Skinnfria vandringskängor

Jo mina 22 år gamla Nokia lever än o helt täta men frugan har avverkat många Tretorn under åren som spruckit direkt. Finns det några vettiga märken som gör stövlar som håller. Tips mottages tacksamt!

Samma här, mitt senaste par Nokia Topi inköpta 1989 lever fortfarande (!) efter flera vandringar, fiske, båtupptagning, biltvättar mm. Modellen har bytt namn sedan dess, men är misstänk likt Nokian Finnjagd:
http://www.addnature.com/product.as...AGD&_cid=21_1_-1_9_123_160696_58075059774_pla

När jag fjällvandrade i gummistövlar på 1980-90 talet var det främst två modeller som räknades och var uppbyggda för vandring, Nokia Topi eller Tretorn Sarek. De senare passade aldrig mina fötter pga att de var alltför låga och trånga i vristen, utan valet föll på Nokia's modell.
 
Hade Tretorn Nimrod eller Sarek på senare hälften av 80-talet och början av 90-talet och var mycket nöjd med dem. Har därefter dock enbart använt kängor.

Har Tretorns kvalitet försämrats sedan dess?
 
Har Tretorns kvalitet försämrats sedan dess?

Jag hade alltid fått den känslan att Tretorn skulle vara bra. Inte använt Gummistövlar sedan barnsben men när jag flyttade långt ut på landet i höstas behövde jag ngr för att jag gå så mkt i terräng med hundarna osv - satsade just på Tretorn för att jag trodde att de skulle funkar länge. Köpte ett par Strong i September förra året och redan i November hade jag de första sprickorna på båda stövlarna och de blev snabbt fler. Nästan samtidigt fick jag hål genom sulan vid hälarna. Även här på båda stövlarna.
Använder de fortfarande när jag gå i högt fuktig gräs och nu börja sulan bli lite sliten också.
Hade hoppats att de skulle har hållit i minst 2-3 år i alla fall.

Vet inte om mina just var ett måndags ex men det verkar ju inte som det när andra skriver lika här.
Om det vore måndags ex tycker jag även att det är konstig att båda stövlar har visat exakt samma problem nästan samtidigt.
 
Goretex som många nya kängor är gjorda av är inte heller helt ok av miljöskäl, pga fluorkarboner som inte bryts ner i naturen och påverkar fortplantning hos djur samt lagras i kroppen. Tyvärr är det väldigt svårt att göra helt etiska val när det kommer till friluftsutrustning i dagsläget.
 
Som några är inne på så är det nog svårt att göra ett helt etiskt korrekt val när det gäller skodon. Syntetmaterialen innehåller en del annat som inte är helt hundra.

Jag brukar om möjligt köpa second-hand även om skor kan vara svårt (bara andras felköp som brukar vara ok i skick). Oavsett vad jag köper så ökas inte nyproduktionen lika mycket och då kanske det känns ok att göra ett undantag och köpa skinn ändå? Det är dock upp till var och en och jag ska inte förvandla detta till en diskussion om vad som borde vara ok för alla det är högst individuellt hur man vill göra.

Lycka till!

/G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Okvarn Svala vandringskängor? Kläder 18
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
andreaseidhagen Begagnade vandringskängor - 1 lager Kläder 5
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Mr. T Vandringskängor för (primärt) urban miljö. Kläder 25
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
gusfallca Vandringskängor Kläder 4
KalleNL Små vandringskängor? Kläder 4
annakask Crispi Rauma - vandringskängor Kläder 2
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Lab Vandringskängor Alperna Kläder 2
Smogz Ofodrade vandringskängor helt i läder? Kläder 17
Tomas Eklund Att gå in ett par vandringskängor Kläder 11
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
fransk prusik Vård av vandringskängor Kläder 1
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
Labben Vandringskängor!! Kläder 5
granfront Vandringskängor Kläder 3
IsElaine Tips om vandringskängor Kläder 3
Skydivergirl Vandringskängor Kläder 17
grodanbolle Vandringskängor, fukt och dylikt. Kläder 9
Stillsam vilde Gotex i vandringskängor?! Kläder 19
Martin Vandringskängor? Kläder 4

Liknande trådar