Skogskniv

Hej! Jag vill köpa en " skogskniv" hyfsat allround som man kan tälja med och klyva småved med och dylikt. En kniv som håller och som man kan bryna och slipa om själv. Vad rekommenderas och hur funkar slipning/bryning funkar vilken slipsten som helst på vilken kniv som helst? Ge mig gärna ett konkret tips på ett set med Kniv&slip/bryne.

En mora och en våtsten med 700 mm diameter fungerar utmärkt. Har du inte plats till en fullstor slipsten kanske en Kirunaslip kan vara något för dig.

Senast ändrad:
Tjena, Joseph! Det finne en hel del trådar, både om vilken kniv som är bra att ha och hur man ska slipa den. Ett kärt ämne och ett stort intresse här på utsidan :)
Allroundkniv säger du... Vad får den kosta?
__
Fredrik

Mora 2000. Inte roligast men otroligt bra kniv. Min F1 från fällkniven blev förpassad till byrolådan efter att jag testade Moran.

En mora 2000 eller motsvarande är nog det mest prisvärda.

Själv kör jag med en fällkniven S1 sedan 2005. Suverän till de grövre göromålen, och naturligtvis något sämre till finliret. Spräcker ved som en kung gör den iaf.

Konvext slipad, så den blir aldrig sylvass. Dessbättre håller den skärpan länge.

Mora typ clipper, 2000 tyckar jag är sämre då den lätt går av (spetsen) så jag kan inte förstå att man kan ersätta en fällkniven med en mora 2000 (inlägg 8) men men smaken är som baken :)
En mora typ clipper är inte vacker men den fungerar, värdelös att hugga med men suverän att tälja med, kombinera med en fällbar såg så klarar man sig mycket bra.

Själv kör jag mycket med en F1:a men tar jag med mig yxa/såg så är risken stor att en mora åker med istället.

Det går fint att klyva med en mora också, men sannolikt ännu bättre med en större kniv. Åbäkigare blir det ju dock. Det är lättare att tälja med en mindre kniv.

Mora funkar jättebra. Dyrare knivar känns lite som man betalar för känslan och utseendet. Inget fel i det. Vill man absolut inte slipa kanske det också har sina fördelar med hårdare stål.

Apropå på denna fråga, i veckan så inhandlade jag ovan nämnda Mora Robust just för att klyva ved till brasan, men tvekade om jag skulle köpa Mora 2000 istället. Den är dyrare och fulare. Den har ju annorlunda blad, vad är tanken?

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg