Skithanskar

Finns det bara skithanskar på vintern?
Jag vill ha en handske som jag kan trä en tråd i en synål när det är 30 minus, eller åtminstone montera 15cm buntband i 10 minus några timmar utan att bli stel frusen.

Skall man vara varm om händerna är det bara vantar som gäller, vad jag har erfarit.
Finmotoriks möjligheterna i vantar sträcker sig bara till att ta tag i saker, sen är ungefär resten kört.

Både vantar och handskar blir diskfaliserade med en gång det kommer en söm på dom.
Sömmarna bygger upp ett avstånd på 5-10mm med en gång och gör dom väldigt begränsade i finmotoriken.

Montagehandske stickad och doppad i någon form av skumplast använder jag riktigt mycket och fixar de mesta i finmotorik, dock saknas isolerförmågan helt här.

Jag kan betala riktigt bra för ett par fungerande vinterhandskar.
3-finger handske går bra.
Om folk kan betala 3000 för ett par tunga otympliga kängor som bara trampas på, då bjuder jag 4000 för ett par varma handskar med goda ergonomiska egenskaper.

hej johan
själv bor jag i kiruna och använder militärens vita skinnvantar som ytterskaltumhandske samt lovika tumvante som innervante (ull värmer ju även lite även om det är lite fuktigt).

hoppas att nån har en bra lösning till dej som innefattar en användbar fingerhandske.

undrar om inte hestra har nåt lämpligt ? tex hestra "fält glove" , utvecklad av lars fält...
vänligen nils

Jag har jobbat i fält på Svalbard en hel del. Min erfarenhet är att man får klä på resten av kroppen istället, om man ska göra pillgöra i kyla. Om du är jobbigt varm om kroppen så klarar du att använda ett par montörshandskar i -30.

Skoteroverall eller dunjacka och thermobrallor, plus en riktig mössa. Sen skaffar du ett par rejäla skoterhandskar att stoppa händerna i när du inte behöver pilla, dom ska vara stora och inte ha något löst foder, så att dom är lätta att få på. Skinnhandskar av fårskinn med pälsen kvar på insidan är riktigt bra, men dom hittar man nog bara på skoteraffärer i Norrland, alternativt nån vintermarknad. Brukar kosta ca 1000:-

Jag har jobbat i fält på Svalbard en hel del. Min erfarenhet är att man får klä på resten av kroppen istället, om man ska göra pillgöra i kyla. Om du är jobbigt varm om kroppen så klarar du att använda ett par montörshandskar i -30.

Jag instämmer helt. Så länge man är varm om resten av kroppen fungerar det fint med enklare handskar. Personligen fungerar det bara en liten stund sen måste jag jobba upp värmen i kroppen igen med diverse rörelser och upphopp.

Annars kanske ett par handvärmare kan vara ett alternativ? De finns ju i olika varianter och utföranden, både engångsmodeller, återanvändningsbara och kanske finns det kvar sådana där med kolstavar att köpa?

Precis som Vandraren har ego upptäckt att varm om resten ger utrymme för hand med bara tunn handske på för snabba arbeten och sen åter in med handen i vante och tumhandske. Thinnys funkar isolera tillräckligt mot metall som måste hanteras. En annan väg är ju att sy inne i tältet etc.
go tur

Lösningen

är troligen inte en superhandske utan ett systemtänk för att hantera en kombination av klädselattiraljer och taktik.

Du behöver kunna variera isolationsgraden en hel del beroende på väder och hur mycket värme du producerar. Buntband kan jag hantera med t ex stoppade arbetshandskar som byggshopar etc brukar kränga för 60-80 Kr paret.

Nål och tråd kräver i stort sett lika tunna handskar som kirurglatexhandskar eller ännu hellre barhänt. Fixa lä om möjligt, betyder massor.

Lillsport har bra handskar men coachhandskens foder slits relativt fort i varje fall det par jag använt.

Thure

Tackar för alla engagerade svar.

Jag skall prova och klippa upp ett par 3-finger neoprenhandskar på tummen och pekfingret och trä dessa över en tunn monteringshandske.

Kan berätta den sanna sanningen vad jag behöver pilla med.
I mitt jobb monterar vi upp ljusslingor på husfasader för julstaden Göteborg.
Kompisen kör bomliften/skyliften och jag får äran att pilla upp och snitts a till slingorna.
Lite svårt är det att klä sig rätt, brukar bli svettigt varm på ryggen och bitande kall på kinder och fingrar.

Men problemlösningen som sker idag är rätt angenäm och heter Kaféer :)

Min erfarenhet och rekomendation

Tegera pro är en tunn montagehanske som funkar ner till -10 om man håller sig hyggligt i rörelse. Den är fantastiskt tunn och smidig och torkar snabbt om den blir blöt. Börjar man frysa eller har en minuts paus så kan man utan problem stoppa handen i fickan utan att ta av handsken

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg