Jag tror nog inte de skövlar i stenshuvud. De är duktiga på att vårda naturen i nationalparkerna. Om man avverkar i nationalparker är det ofta nån bakomliggande orsak, typ att man vill skydda någon viss naturtyp osv. Jag är övertygad om att man värnar om de små snuttar av skog som finns i skåne och i såpass turisttäta ställen som Stenshuvud eller Skäralid.
Däremot tycker jag mig se att "Vanliga" naturreservat inte alltid är så säkra. Där kan det gå till lite hursomhelst känns det som. Typ att nån sveaskog-aktig ägare beslutar sig för att avverka med luddiga bortförklaringar.
Jag kan upplysa dig om att jag VET att de skövlar skog i Stens Huvud. Skogen i nationalparkerna sköts rent ut sagt bedrövligt. Det liknar mer ett industriområdet än natur många gånger. Man vill frånta människan naturen, man vill inte människor ska uppleva natur, så det är just naturen i de turisttäta områdena som man riktar in sig på att förstöra.
Inget reservat är säkert. Man kan avverka hur som helst i vilket naturreservat som helst, det är bara att ändra skötselplanen eller hitta något kryphål i skötselplanen. Och skulle man bryta mot skötselplanen så blir konsekvenserna ändå obefintliga, eftersom folk i gemen skiter i vad som händer med skogen. För de allra flesta är ett kalhygge eller en gräsmatta lika mycket natur som orörd regnskog.