XSIV
Den troligaste anledningen att mina bromsar har hållit så bra är väl att jag aldrig har vågat mej på att försöka justera dom ;-).De bromsar jag har är Italienska och heter XSIV. De importeras (importerades?) av Johansson cykeldistribution, men som sagt, jag har hört rykten att Johansson gått i putten. När samma bromsar säljs i USA heter dom Grimeca, och jag har läst recensioner där dom har bedömts vara "OK". Funsport MTB gjorde ett test på bromsarna där dom oxå fick godkänt, men de tillade att man behövde 2 fingrar på handtagen för att få stopp när det var brant och gick snabbt. Vilket stämmer.Jag var ute i Hellasgården idag i regn och lera, och passade på att känna efter ordentligt, och kanske att dom har börjat skrika lite mer när dom blir blöta.Men fortfarande mindre oljud än V-bromsar. Jag kanske bara har haft tur som fått bromsarna att funka så bra, men den mekaniker som monterade cykeln i affären är väldigt noggrann och det spelar ju naturligtvis in. Om något år kanske jag har betydligt "finare" märke på mina bromsar, och kommer då kanske att fnysa åt att jag tyckte dom här funkade så bra. Allt är ju relativt.
Angående Hope Mini så väcks ett litet dåligt samvete hos mig. Per har ju tidigare stält den frågan. Jag har Oktobernumret av "Mountainbike (USA) här bredvid mig nu och kan där läsa omdömen om Hope Mini som "Small brake, great performance", "After a couple of rides, it was clear: This is the Hope we´ve been waiting for", " But their best attribute is how well they modulate. You can dance on that fine line between braking and lockup confidently and with total control.Feedback, response, intuitiveness; whatever it is, these brakes have it - and more of it- than any disc we´ve tried. In addition, the Minis are quite light - comparable to Shimano XT and lighter than Hayes. Enda klagomålet är att dom skriker- "howled like the Hound of the Baskervilles". Men det ska visst bero på bromsbeläggen som var fel och skulle ändras enligt Hope som skulle byta "compound" i klossarna. Puh! Skrivkramp!