Skogskniv

Mora Companion i sin kraftigare version har fin balans. Kolstål tycker jag är att föredra. Mora 2K tycker jag har en väl klen spets för att vara allroundkniv i skogen. Mora Classic 2 är min favorit bland moraknivarna.

Om du vill ha något roligare än en morakniv finns det mycket. Jag tycker mycket om min F1 med zytelslida. Smidig med sitt rostfria men ändå lättskärpta, san mai-blad i vg10. Zytelslidan är mer praktisk än läderdito. En fantastisk kniv.

För en mer traditionell look erbjuder Helle fina modeller.

http://www.moraofsweden.se/morakniv/craftline-highq-allround-kolstal?group=prod_prod_grp-s1%2F39

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Slippapper/Vatslippapper-10-st-192172/

http://www.clasohlson.com/se/Plexiglas/Pr341360000

en mora kniv är gjord för svenska träslag och svensk skog och det är en kniv som fungerar till allt, inte bäst på något men inte dålig till något, den duger utmärkt att gör tyngre sysslor med som klyva ved ta ner träd men man kan inte behandla den som spett knivar (tjocka blad med super stål) har haft samma mora kniv i 10 år och inte lyckats bryta sönder den även fast jag har klyvet ved och tagit ner träd ända upp mot 30 cm i diameter. mora 2000 tycker jag är en av de sämre knivarna som mora har för skogs användning för tunn i spetsen och för bred för att vara riktigt allrund och vinkeln på framdelen är svårare att slipa och få riktigt vass. mora kniven har en sådan slipvinkel att den är väldigt lätt att återskärpa.
ett väldigt bra bryne gör man med en plexiglas skiva som man sätter dubbelhäftande tejp på och trycker dit vått slippapper t.ex. 400 och 600 kornstorlek, du kan göra brynet precis så stort som du tycker känns bra, själv har jag brynen från storlek som en 50 öring till brynen som är lika stora som knivbladet.
de tjockbladade knivarna med superstål är svåra att återskärpa svåra att tälja med och genom att bladet är tjockt så är de dåliga att ta ner träd med sämre än med en mora det enda som spettknivaran slår moran är att göra ginster med eldstål, banka i plåt och klyva ved;), fast med en kolståls mora kan man göra eld :)
men en mora är inte så snygg att titta på;)

http://www.moraofsweden.se/morakniv/craftline-highq-allround-kolstal?group=prod_prod_grp-s1%2F39

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Slippapper/Vatslippapper-10-st-192172/

http://www.clasohlson.com/se/Plexiglas/Pr341360000

en mora kniv är gjord för svenska träslag och svensk skog och det är en kniv som fungerar till allt, inte bäst på något men inte dålig till något, den duger utmärkt att gör tyngre sysslor med som klyva ved ta ner träd men man kan inte behandla den som spett knivar (tjocka blad med super stål) har haft samma mora kniv i 10 år och inte lyckats bryta sönder den även fast jag har klyvet ved och tagit ner träd ända upp mot 30 cm i diameter. mora 2000 tycker jag är en av de sämre knivarna som mora har för skogs användning för tunn i spetsen och för bred för att vara riktigt allrund och vinkeln på framdelen är svårare att slipa och få riktigt vass. mora kniven har en sådan slipvinkel att den är väldigt lätt att återskärpa.
ett väldigt bra bryne gör man med en plexiglas skiva som man sätter dubbelhäftande tejp på och trycker dit vått slippapper t.ex. 400 och 600 kornstorlek, du kan göra brynet precis så stort som du tycker känns bra, själv har jag brynen från storlek som en 50 öring till brynen som är lika stora som knivbladet.
de tjockbladade knivarna med superstål är svåra att återskärpa svåra att tälja med och genom att bladet är tjockt så är de dåliga att ta ner träd med sämre än med en mora det enda som spettknivaran slår moran är att göra ginster med eldstål, banka i plåt och klyva ved;), fast med en kolståls mora kan man göra eld :)
men en mora är inte så snygg att titta på;)

Jag valde att välja det bästa av två världar och har en Fällkniven S1 och en Mora Classic #3 (tja, och en EKA Swede 8 också). Det finns såklart fördelar med alla tre knivar.

