Skippa dämpad sadelstolpe

niking; sa:
Dock ska sägas att det var några år sedan jag införskaffade mina dämpade sadelstolpar (Cannondale/CODA och Answer bodyshock) och produktutvecklingen kan ju ha gått framåt sedan dess.
/Niklas

Ledsen Niklas, jag bara måste hugga på ditt inlägg. Hur kan du såga en produkt baserat på vad du testade för ett par år sedan? Och Coda har ju aldrig varit särskilt kända för att göra riktigt bra saker.

Det är ungefär samma sak som att jag skulle såga en gammal dator för att den är för långsam och det går inte att köra några program på den fast "produktutvecklingen kan ju ha gått framåt sedan dess".

Testa en Thudbuster, en White Brothers AP-1 eller som sista produkt en Rock Shox dämpad stolpe. Du kommer bli överraskad. Men att såga en produkt bara för att du en gång i tiden råkade testa något som inte var bra låter i mina öron mycket märkligt...

/Mattias

Därför ej dämpad sadelstolpe

mlindstrom; sa:
niking; sa:
Dock ska sägas att det var några år sedan jag införskaffade mina dämpade sadelstolpar (Cannondale/CODA och Answer bodyshock) och produktutvecklingen kan ju ha gått framåt sedan dess.
/Niklas

Ledsen Niklas, jag bara måste hugga på ditt inlägg. Hur kan du såga en produkt baserat på vad du testade för ett par år sedan? Och Coda har ju aldrig varit särskilt kända för att göra riktigt bra saker.

Det är ungefär samma sak som att jag skulle såga en gammal dator för att den är för långsam och det går inte att köra några program på den fast "produktutvecklingen kan ju ha gått framåt sedan dess".

Testa en Thudbuster, en White Brothers AP-1 eller som sista produkt en Rock Shox dämpad stolpe. Du kommer bli överraskad. Men att såga en produkt bara för att du en gång i tiden råkade testa något som inte var bra låter i mina öron mycket märkligt...

/Mattias

Alltså min poäng är att en dämpad sadelstolpe är ett systemfel om vi snackar seriös skogsskörning över stock och sten, det står jag fast vid än idag. Varför har jag nog förklarat i denna tråd! Vill du dämpa ändalykten så titta närmare på heldämpade ramar av bättre kvalitet. För långfärdscykel på väg är dämpade sadelstolpar en helt annan femma, men det här är ju MTB-forumet.

Dessutom uppkomm tråden förmodligen av misstag då jag skulle svara på en annan tråd där just dämpad sadelstolpe och skogskörning diskuterades (tråden är ju några år gammal.
/Niklas

personligen ger jag inte fem öre för min Rockshox sadelstolpe,den är helt enkelt inte gjord för terräng körning över stock och sten,nu när skatteåterbäringen kom blev det en Epic FSR fast jag bara har kört den i några dagar så kommer jag aldrig,och då menar jag aldrig mer köra hardtail med eller utan dämpad sadelstolpe.
så vill ni satsa på åkkomfort och inte förlora kraft i backarna så är det en FSR model du ska ha...
kanskle lite offtopic men det är min åsikt.

håller med

Håller med om att dämpad sadelstolpe är en dålig nödlösning om man vill ha dämpning bak eftersom ramen fortfarande är odämpad. Men visst.. det kanske finns folk som vill ha det mjukt för rumpan men stötig för övrigt..
Thomas.

Låsbar Sadel Dämpare???

En fråga från oss som inte ens har råd att titta på en ny heldämpad;
Det finns ju lås möjlighet på många dämpade gafflar och ramar, Finns dämpade sadelstolpar med den funktionen? Det borde ju kunna kombineras med höjd justering ala lyx kontors stol oxå!

Låsbar Sadel Dämpare???

Vinddriven; sa:
Det finns ju lås möjlighet på många dämpade gafflar och ramar, Finns dämpade sadelstolpar med den funktionen? Det borde ju kunna kombineras med höjd justering ala lyx kontors stol oxå!

Får man fråga varför man skall ha låsbar dämping på sadelstolpen?
Borde det inte gå lika bra med en odämpad då :).
Nä men skämt åsido dämpad sadelstolpe gå inte att jämföra med heldämpat.
Dämpad sadelstolpe sätter man på touring/hybridcyklar, mtb kör man utan, enligt min mening.
Antingen helämpat eller framdämpat (eventuellt odämpat), men inte dämpad sadelstolpe, dessutom ser det ju helt fikus ut.

///Björn

Re: Låsbar Sadel Dämpare???

Pampero; sa:
Vinddriven; sa:

Får man fråga varför man skall ha låsbar dämping på sadelstolpen?
Borde det inte gå lika bra med en odämpad då :).
Nä men skämt åsido dämpad sadelstolpe gå inte att jämföra med heldämpat.
Dämpad sadelstolpe sätter man på touring/hybridcyklar, mtb kör man utan, enligt min mening.
Antingen helämpat eller framdämpat (eventuellt odämpat), men inte dämpad sadelstolpe, dessutom ser det ju helt fikus ut.

///Björn

Låsning är det nog ingen som vill ha, Det var mest höjd justeringen jag tänkte på, Klarar jag inte en svår passage så är det bara å sänka sadeln så blir det mycket lättare, Är jag den enda som driver med sånt fikus fusk? :eek:)
Så du menar att sadeldämpare inte hjälper alls då???
Jag har som sagt en från Biltema, Skit dålig, går endera trögt eller glappar, MEN Björn! den hjälper, inte mycket men stötarna blir klart lindrigare än utan, OCH det är ingen mening! det är bara så det är de,
Homofobi problemet däremot är ju en helt ok orsak ;o)

/Gunnar som älskar sina tighta cykelbyxor o gärna vill ha en feeet dämpare upp i rumpan som lindrar det ömma.................:eek:)))

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg