Skivbromsar vs V-bromsar

Less is more, helt sant!

Självklart är less is more en vettig devis. Nya cyklar börjar bli lite för knepiga att underhålla. Håller helt med dig om meckande under fältmässiga förhållanden. Men efter förra sommaren var jag så trött på att meka med mina V-bromsar, och jag väntar mig inte mindre regn de närmaste 100 åren så för mig var det en 50/50 situation. Jag räknar med att få ett helvete med att serva skivbromsarna, men jag slipper kanske att trixa med dem varannan mil. . Det är ju cykla man vill göra.

Oj, kom det här gamla inlägget upp igen.

Ja, jag kan ju berätta att jag beslöt mig för ett par v-bromsar modell Shimano XT. Har inget att klaga på hittills efter 7 månaders flitigt cyklande. Som någon skrev innan har jag också svårt att se varför man skulle behöva mer bromskraft än det man får från en bra v-broms.

/stefan

ang skivbromsar

Har Magura Clara på hojen å kan inte klaga på dom de har funkat kanon jag har ju förståss bara kört på dem i en månad än januri men redan tycker jag att de är mycket bättre än v-broms jag menar de här funkar ju kanon även när det är riktig vinter å ner till -35 har det då funkat kanon å tagit bra.

Favorit i repris

Jag får inte ont i händerna efter flera timmars cykling. Mindre handkraft går åt. Bromsarna biter lika bra oavsett om det är blött eller torrt. Minimalt slitage. Jag har inte behövt justera bromsarna på 10 månader.
Har tvättat skivorna med diskmedel och vatten när jag haft cykelrengöring på schemat.
Man kan säkert få lika bra bromskraft med V-bromsar, men hur länge? Den extravikt skivbromsar innebär vägs oxå upp av att slippa allt mekande.

Blev kanske lite kortfattat

Det blev lite kort det där. Skulle just gå från jobbet och kunde inte avhålla mig från att skriva. Kul att det s.a.s blev en uppföljare. Men som svar på Pers fråga: Jag har inte behövt mecka! Sluppit tvätta nerskitade fälgar! Har cyklat i alla sorters väder hela tiden sen den här diskussionen förra våren och haft några rejäla gyttjebrottningar då pedaler och växlar helt givit upp men bromsarna varit det enda som fungerat.Har inte märkt någon minskning eller ökning av bromskraften heller efter inkörningsperioden. Men den 28 mars har det gått ett år sedan inköpet och importören har enligt rykten konkat så bromsarna kommer antagligen att genomgå en spontan materieupplösning den dagen ;-)

Ja: vilka bromsar?

somule; sa:
vilka bromsar har du som funkar så bra?
/stefan

Det undrar jag oxxå.

Det jag hör är att Hope mini är de bästa för XC. Men för egen del lutar jag mycket starkt åt att köpa Shimano XT av det enkla skälet att de vid det här laget är hyggligt väl kända hos bättre cykelmekkar, och det bör vara möjligt att få fatt på reservdelar om det skulle behövas. Kom gärna med synpunkter på XT-disc.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

XSIV

Den troligaste anledningen att mina bromsar har hållit så bra är väl att jag aldrig har vågat mej på att försöka justera dom ;-).De bromsar jag har är Italienska och heter XSIV. De importeras (importerades?) av Johansson cykeldistribution, men som sagt, jag har hört rykten att Johansson gått i putten. När samma bromsar säljs i USA heter dom Grimeca, och jag har läst recensioner där dom har bedömts vara "OK". Funsport MTB gjorde ett test på bromsarna där dom oxå fick godkänt, men de tillade att man behövde 2 fingrar på handtagen för att få stopp när det var brant och gick snabbt. Vilket stämmer.Jag var ute i Hellasgården idag i regn och lera, och passade på att känna efter ordentligt, och kanske att dom har börjat skrika lite mer när dom blir blöta.Men fortfarande mindre oljud än V-bromsar. Jag kanske bara har haft tur som fått bromsarna att funka så bra, men den mekaniker som monterade cykeln i affären är väldigt noggrann och det spelar ju naturligtvis in. Om något år kanske jag har betydligt "finare" märke på mina bromsar, och kommer då kanske att fnysa åt att jag tyckte dom här funkade så bra. Allt är ju relativt.

Angående Hope Mini så väcks ett litet dåligt samvete hos mig. Per har ju tidigare stält den frågan. Jag har Oktobernumret av "Mountainbike (USA) här bredvid mig nu och kan där läsa omdömen om Hope Mini som "Small brake, great performance", "After a couple of rides, it was clear: This is the Hope we´ve been waiting for", " But their best attribute is how well they modulate. You can dance on that fine line between braking and lockup confidently and with total control.Feedback, response, intuitiveness; whatever it is, these brakes have it - and more of it- than any disc we´ve tried. In addition, the Minis are quite light - comparable to Shimano XT and lighter than Hayes. Enda klagomålet är att dom skriker- "howled like the Hound of the Baskervilles". Men det ska visst bero på bromsbeläggen som var fel och skulle ändras enligt Hope som skulle byta "compound" i klossarna. Puh! Skrivkramp!

ssst Tyskar

nädu, nu har jag haft skivbromsar ett bra tag och jag skall läga dig att dom funkar lika bra oavsett vilket förhållande som det är, dvs ungfär lika bra som v-bromsar när dom funkar som bäst+ lite till.
Dock vet jag inte hur andra märken är (kör shimano XT)
ha d, ps inget agg mot tyskar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg