Var är dolda kameran?
Det är lätt att tro att det sitter en webbkamera från dolda kameran uppsatt bakom nacken...
Du kan ju bara inte vara sann!
Eftersom en kemibok antagligen inte ger dig något föreslår jag att du går till barnavdelningen på biblioteket och letar rätt på en "Så funkar det"...
Grattis, du har kommit underfund med att syre krävs för en "förbränning" (i vardagligt språk, det finns många exempel på ämnen som "brinner" utan medverkan av syre). En given kandidat till nästa års nobelpris i kemi!
Jag tror att den här diskussionen hör hemma under Kartor/GPS. Om en egenhändigt ritad karta och naturen inte stämmer så är det kartan som gäller - eller?
(BEVIS: Naturen kan ju ändra på sig, men det gör ju inte kartan - alltså stämmer den...)
PS. Du ska få en hemläxa att lösa med mamma & pappa. Vad händer när vätgas brinner i en syrerik miljö, vad kallas blandningen och reaktionen samt slutprodukten?
DS.
ÖVERKURS (svaret finns nog inte i "Så funkar det...")
Bestäm entalpiändringen för reaktionen ovan.
TILL SIST: Vad du än gör - pröva inte någon av de reaktioner som jag eller någon annan beskrivit tidigare i detta forum. Utan kunskap, och även då, är de LIVSFARLIGA.
Nu får den här diskussionen ta mig fa#%=?21 vara slut!