Skivbromsens anatomi?

Instämmer med Tango.
Gick över till skivbroms mest för att cykeln som verkade passa mina behov och plånbok bäst (då) hade detta och jag blev frälst. Hittills tycker jag inte heller att jag haft mer arbete med bromssystemet jmf med fälgbromsar. att byta bromsback går lite fortare och olja har jag bara behövt byta en gång och det tog inte heller så lång tid
 
Vad gör bromsadaptern? Vad är dess funktion? Kan den hamna i olika lägen eller är det bara ett enda läge?

Adaptern anpassar bromsoket till olika fästen på cykeln, så att tillverkaren slipper olika bromsok fram och back. Sen finns det även adapter som flyttar bromsoket längre ut så att du kan använda större skivor.

Är det risk att jag få ut tryckolja i dessa manövrar? Jag tror inte det, så länge jag inte rör bromshandtaget eller skruvar på hydraulslangen? Nej, men undvik att dra i bromshandtaget när bromsoket är bortmonterad.

Vad är röda och gula skruvarna?
Har någon av dessa med luftning att göra? Yes

Luftning/fylla på olja betraktar jag som överkurs och har låtit cykelverkstaden göra det en gång då det behövdes.
Luftning behövs när bromsarna blir svampiga, men hjälper inte mot bromsskrik

Noterade en sak med bakbromsen då jag bromsar hårt, känner små nätta slag i handtaget då jag bromsar - vad kan det vara. Lite som när man maxbromsar med ABS på bilen fast inte lika kraftiga slag i cykelhandtaget.
Bra bromsverkan.
Antagligen ojämnheter i bromsskivan.

Tack för hjälp så här långt och hoppas ni orkar fortsätta hjälpa mig!
/Patrik


Liten varning ang. bromsvätska. Olika tillverkare använder olika vätskor, ibland mineralolja, medan andra använder samma typ av bromsvätska som bilar. De får inte blandas eller bytas ut med varandra. Det gäller att ha järnkoll när man labbar själv med detta. Framförallt bromsvätska är jävligt att jobba med.
 
Spill inte bromsvätska på däcken då många bromsvätskor gör om gummi till bakelit snabbt.
Lufta är ingen vetenskap men du behöver rätt verktyg, bromsvätska och kunskap om hur det går till.
Luftningskärlet kan du göra själv med en banmatsburk, järntråd för upphägning och en bit slang, rätt bromsvätska i slangen och burken över slangmynningen, rätt uringn nycket till luftningsnippeln. Fyll reservoaren till max. Bromsa, öppna luftningsnppeln, stäng den upprepa tills ingen luft komme ut ur luftningsnippeln. Du har luftat. Fungerar likadant på alla hydraliska broms system.

go tur
 
Har provat att centrera oket några gånger både fram och bak utan att det blev tystare. En rejäl dos bromsrengöring också men fortfarande ljudligt värre. Ska nog prova att köpa en ny skiva och byta själv. Tror också det är centrumlock och inte insex som håller fast skivan.
Kan dock inte ser någon ojämnhet i skivan så mysteriet med pulserandet i bakbromsen kvarstår.
Noterade att bromsrengöring också var ganska effektivt som kedje- och drev-rengöring - det blev lite bonusanvändning av rengöringssprejen.

/Patrik
 
Hej.
Först vill jag säga att nästan alla skiv och kloss kombinationer skriker i vissa förhållande tillexempel fuktigt/dammigt/kallt mm mm.
Men det handlar oftast om nån form av konataminering av beläggen.
Som man nästan alltid blir av med av höga temperaturer, alltså lång nedförsbacke och bromsa så de blir ordentligt varmt.

I dehär fallet och när det gäller "ABS känslan" är det dinna skivor som är problemet.
Det är nämligen dom absolut billigaste och semst presterande på marknaden,
Så byt dom till nåt som är lite bättre och byt belägg samtidigt. ( och ja du har centerloc och inte 6 bults)
Bromsarna är det inget fel på.

Hoppas det hjälper!
 
Mina bromsar diskriminerar inte, de skriker i alla väder, årstider och förhållanden. :)

Att "bränna klossarna i nerförbacke" har jag provat och dessutom borde väl sandpapper direkt på beläggen ge samma rengörande effekt av beläggen? Men tyvärr hjälper inte.

OK, om jag ska köpa nya skivor som är tystare, vilka är tystare som passar i samma ok?
OK, ska byta både belägg och skiva samtidigt och se om/hur länge det hjälper.

Lärde mig tidigare i tråden att det bara diameter som är kritiskt, då tjocklek är standard.

Tacksam för tips på bättre märke/modell som matchar befintlig som är märkt: Shimano SM-RT54-S diameter 160

Finns ju några att välja på t ex här:

/Patrik
 
Senast ändrad:
RT70 har IceTech. Jag har helt ärligt inte märkt någon skillnad på skivorna, men jag kör inte heller på gränsen av vad bromsarna klarar, varken i skogen eller på vägen.

Säljsnacket:

"Ice-Tech
Fading of the brake during prolonged uninterrupted operation, e.g. downhill, impairs braking performance. Shimano has introduced brake rotors and pads with Ice-Tech technology to create a cooling technology for consistently high braking performance. The brake rotor has a three-layer stainless steel sandwich structure on the outside encasing an aluminium core. It radiates heat better and reduces surface temperature (example: 400°C to 300°C)."
 
@RHolm: Ja, "ice-tech" hanterar värme bättre men jag säker ju "quiet-tech" på plan cyeklbana, där inte överhettning torde vara problemet.
@sebobserver: då vi pratar skivbromsar borde väl inte fälgens beläggnins spela roll, det gäller väl fälgbromsar.

Inte heller har jag problem med bromseffekt, jag vill bara ha lite tystnad medan jag bromsar...

Tror ni jag får 100kr tystare om jag köper is-bromsskiva jämfört med den andra?
Hur många db får jag för 200 resp 300 kr per hjul?

/Patrik, envis tystnadssökare
 
Jag har aldrig märkt någon skillnad i benägenhet att låta oavsett skiva, då har jag kört en drös olika Shimanoskivor i prisklassen 150-300 kr. Någon gång har skrik uppstått efter en tid och inte slutat, då har jag bytt belägg och skivor och det har hjälpt.

Jag vet inte om byte till en dyrare skiva garanterar tysta bromsar. Jag hade dock köpt RT-64 och nya belägg och varit noggrann med att inte kladda ner dem vid montering.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg