Kul att nörda in sig i hur vi använder språket(...) Jag funderar lite på ordet vindjacka:
Ofta brukar man med det ordbruket implicera att nån prasslig packvänlig syntetsak. Men alla ofodrade ytterjackor i ett lager är väl funktionsmässigt vindjackor? Om man tar en polycottonjacka, typ Lundhags Forest Light eller fjällräven Grönland - skulle man kunna kalla dem "vindjacka"?
Jag ser dock sällan sådana jackor beskrivas som vindjackor
Det är ju uppenbart att mycket beror på både sammanhanget och den talandes egna referenser, och jag ser inget konstigt eller oroande i det, så länge vi kan göra oss förstådda. Exempel:
1. Eftersom jag själv använder en vanlig tunn polyester/bomullsskjorta som "vindplagg", får jag inga associationer till något prassligt och syntetiskt. Jag kallar den ju normalt för "skjorta", men ska jag betona eller förklara dess funktion i mitt "klädsystem" för någon, så kallar jag den faktiskt för "vindplagg" - så som jag gjort i flera inlägg på Utsidans forum. Skulle jag vara helt korrekt, skulle jag behöva tillägga något i stil med "konvektionsspärr" (den skyddar ju också det kroppsvarma luftlagret innanför från att försvinna ut i atmosfären), men det vore onödigt långrandigt.
2. Jag har, precis som Kal-P-Dal, en Montane Minimus-jacka som oftast används bara som "regnplagg". Men den fungerar helt OK som "vindplagg" när det blåser tillräckligt hårt och det inte är jättevarmt.
Om man nu verkligen känner behovet av att definiera "skalplagg" lösryckt från sammanhanget (jag gör inte det), så vore det väl alla ytterplagg utan värmeisolerande funktion. De må sen vara utformade för att - i valfria kombinationer - skydda mot vind, regn, sol, insektsangrepp, eller (oftast) bara konvektionsförluster från innanförliggande värmeisolerande skikt.
Därför blir det ibland lite förvirrat, när någon skriver/säger "skaljacka" utan att beskriva den avsedda funktionen.