Skillnaden på Lundhags V8 och V12

Hej
Jag slog precis till på en Lundhags V8 75L på xxl.se

När jag sedan gick in på lundhags.se så hittar jag inte V8:an så jag antar att den har utgått ur sortimentet och började titta på V12:an istället.
Jag har febrilt letat runt på nätet efter skillnader mellan dessa modeller och det enda jag hittar är att det är fasta fickor på avbärarbältet på V12:an och en löstagbar ficka på V8:an. Någon som vet vad som skiljer dom åt förutom det? Priset var ju väldigt förmånligt hos xxl så frågan är vad jag får för en tusenlapp extra för att slå till på en V12?

/Fredrik
 
Hej
Jag slog precis till på en Lundhags V8 75L på xxl.se

När jag sedan gick in på lundhags.se så hittar jag inte V8:an så jag antar att den har utgått ur sortimentet och började titta på V12:an istället.
Jag har febrilt letat runt på nätet efter skillnader mellan dessa modeller och det enda jag hittar är att det är fasta fickor på avbärarbältet på V12:an och en löstagbar ficka på V8:an. Någon som vet vad som skiljer dom åt förutom det? Priset var ju väldigt förmånligt hos xxl så frågan är vad jag får för en tusenlapp extra för att slå till på en V12?

/Fredrik

Jag hade samma fundering tidigare i år.
Enligt Lundhags så har de tagit bort några justerremmar på säcken. Sen är axelremmarna inte rörliga på V12 som på V8. Rörramen är densamma. Alu skenan är ändrad. V8 har en enkel över ryggraden och V12 har två som är placerade som ett V på varje sida av ryggraden istället. Sen har dom justerat lite padding mot rygg och på axelremmarna. Den extra säcken på 10 liter måste köpas separat för V12. Den ingår på V8:an.
Jag vet inte vad som är bäst. Tror att dom är helt likvärdiga prestandamässigt. Höftbältets ficka ska vara bättre på V12 har jag läst.... det blev en V8 för mig med. Priset var avgörande. bärsystemet på V-serien kändes överlägset de andra jag provade.
/TOJ
 
Jag hade samma fundering tidigare i år.
Enligt Lundhags så har de tagit bort några justerremmar på säcken. Sen är axelremmarna inte rörliga på V12 som på V8. Rörramen är densamma. Alu skenan är ändrad. V8 har en enkel över ryggraden och V12 har två som är placerade som ett V på varje sida av ryggraden istället. Sen har dom justerat lite padding mot rygg och på axelremmarna. Den extra säcken på 10 liter måste köpas separat för V12. Den ingår på V8:an.
Jag vet inte vad som är bäst. Tror att dom är helt likvärdiga prestandamässigt. Höftbältets ficka ska vara bättre på V12 har jag läst.... det blev en V8 för mig med. Priset var avgörande. bärsystemet på V-serien kändes överlägset de andra jag provade.
/TOJ

De rörliga axelremmarna är IMHO det gjorde att jag valde V8:an när jag skaffade ryggsäck förra året. Undra varför de bestämde sig för att skrota den eminenta funktionsfinessen?
 
Jag hade samma fundering tidigare i år.
Enligt Lundhags så har de tagit bort några justerremmar på säcken. Sen är axelremmarna inte rörliga på V12 som på V8. Rörramen är densamma. Alu skenan är ändrad. V8 har en enkel över ryggraden och V12 har två som är placerade som ett V på varje sida av ryggraden istället. Sen har dom justerat lite padding mot rygg och på axelremmarna. Den extra säcken på 10 liter måste köpas separat för V12. Den ingår på V8:an.
Jag vet inte vad som är bäst. Tror att dom är helt likvärdiga prestandamässigt. Höftbältets ficka ska vara bättre på V12 har jag läst.... det blev en V8 för mig med. Priset var avgörande. bärsystemet på V-serien kändes överlägset de andra jag provade.
/TOJ

Då är det mer än bara fickorna som skiljer dom åt. Har provat sambons V8 60+10 Spirit och bärsystemet är riktigt skönt. Är de flytande axelremmarna lika sköna som de verkar när man testar de lite smått hemmavid? Blir spännande och se vilken version av säcken de levererar. På bilderna ser det ut som en V8 75 + 10 bortsett från daypacken .
 
Då är det mer än bara fickorna som skiljer dom åt. Har provat sambons V8 60+10 Spirit och bärsystemet är riktigt skönt. Är de flytande axelremmarna lika sköna som de verkar när man testar de lite smått hemmavid? Blir spännande och se vilken version av säcken de levererar. På bilderna ser det ut som en V8 75 + 10 bortsett från daypacken .

Jag kan intyga att de flytande axelremmarna är mycket sköna.
 
Själv har jag precis kommit hem från en 26 dagars vandring i Lappland, där jag hade en 75l V8 på ryggen.

Jag är allt annat än nöjd med ryggsäcken. Det värsta är nog att sömmen i ryggplattan sprack, vilket innebar att varken avbärarbälte eller avlastningsremmarna vid axlarna fungerade bra eftersom säcken aldrig satt fast på ryggen.

Det "flytande" systemet fick jag aldrig att fungera före eller efter att sömmen sprack. Det enda som systemet lyckades med var att skava ner sömmar på avbärarbältet. Sömmarna gick sedan sönder.

Jag kanske har haft otur, men en ryggsäck för 2500 borde hålla för en fjällvandring.
 
Själv har jag precis kommit hem från en 26 dagars vandring i Lappland, där jag hade en 75l V8 på ryggen.



Jag är allt annat än nöjd med ryggsäcken. Det värsta är nog att sömmen i ryggplattan sprack, vilket innebar att varken avbärarbälte eller avlastningsremmarna vid axlarna fungerade bra eftersom säcken aldrig satt fast på ryggen.



Det "flytande" systemet fick jag aldrig att fungera före eller efter att sömmen sprack. Det enda som systemet lyckades med var att skava ner sömmar på avbärarbältet. Sömmarna gick sedan sönder.



Jag kanske har haft otur, men en ryggsäck för 2500 borde hålla för en fjällvandring.


Kontakta Lundhags och beskriv vad som hänt med säcken. Låter som ett måndagsexemplar. Hur många kilo hade du i ryggan?

Har haft min både i samband med vandring i Skottland och vid Höga kusten och det utan att den gått sönder eller strulat.
 
Kontakta Lundhags och beskriv vad som hänt med säcken. Låter som ett måndagsexemplar. Hur många kilo hade du i ryggan?

Har haft min både i samband med vandring i Skottland och vid Höga kusten och det utan att den gått sönder eller strulat.

Vikten vid starttillfället var 33kg, något jag anser att en ramrygga borde klara av utan problem. Jag har skickat ryggsäcken till lundhags, så vi får väl se vad som sker. Lundhags brukar ha en bra kundservice, men vad hjälper det när man får tejpa ihop grejerna ute på fjället?
 
Nu har jag fått hem ryggsäcken. Den ser ut som en V8 75+10 men saknar flytande bärsystem, har en klenare dimension på aluminiumskenan vid ryggraden, saknar ett bärhandtag på sidan som vätter ut från kroppen samt att huvuddelen av remmarna är 20mm breda istället för 25mm. Nu har jag bara jämfört med sambons V8 60+10 Spirit men jag antar att den är likadan som V8 75+10.

Har granskat V12 75 lite mer och sett att den gröna väskans design skiljer sig åt mot övriga färger för samma väska. Har mejlat lundhags och frågat vilken bild som stämmer i verkligheten.

/Fredrik
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg