SKIVBROMS?!?!?
Hejsan!
Jag har cyklat MTB sedan -88. Har bla en bra fulldämpad Specialized och V bromsar. Cyklat ett par tusen mil med den och mina andra hojar! Funkar, jag kan bromsa BRA med V-bromsarna. Känns som en onödig sak för dig att skaffa skivbromsar om du bara skall kajka runt i svenska småbackar och på stigar i skogen.
Helt onödigt. Du sparar vikt och pengar på att ha V broms. Skivbromsar hör hemma tex i Alperna där jag cyklat flera gånger. Det behövs om du glider ner för ett berg i 60-90 km/h i en timma eller två.
Man ser många halvdanna MTB´s ute på gatorna och i skogen som har skivbromsar. Lite overkill! Då är det bättre att lägga ner stålar på bra växlar, reglage, fälgar etc...
Kan man sköta sina V bromsar...och skaffar bra sådana så bromsar de perfekt!
Jag har kört en världskupp tävlig i Downhill, -91, i Kaprun...Men vanliga Cantilever bromsar (alla nästan, hade det då) och det gick utmärkt bra! Det funkar med vanliga bromsgummin!!!!! I promise!
Ok...en downhill i Alperna...är liiite säkrare med skivbromsar.
Så jag tror inte du behöver skaffa dig några skivbromsar om du nu inte skall hoja i Alperna, Åre etc. Om du nu inte vill ha en "glida på Avenyn cykel". Då är det ju en annan femma!
När det gäller val av Cykel märke är båda bra...Men jag rekomenderar Specialized...har alltid cyklat på det märket...sen -88! Stormtrivs! (lite Haro oxo)
Kan man sen inte klara av att stanna tvärt med V- bromsar...då skall man nog gå en broms kurs! Har länge funderat på att skaffa skivbroms...men tänker alltid...Kan ju bromsa bra med V-bromsar...så varför bry sig!
Berätta gärna hur det gick!! Häng med till Alperna och hoja! Garanterat en kick att glida ner från ett pass på 2-3000 meter.......Det går snabbt!
Mvh
Pontus