Skippa dämpad sadelstolpe

Jag försökte köra med en dämpad sadelstolpe på min hardtail, men det var ingen höjdare. Så fort man stog upp så åkte sadelstolpen upp, och det var ingen höjdare. Dessutom har de en tendens att flexa i sidled, vilket ytterligare drar ner värdet av dämpade sadelstolpar.

Däremot är de sköna på touringcyklar, speciellt på tvättbrädor....

Dock ska sägas att det var några år sedan jag införskaffade mina dämpade sadelstolpar (Cannondale/CODA och Answer bodyshock) och produktutvecklingen kan ju ha gått framåt sedan dess.

/Niklas

meningen

Meningen är väl att man ska få lite dämpning. Eftersom det inte finns nån ledning utan bara fjädrar e det klart det svajar. Eller finns det något spårsystem.
Jag som kör fulldämpad har ju ingen nytta av en sådan.
Och vill man ha bra fjädring så är det en dämpad cykel som är bäst.
Thomas.

Haller inte riktigt med.

Tycker att dämpad sadelstolpe höjer komforten pa hardtails. Testade en fran Rock Shox vilket jag tyckte funkade bra. Testade den iofs inte i speciellt trixig terräng, men skulle nog anda överväga skaffa en sadan om jag köpte hardtail. Läser man sedan Mountainbike och BIKE sa verkar ju dämpad sadelstolpe vara en staende rekommendation för hardtails...

/stefan

Håller inte riktig med

Mja, i trixig terräng vill jag stå upp. När jag sedan sätter mig, blir jag irriterad på en sadel som är 2-3 cm högre än när jag ställde mig upp.

Det medförjer att jag måste ha sadeln 2-3 cm lägre när jag sitter ner, för att kunna bibehålla samma rörelsefrihet som med en sadel på en vanlig sadelstolpe.

Ska ändalykran däpas i skogen, ska det vara en heldämp.

/Niklas

tänk

Du får ju tänka lite.
Menar klart att sadeln är högre när du inte sitter på den eftersom fjädrarna inte är belastade.
Thomas.

Just det

Ja det är helt rätt och det är därför som jag undviker dämpade sadelstolpar på mountainbikes, därför att jag blir irriterad när sadeln stiger 2-3 cm så fort belastningen på¨fjädrarna försvinner, d.v.s. när jag reser mig upp.

För att ha samma "frigångshöjd" mellan sadel och skrev när jag står upp i trixig terräng, innebär det att när jag sitter ner, måste sadeln vara 2-3 cm lägre om jag har en däpad sadelstolpe. Det sänket effektiviteten i cyklingen.

På min touringcykel däremot, som jag inte kör i trixig terräng med, har jag inte behov av att snabbt och smärtfritt kunna komma bakom sadeln. På en touringcykel sitter jag även när jag kör över tvättbrädor. Där har en dämpad sadelstolpe en given plats anser jag.

/Niklas

Men...

Vad spelar det för roll om sadeln reser sig.
När du ställer dig upp, vilket inte rekommenderas, så hamnar du väl högre över sadeln än den reser sig.
Och vad spelar det för roll om du mot sadeln lite.
Thomas.

Eehhh

Thomas, cyklar du verkligen i trixig terräng? Av ditt senaste inlägg verkar det inte så. Eller så missförstår jag dig på följande punkter <"När du ställer dig upp, vilket inte rekommenderas"> samt <"Och vad spelar det för roll om du mot sadeln lite">. Är du ironisk?

I vart fall, när man kör en hard tail i trixig terräng så är det helt en nödvändighet att stå upp och snabbt kunna förskjuta kroppstyngden bakåt och framåt, för att kunna cykla över stenar, block, trädstammar, rötter, diken m.m. som ofta finns i överflöd av på trixiga stigar. Denna kunskap är elementär när det gäller terrängcykling.

Kommer man plötsligt på branta nerförsbackar vid terrängcykling, så ska man ögonblicklingen hamna bakom sadeln, för att slippa vurpa (framhjulet ska surfa fram över eventuella hinder så att man slipper vurpa.) Här är det extra viktigt att ha en ordentlig frigångshöjd för att slippa slå i den ömtåliga manligheten. Även detta är elementär kunskap inom terrängcykling.

I båda dessa fall är alltså en dämpad sadelstolpe mindre lyckad. Vill man promt sitta ner, titta närmare på en heldämpad hoj.

Är det små rötter och stenar (typ preparerade montionsspår (som man f.ö. inte bör cykla på)) kan man förvisso sitta ner och därmed ha glädje av en dämpad sadelstope, men då det är ju inte direkt värdig terräng för en mountainbike som vi talar om.

Vägcykling där emot, där man inte behöver stå upp särskilt ofta, kan jag rekommedera en dämpad sadelstolpe om man vill ha komfort.

Hmm..

Jo visst kan man behöva ställa sig upp om det tex är mycket stenar och rötter men jag mer reser mig än ställer mig.
Sen hjälper det ju om man lyfter styre och sving så slipper man göra större tyngpunktsförflyttningar.
Sen har ju jag heldämpad så jag kan ju inte säga hur du behöver åka.

Men de få gånger jag ställer mig upp, tex för att titta över en kulle el göra något hopp så hamnar jag en hel bit över sadeln. Ställer man sig upp hamnar man ju en vevarm över sadeln vilket borde vara mer än sadeln flexar.
Och om du justerar en cm så borde det ju påverka effektiviteten så mycket.

Problemet med sadel höjd

Jag har en snabb koppling på min cykel för att justera sadel höjden, Och efter som jag inte tävlar så är det inget problem att stanna och sänka sadeln när jag kommer i svår och/eller brant terreng och behöver frogång i skrevet,
Har en dämpad stolpe från Bil tema som inte ger så mycket hjälp, har någon förslag på bättre som finns i Sverige?

sadel

Först måste jag nog be lite om ursäkt för mina lite burdusa inlägg tidigare i tråden. Såhär i efterhand ser jag att jag nog tog i lite för mycket.
Hur som helst så är nog ingen av biltemas grejer för cyklar att rekommendera om man vill ha grejer me kvalitet på, undantaget vajrar o lite sånt.
Sen kan du ju se över sadeln också för "rätt" sadel gör stor skillnad.
Thomas.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg