Skötsel MTB

Köpte för 2 år sedan en Pinewood X80 på hos den i andra forum nedsablade Cykelringen. Jag har inte provat någon annan MTB, så jag har inget att jämföra med, men för mig har den funkat mycket bra i tuff terräng (har dock endast kört ca 200 mil). Nybörjare som jag är, har jag aldrig tvättat eller bytt kedja.
När jag skulle byta kedja blev jag även tvungen att byta såväl fram- som bakdrev och även tramplager, totalt 1640 riskdaler. Nu till mina frågor: Är detta normalt slitage ? Hur ska man sköta en MTB för att få ner "förslitningskostnaden" ?

/HP

Är du ute och far i terrängen så är det bra om du kan tvätta av MTB:n efter varje gång och minst en gång i veckan. Jag själv ligger på en gång om året med byte av kedja plus kasset. Men det är mycket beroende på hur mycket man är ute och far och flyger på sin cykel.

Hej

Det normala är att man byter bakre drevet (kasetten) samtidigt med kedjan. Kedjan och dreven "slits ihop" och om man enbart byter kedja så vill den gärna kugga över när man trampar med stor kraft. Anledningen till att man byter är att kedjan pga slitage blir längre. En sliten kedja kan vara 1/2 - 1 länk längre än en ny. Till slut passar den inte i dreven längre utan kuggar över.

Ungeför varannan gång byter man även främre dreven, iaf de två största för det är dessa man använder mest.

Själv byter jag kedjan + kasetten varje år efter ca. 300 mil. Detta är nog ganska normalt men varierar beroende på hur mycket man kör i skogen resp. på vägar och hur noga man är att göra rent kedjan och olja in den efteråt.

Varför du även behövt byta vevlager beror antingen på att du fått in smuts som slitit på det eller att du har haft komponenter med sämre kvalitet. Generellt så gäller att dyrare, bättre delar har längre livslängd.

mvh
/J-E

En utgift på ca 1700 kr efter två års "oskötsel" tycker jag är ganska bra.

Som jämförelse så bytte jag kedja, kassett och klingor fram redan efter ett år. Ju mer man cyklar desto mer sliter det, även om man tar hand om prylarna.

Ta för vana att rengöra kedjan och smörja in den någon gång i månaden. Vissa har två kedjor som dom byter mellan och då byter dom ca var 30 mil. Tanken är att det skall slitas jämnt.

Att du behövde byta vevlager är tråkigt, ändå. Det höll ju i två år utan skötsel. Ganska bra tycker jag. Det har varit många trådar här på utsidan om hur man tar hand om sin cykel. Kolla in dom så får du lite mer förståelse för hur folk tar hand om sina cyklar. Gå även in på http://www.happymtb.org och sök

/Mattias

HPn; sa:
(har dock endast kört ca 200 mil). Nybörjare som jag är, har jag aldrig tvättat eller bytt kedja.
När jag skulle byta kedja blev jag även tvungen att byta såväl fram- som bakdrev och även tramplager,

Det är onormalt, och en indikation på kvalitetsbrister i komponenterna. Normalt byter man endast kedja efter 200 mil och gärna lite innan, typ 180 mil, om man kört mycket i smuts, vevlager, kassett och klingor har betydligt längre livslängd. En kassett brukar klara 6-800 mil om man byter kedja tidigt, klingor går betydligt längre om de inte skadats av sten o klippa, säg närmare 1000 mil, vevlager kan ibland gå hur länge som helst, alltså flera tusen mil, utan byte.

Skötsel: gör ren kedjan med tvål o vatten, smörj lätt, låt inte smuts torka in på gaffelben, var försiktig med vatten.

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olofsson47 Årlig/Månatlig/Daglig skötsel av MTB´n Mountainbike 20
Jonaszz Skötsel Mountainbike 16
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg