Görgött...

Till alla potentiella nätbeställare: Trots att Mythos har fått en massa bra omdömen medför det inte att det är en supersko. Den är fortfarande ganska mjuk, och som Rockdoc nämner: fotjamma blir aldrig riktigt skönt.

Prova träskor! Görgött...

Till alla potentiella nätbeställare: Trots att Mythos har fått en massa bra omdömen medför det inte att det är en supersko. Den är fortfarande ganska mjuk, och som Rockdoc nämner: fotjamma blir aldrig riktigt skönt.

Efter att ha klättrat i Mythos i två år, så håller jag med dig, den är mjuk - tror jag skrev att den sitter som en handske efter att den är inbruten. För mig fungerar den utmärkt, den är mjuk och följsam något som jag eftersträvar. Vet att jag kommer att få komplikationer på det ena eller andra sättet som diabetiker (min far amputerade sin tå vid 56 års ålder, diabetiker oxå). Så att funnit mythos var för mig en fröjd, tack vare goda råd och omdömen som föll in väl.

Nej, jag tror verkligen inte det finns supersko, men det finns grymt bra klättrare:) och jag är verkligen inte en av dem;).

Fick idag även höra om Boreal, den blir mitt nästa försök, bra skor (läs: bekväma och funktionella för min klättring) gör klättringen så mycket roligare! Så jag tackar för tipset, tror det var Per som skrev om dem i denna tråden.

/Marcus

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
Raketglass Upphittade skor örnberget Klättring allmänt 0
Rakman Går det att ha stegjärn till dessa skor? Klättring allmänt 8
osfp mont blanc skor? Klättring allmänt 3
freddocongreddo Regummera Skor Klättring allmänt 2
Robin Lindblom Klättrings skor/startpaket Klättring allmänt 20
Luluck BREDA skor Klättring allmänt 7
pmk Upphittade skor i Kungsängen Klättring allmänt 0
magwo Laga skor själv, gummilim Klättring allmänt 5
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0
lillajag Stora skor - en ny trend? Klättring allmänt 3
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
switley Fel Miura-skor efter omsulning i Göteborg? Klättring allmänt 8
_lia Hyra sele/skor i sthlm Klättring allmänt 0
Algatran Klätter skor Klättring allmänt 7
Visenten Skor upphittade i Källberga Klättring allmänt 0
magwo Skor: Boreal Sol? Klättring allmänt 2
Sasch Fråga ang trasiga klätter skor! Klättring allmänt 10
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
Trisnic Nya skor(!?) och nedfrysning Klättring allmänt 8
evinrude Affär med Red Chili-skor i Stockholm? Klättring allmänt 1
lilla_my Skor i Häggsta Klättring allmänt 0
beda2 Skor hittade Klättring allmänt 4
Same Borttapde skor i Häggsta Klättring allmänt 3
gzzd Finns det någon leverantör av 5.10 skor? Klättring allmänt 2
Klätterdjuret Någon tappat skor vid Gåseborg? Klättring allmänt 0
Carlarmfelt Hyra skor/sele en dag Klättring allmänt 3
Tovetjarn Triop skor? Klättring allmänt 11
Olle H La Sportiva skor i Stockholm? Klättring allmänt 5
joakim_victorin Affär med bra sortiment på skor? Klättring allmänt 2
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
jenie Mina skor ramlar i bitar......... Klättring allmänt 0
Baltsar Skor borttappade i Östnora Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg