skötsel !
Detta tycker även jag är ett lurigt kapitel, man vill ju gärna att sina dyrt inköpta kängor ska hålla länge !
Jag har ett par Island kängor och har även haft ett par Xenobia kängor från Rockport. Det finns en uppsjö av fotvårds produkter att välja mellan och vilken man ska välja beror nog på vilket resultat man vill uppnå. När kängorna är nya rekomenderar jag att du använder ett flytande nickwax(de brukar finnas på burk med en liten pensel), detta räcker när skorna är nya och gör inte heller skorna mjuka som många andra produkter gör.
Detta enda du ska se upp med när du använder flytande nixvax enligt mina erfarenheter är att undvika och få för myket på de gummi detaljer som finns på skorna, då waxet verkar verkar uttorkande.
När sen skorna börjar tappa den vatten avstötande förmåga som de kommer med från fabriken och lädret börja bli lite upprugat av slitage kan du börja med någon form av vax.
Själv är jag inte jag så förtjust i vax då de enligt mina erfarenheter gör skon mjuk (Jag gillar känslan av att ha foten i en pjäxa ) och instabil när man bär tungt. Vax har även en tendens att inte sitta på så bra och att man är tvungen och lägga på i ganska täta intervaller.
Slutligen ska väll sägas att det inte riktigt går att använda trail and error då det gäller skoskötsel har du en gång använt fastvax så är det svårt att lägga på flytande.
Hoppas detta hjälpte dig något och att dina kängor förblir fina .
Till sist har jag en egen lite fråga ! Hur får man bort lukten av döda djur efter en vandrings vecka, går det eller måste man besvära sina vänner med denna doft !
Mvh Åke