Som vanligt handlar det om bulkighet och vikt. I mitt fall är detta inget problem då jag ofta gör dygnsutflykter och då tar jag med minst två av dessa tre knivar. Att klyva ved med en S1 är betydligt mer optimalt med en S1 jämfört med en mora, den sakens står ju utom allt rimligt tvivel. Inga jack i eggen där inte. Dock vill man ju inte röja i en brasa, hacka lite besinningslöst i något som kanske innehåller spik, eller överhuvudtaget vara vårdslös med en S1. Då har man en Mora Classic #3. Den är rejäl, lättslipad och inte minst otroligt skön att hantera.

Så om du kan. Köp båda. En Mora Classic kostar inte många kronor och har du båda dessa knivar har du två vänner för livet.

Classic är långt i får optimal , de södra man mycke lättare än den som jag gav förslag på. En S1 skulle jag aldrig ta med mig om jag går till skogs. Känner ingen som är bra på att hantera kniv som har en S1 ;)

Strömengs samekniv. Storlek efter smak. Jag har 9"

Är beredd att hålla med. Kniven må vara stor men som enda verktyg, förutom nagelpetaren som förfinar arbetet med navelludden, är den utmärkt för att avverka granris, lyfta kitteln och peta i brasan.
hugger inte lika bra som en dedikerad huggare, men jag brukar inte hugga mycket med kniv ute i skogen.

Hej!
Jag har en liten fällkniv i fickan till allt smått som skall fixas, så som att öppna förpackningar, kapa linor m.m.
Sen har jag en khukri, den är smidig och ganska lätt. Med den kan jag klyva ved, hugga av grenar, kvista. Går även bra att finlira med den.
Har plågat den ordentligt och den är fortfarande som ny. Tycker den är smidigare att använda än yxa, den blir mera som en stor kniv. Att inte helt bortse från är det låga priset jämfört med många andra knivar.

Är beredd att hålla med. Kniven må vara stor men som enda verktyg, förutom nagelpetaren som förfinar arbetet med navelludden, är den utmärkt för att avverka granris, lyfta kitteln och peta i brasan.
hugger inte lika bra som en dedikerad huggare, men jag brukar inte hugga mycket med kniv ute i skogen.
Att peta med kniven i brasan kan vara en dålig idé ;).

~Paul~

vad är det som gör att många tycker att mora 2000 är bra är det för den är dyrast ??? mora har ju så många knivar som är bättre

vad är det som gör att många tycker att mora 2000 är bra är det för den är dyrast ??? mora har ju så många knivar som är bättre

Ptja för min del är det bladprofilen, längden samt ergonomin som gör den bättre.
Nu använder jag dock mina som arbetsknivar för det mesta men ibland tar jag med mig en om jag ska ut i skogen.

Bladprofilen gillar jag för att det är en tunnare spets. Nu jagar ju inte jag, men som jaktkniv ska den ju funka ganska bra vad jag kan förstå.
Längden för att det är mer av kniven som kan användas innan den blir slö (såklart beroende på vad man använder den till)
Ergonomin är ju dock personligt; men för mig är det en riktig bekväm kniv även om man täljer längre stunder med den. Plus att den funkar både för höger och vänster-hänta.

Det och priset gör det till en riktig bra kniv, Jag har då inte hittat någon konkurrent som är likvärdig till Mora 2000 med snarlikt pris. Den är ju extremt prisvärd precis som många andra Mora-knivar!

Hej!
Jag har en liten fällkniv i fickan till allt smått som skall fixas, så som att öppna förpackningar, kapa linor m.m.
Sen har jag en khukri, den är smidig och ganska lätt. Med den kan jag klyva ved, hugga av grenar, kvista. Går även bra att finlira med den.
Har plågat den ordentligt och den är fortfarande som ny. Tycker den är smidigare att använda än yxa, den blir mera som en stor kniv. Att inte helt bortse från är det låga priset jämfört med många andra knivar.

Vad är det för Kukri om man får fråga? Det är ju en rolig knivsort.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg