Det här med kort vattenlinje: Jag har inte sett att vågbildningsmotståendet är så stort i 4-4,5knop. Av den anledning har jag inte sett det nödvändigt att lägga en längre vattenlinje. Den längre vattenlinjen för ju med sig en ökad våt yta, vilket ökar motståendet. Jag har siktat på att optimera smidighet och lättdrivenhet snarare än hög toppfart.
Om jag hade låtit ändskeppen falla ut, i stil med normala havskajaker, hade min vattenlinjelängd gett kajaken en totallängd på ca 5.10m. Vilket motsvarar en normallång kajak i underkant.
Jag håller med om att ändskeppen ger risk för skav och "ubåts"-dyk i glada surfar, men jag är beredd att prova för att se hur det fungerar.
Jämvikter & deplacement har jag roat mig med att räkna för hand. Inget går upp emot att få använda sina numeriska metoder från högskolan
Jag kommer att dra upp köllinjen så att den får mer "rocker".
/LaRs
Om jag hade låtit ändskeppen falla ut, i stil med normala havskajaker, hade min vattenlinjelängd gett kajaken en totallängd på ca 5.10m. Vilket motsvarar en normallång kajak i underkant.
Jag håller med om att ändskeppen ger risk för skav och "ubåts"-dyk i glada surfar, men jag är beredd att prova för att se hur det fungerar.
Jämvikter & deplacement har jag roat mig med att räkna för hand. Inget går upp emot att få använda sina numeriska metoder från högskolan
Jag kommer att dra upp köllinjen så att den får mer "rocker".
/LaRs