Skivbromsar tar sämre, efter rengöring av kedjan.

Hej!

Jag rengjorde kedjan på min cykel idag. Med en spray som tar bort fett. Har sprejat på kedjan och rengjorde så mycket jag kunde. Tog därefter bort hjulet från cykeln och rengjorde kugghjulen samt driven på cykeln.
Satte därefter tillbaka hjulet och smörjde in kedjan med olja.

Men nu uppstod ett problem, skivbromsarna därbak tar sämre och tjuter/skriker när man bromsar i högre hastigheter.
Kan jag kanske ha råkat spreja på bromsen? Eller sitter den fel? (Hjulet rullar bra).

Kan tillägga att jag använder bakbromsen i snitt mer än fram. Kanske är bromsen slut?
Cykeln är ny, men har cyklat omkring 100mil med den redan. Dock fanns inte problemet innan jag rengjorde kedjan.

Ska lämna in den på service imorgon i alla fall inför en cykelresa, så de löser nog det.
Men vet någon vad problemet kanske kan vara? Så att man kan lösa det inför framtida problem.

Mvh
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag rengjorde kedjan på min cykel idag. Med en spray som tar bort fett. Har sprejat på kedjan och rengjorde så mycket jag kunde. Tog därefter bort hjulet från cykeln och rengjorde kugghjulen samt driven på cykeln.
Satte därefter tillbaka hjulet och smörjde in kedjan med olja.

Men nu uppstod ett problem, skivbromsarna därbak tar sämre och tjuter/skriker när man bromsar i högre hastigheter.
Kan jag kanske ha råkat spreja på bromsen? Eller sitter den fel? (Hjulet rullar bra).

Kan tillägga att jag använder bakbromsen i snitt mer än fram. Kanske är bromsen slut?
Cykeln är ny, men har cyklat omkring 100mil med den redan. Dock fanns inte problemet innan jag rengjorde kedjan.

Ska lämna in den på service imorgon, så de löser nog det.
Men vet någon vad problemet kanske kan vara? Så att man kan lösa det inför framtida problem.

Mvh

låter som att det är fett på skivbromsarna enligt mig, om hjulet sitter fel då kommer det att låta någonstans varje gång hjulet gör ett varv. Om hjulet inte låter när det snurrar så bör det sitta rätt. Jag skulle försöka rengöra skivbromsen så gått som möjligt, med papper, sen låta det vara en dag och testa imorgon.

så vitt jag stött på med min cykel så är det så liten marginal angående huruvida hjulet sitter fel, så att om det gör det så märker man direkt.
 
angående att du cyklat mycket med den så tror inte jag att det är något problem, det uppstod efter att du tog av hjulet, jag har cyklat mer på min cykel och inte stött på något liknande problem, förutom när det har regnat ibland, vilket är en ytterligare anledning till att jag tror att det är någon vätska på skivbromsen.
 
angående att du cyklat mycket med den så tror inte jag att det är något problem, det uppstod efter att du tog av hjulet, jag har cyklat mer på min cykel och inte stött på något liknande problem, förutom när det har regnat ibland, vilket är en ytterligare anledning till att jag tror att det är någon vätska på skivbromsen.

Tack så mycket Toni!
ska testa det du säger, får se om de fungerar!
 
uppdatera om det gick bra eller om det var något annat problem (är väl inte helt säker själv) så att jag vet ifall jag stöter på liknande problem. ^^ Vad har du för cykel förresten? lite nyfiken.
 
angående att du cyklat mycket med den så tror inte jag att det är något problem, det uppstod efter att du tog av hjulet, jag har cyklat mer på min cykel och inte stött på något liknande problem, förutom när det har regnat ibland, vilket är en ytterligare anledning till att jag tror att det är någon vätska på skivbromsen.

Kan det samtidigt inte vara så att skivbromsen hamnar ur ''spår'' när jag satte dit den igen? Att den inte sitter på samma ställe. Skrivbromsen sitter tätt inpå en av klossarna, medans den är kanske 2-3 mm från andra klossen.

När jag bromsar sjunker bromsen djupt ner, medans frambromsen inte sjunker alls långt.
Skivbromsar är ganska nytt för mig.
 
uppdatera om det gick bra eller om det var något annat problem (är väl inte helt säker själv) så att jag vet ifall jag stöter på liknande problem. ^^ Vad har du för cykel förresten? lite nyfiken.

Jag har en Specialized Sirrus Elite Disc. Köpte den från sportson. Riktigt nöjd med den förövrigt! Gjord i Aluminium. 18 växlars.
Vad har du för cykel?
 
Kan det samtidigt inte vara så att skivbromsen hamnar ur ''spår'' när jag satte dit den igen? Att den inte sitter på samma ställe. Skrivbromsen sitter tätt inpå en av klossarna, medans den är kanske 2-3 mm från andra klossen.

När jag bromsar sjunker bromsen djupt ner, medans frambromsen inte sjunker alls långt.
Skivbromsar är ganska nytt för mig.

låter mycket möjligt, jag hade också en del problem med mina skivbromsar när jag först fick min cykel. Testa att sätta på det igen och trixa lite tills det ligger där du vill att det ska ligga, jag har för mig att jag brukade vända på cykeln och rulla hjulet i luften, men har inte hållt på med det på ett tag så kommer väl inte riktigt ihåg.

det låter iaf inte som något allvarligt, utan bara normalt tjafs.
 
Jag har en Specialized Sirrus Elite Disc. Köpte den från sportson. Riktigt nöjd med den förövrigt! Gjord i Aluminium. 18 växlars.
Vad har du för cykel?

ok, jag har en Kona Dew Drop. jag gillar väl bockstyre rätt mycket, men antar att det är en smaksak, antar att du kör pakethållare och väskor på det också?

Ser ut som en fin cykel dock.
 
ok, jag har en Kona Dew Drop. jag gillar väl bockstyre rätt mycket, men antar att det är en smaksak, antar att du kör pakethållare och väskor på det också?

Ser ut som en fin cykel dock.

Jag kör pakethållare och väskor också! ;)
Det är hela köret! kommer lastas rätt tungt, så jag hoppas den håller. Tvekade ett tag inför Aluminium och stål. Fick bli ALu.

Men din ser inte helt dum ut heller!
Funderar på att köpa till extra styre som man kan vila armbågarna på.

Förresten, cyklar du själv nu i sommar?
 
Senast ändrad:
Jag kör pakethållare och väskor också! ;)
Det är hela köret! kommer lastas rätt tungt, så jag hoppas den håller. Tvekade ett tag inför Aluminium och stål. Fick bli ALu.

Men din ser inte helt dum ut heller!
Funderar på att köpa till extra styre som man kan vila armbågarna på.

jo, jag fick ta alu också, hade inte direkt råd med stål. Men tror inte det är så big deal. Det enda jag stött på är att jag fått rikta hjulen ett antal gånger när cykeln lastats tungt, då har jag 32 ekrar, om jag minns rätt.

packa så lite du kan enligt mig. Känner att jag har packat för mycket tidigare, att man har typ "det här kan vara bra att ha" tänket. Sen cyklar man bara 9km i timmen i uppförsbackar. Jag kommer kapa på så mycket som möjligt när jag cyklar i sommar, även om jag har kapacitet att ha mycket mer.
 
jo, jag fick ta alu också, hade inte direkt råd med stål. Men tror inte det är så big deal. Det enda jag stött på är att jag fått rikta hjulen ett antal gånger när cykeln lastats tungt, då har jag 32 ekrar, om jag minns rätt.

packa så lite du kan enligt mig. Känner att jag har packat för mycket tidigare, att man har typ "det här kan vara bra att ha" tänket. Sen cyklar man bara 9km i timmen i uppförsbackar. Jag kommer kapa på så mycket som möjligt när jag cyklar i sommar, även om jag har kapacitet att ha mycket mer.

Jo, men jag ska försöka lasta bara nödvändiga saker! Men är det så nästan att hjulen kanske böjs av att man lastar så mycket?

Tror inte heller det kommer gå så snabbt. Ligger utan packning omkring 30-33km/h på platta vägar och med packning runt 20-25. Uppförsbackar lär vara jobbiga, speciellt runt Österrike/Slovenien.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg