Vad gör bromsadaptern? Vad är dess funktion? Kan den hamna i olika lägen eller är det bara ett enda läge?
Adaptern anpassar bromsoket till olika fästen på cykeln, så att tillverkaren slipper olika bromsok fram och back. Sen finns det även adapter som flyttar bromsoket längre ut så att du kan använda större skivor.
Är det risk att jag få ut tryckolja i dessa manövrar? Jag tror inte det, så länge jag inte rör bromshandtaget eller skruvar på hydraulslangen? Nej, men undvik att dra i bromshandtaget när bromsoket är bortmonterad.
Vad är röda och gula skruvarna?
Har någon av dessa med luftning att göra? Yes
Luftning/fylla på olja betraktar jag som överkurs och har låtit cykelverkstaden göra det en gång då det behövdes.
Luftning behövs när bromsarna blir svampiga, men hjälper inte mot bromsskrik
Noterade en sak med bakbromsen då jag bromsar hårt, känner små nätta slag i handtaget då jag bromsar - vad kan det vara. Lite som när man maxbromsar med ABS på bilen fast inte lika kraftiga slag i cykelhandtaget.
Bra bromsverkan.
Antagligen ojämnheter i bromsskivan.
Tack för hjälp så här långt och hoppas ni orkar fortsätta hjälpa mig!
/Patrik
Liten varning ang. bromsvätska. Olika tillverkare använder olika vätskor, ibland mineralolja, medan andra använder samma typ av bromsvätska som bilar. De får inte blandas eller bytas ut med varandra. Det gäller att ha järnkoll när man labbar själv med detta. Framförallt bromsvätska är jävligt att jobba med.