För många saker som inte funkar
Kartex har den ovanliga funktionen att ju senare version, desto sämre.
På version 4 försvann som Ola Hellström skrev funktion att klippa ut kartbitar till format som andra program kan läsa.
Om ett statligt verk ska ägna sig åt kommersiell verksamhet, borde man sätta kundernas önskemål i första rummet. Och att ta bort funktionen klippa ut kartbitar är knappast ett kundönskemål. Kundönskemålet var (och är) bland alla jag pratat med som använder Kartex att maxgränsen på 10 MB skulle tas bort. Dessa 7 personer utgör visserligen inget statistiskt underlag, men det vore märkligt om just mina bekanta skulle tycka precis tvärt mot alla andra.
För varje uppgradering av Kartex jag gjort upplever jag att det är allt färre funktioner som funkar.
I version 4.x någonting funkar inte ”Sök objekt” utan generar ett antal fel innan man blir utslängd och kan försöka med något annat. Om det funkade förut minns jag inte
I version 5.0.0.56 får jag förutom ”Sök objekt” inte heller ”sök adress”, och ”resa” att funka.
Version 5.0.0.58 som nu är den senaste versionen som finns på Lantmäteriverket web-sida går det inte att uppgradera till, för då tycker Kartex att man måste ha Kartex 4.00 eller senare installerad. Och med mina matematik- och svenskkunskaper är 5.0.0.56 senare än 4.00 men icke så på Lantmäteriverket.
Jag köpte förra veckan en ny Kartex version Edition 2, 2004 (som även innehåller Kartex för Pocket PC) och efter mycket strul lyckades jag installera den. Det blev version 5.0.0.101. Fortfarande går det inte att få ”Sök objekt” och ”sök adress” att funka. Synnerligen märkligt att man från Lantmäteriverket fortfarande levererar med en databas som inte går att öppna.
Och fortfarande ritas inte trackfilen ut i den färg man valt. Och fortfarande fattar inte Kartex att den ska leta kartor i den katalogen jag ställt in under Arkiv Inställningar.
Och fortfarande är det i version 4 nya ritverktyget för mig lika oanvändbart som tidigare, eftersom det man ritat inte går att spara på fil tillsammans med kartan. Men om man kunnat rita in de vägar på kartan som Lantmäteriverket missat, och radera de vägar, kraftledningar och annat som Lantmäteriverket ritat med på kartan men som saknas i naturen hade det kunnat bli en höjdare. Men i brist på detta så tycker jag att version 3.05 där man kunde klippa ut en kartbit och spara som tiff fil är bättre. För då kan man rita in rättelser på sin karta och använda i OziExplorer.
Men utskriften på papper är bättre i version 4 och 5 än i version 3.05. Fast jag är osäker på om man får skriva ut en karta på skrivarn.
Ska man skratta eller gråta ?. Svaret blir gråta, för Kartex kostar pengar. Hade Kartex varit ett freeware program gjord av någon skolelev på sin fritid, hade jag kunnat acceptera vissa felaktigheter, men det gör inte jag på ett program som är konstruerat av en kommersiell aktör.
Per Brune