Skogsskidor

Perfekta skogsskidor för 50:-

Det finns hur mycket gamla fina skidor som helst på våra second hand affärer.Har köpt perfekta skogsskidor för 50:- .. Gammal kvalitet som håller...
Det är bara att tjära och köra.
Malin

Det lät ju bra...

var någonstans har ni så välfyllda second hand shoppar? inte är det i sundsvall iaf... :( (vad jag vet)

Sara

Kan inte ett par vita blixten från Överskotts Bolaget vara något. Jag köpte ett par skidor med stavar för 150:- (inkl. kabelbindning) där.
Dom funkar bra...

Mvh
Billy

Stegjärnskängor och skidor..

Martin och Robert.

Om Ni vill ha bindning som stegjärnspjucken funkar i så är det silverettabindningen Ni ska köpa. Försök kom över en bättre begagnad för några hundralappar, sätt den på ett par skidor och vips så kan ni ut och åka.

Bindningen är visserligen avsedd för rando och därmed så blir ju komforten på platten inte jämförbar med den för en normal turbindning, men det funkar. (ledningen mot skidan sker ju nästan framför tån till skillnad från längd/turskidor)

Själv ska jag skaffa prylarna för att ha som anmarschskida när jag klättrar is så man slipper bli toktrött av snöpulsningen. Lite kortare breda skidor som man kan hänga på ryggan och därmed få med sig upp när man klättrar..

Lycka till
/Martin

Tegsnäs

Jag har ett par Tegsnässkidor med stövelbindning. Skidorna är suveräna i skogsterräng och framför allt i lössnö då det är ett bra "bär" i dem. skidorna är faktiskt också ganska lätta trots sin lite otympliga "storlek". Dock inget man skejtar i på skarsnön. Satsa däremot hellre på en kabelbindning än på stövelbidningen. Stövelbidningen är visserligen bra då den funkar med alla typer av skor men är lite "vek". Bl a har en av de läderremmarna som är fastnitade i plasthälkappan lossnat vid något tillfälle = inte så kul om det händer mitt i skogen i meterdjup snö. /Daniel

Skogsskidor, generella synpunkter

Efter att ha skidat i ospårad terräng under många vintrar till och från fiske, inventerandes ugglor och kanske mest för det höga nöjets skull så har jag kommit till några generella stånpunkter.
1. Skogsskidor skall vara gjorda av trä med sula av trä.
2. De skall vara längre än skidor för spåråkning, jag är 174 och har 225 långa träskidor.
3. Bredden skall hållas nere för åkkänslans skull, jag kör nu på 75 mm vid brättet. Jag har haft uppemot 90mm breda.
4. De skall ha midja för svängbarhetens skull.
5. De skall ha lång och mjuk spannkurva för bärighetens skull.
6. Riktiga pjäxor för NN 75 mm och bindning typ Riva I eller II är att föredra för åkkänslans skull.

Tegsnäs 8,5 fot

Tegsnäs 8,5 fot (ca 255) har jag goda erfarenheter av kan tyckas långt men jag skulle nog välja ännu längre idag.
Detta går naturligtvis efter vikt !!!!!!!!!

Jag väger ca 85 kg och föredrar när brättet tittar upp ovanför snön.
Jag satte ut en annons på köpes i lokalblaskan och fick köpa mina billigt med tegsnäs stövelbindning vilken jag nu söker ett stabilare alternativ till.
Men även att de ska gå att ta på och av i alla lägen.

Re: Tegsnäs 8,5 fot

Partys; sa:
Tegsnäs 8,5 fot (ca 255) har jag goda erfarenheter av kan tyckas långt men jag skulle nog välja ännu längre idag.
Detta går naturligtvis efter vikt !!!!!!!!!

Jag väger ca 85 kg och föredrar när brättet tittar upp ovanför snön.
Jag satte ut en annons på köpes i lokalblaskan och fick köpa mina billigt med tegsnäs stövelbindning vilken jag nu söker ett stabilare alternativ till.
Men även att de ska gå att ta på och av i alla lägen.

Som lite historisk kuriosa så använde skidlöparbataljonen vid I19 (som senare blev arméns jägarskola och I22 i Kiruna) skogsskidor som var omkring 3 meter långa.

Jobbigt att göra lappkast med..

/David

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg