Oscar Höckerfält http://www.utsidan.se/motesplats/visa.htm?ID=37570
tog i tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36202&pagenumber=5 upp hur han åker annorlunda i en privatgrupp respektive ledarledd grupp och i den senare inte på samma sätt spanar av isen funderar på alternativa vägval etc.
Jag tycker att den diskussionen är så viktig att jag startar en separat tråd om detta så att inte ämnet drunknar i den långa ursprungstråden.
Här kopia på Oscars inlägg.
-----------------------------------------
Vi som åker med
När nu diskussionen (en av dem) växlat in på klubbarnas och ledarnas ansvar skulle jag vilja framhålla det personliga ansvarstagandet. Min uppfattning efter att ha åkt med SSSK U39 vid några tillfällen samt studerat andra grupper/klubbars framfart på isarna är att det personliga ansvarstagandet snabbt försvinner bakom ledaren. Folk låter sig blint guidas runt på isen. T ex ser man ytterst sällan någon bakom ledaren använda piken. Man låter sig ofta föras runt som i vilken turistgrupp som helst.
Jag finner det helt orimligt att ledarna/klubbarna kan påta sig något mer långtgående säkerhetsansvar. Däremot kan man bli mycket bättre på att tydliggöra det personliga ansvaret.
Det är helt orimligt att följa en ledare med plurrvana och iskunskapskurser på hans/hennes isar om man inte skulle tagit sig ut på samma isar i egen regi. Då har man som deltagare på en gång lagt inte bara ansvaret för en trevlig dag utan även potentiellt sitt liv i någon annans händer.
Ibland känns den gängse skridskomodellen med total underkastelse för ledaren en smula otidsenlig. Möjligt att det är effektivt när det gäller att avverka kilometer men knappast för att uppmana folk till självständiga ställningstaganden, också på isen.
Jag vill med detta absolut inte kasta skit på de deltagare som hamnade i katastrofsituationen. Det är själva modellen som jag tycker det är värt att kasta lite ljus på.
/Oscar
ej ledare men medlem i SSSK
tog i tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36202&pagenumber=5 upp hur han åker annorlunda i en privatgrupp respektive ledarledd grupp och i den senare inte på samma sätt spanar av isen funderar på alternativa vägval etc.
Jag tycker att den diskussionen är så viktig att jag startar en separat tråd om detta så att inte ämnet drunknar i den långa ursprungstråden.
Här kopia på Oscars inlägg.
-----------------------------------------
Vi som åker med
När nu diskussionen (en av dem) växlat in på klubbarnas och ledarnas ansvar skulle jag vilja framhålla det personliga ansvarstagandet. Min uppfattning efter att ha åkt med SSSK U39 vid några tillfällen samt studerat andra grupper/klubbars framfart på isarna är att det personliga ansvarstagandet snabbt försvinner bakom ledaren. Folk låter sig blint guidas runt på isen. T ex ser man ytterst sällan någon bakom ledaren använda piken. Man låter sig ofta föras runt som i vilken turistgrupp som helst.
Jag finner det helt orimligt att ledarna/klubbarna kan påta sig något mer långtgående säkerhetsansvar. Däremot kan man bli mycket bättre på att tydliggöra det personliga ansvaret.
Det är helt orimligt att följa en ledare med plurrvana och iskunskapskurser på hans/hennes isar om man inte skulle tagit sig ut på samma isar i egen regi. Då har man som deltagare på en gång lagt inte bara ansvaret för en trevlig dag utan även potentiellt sitt liv i någon annans händer.
Ibland känns den gängse skridskomodellen med total underkastelse för ledaren en smula otidsenlig. Möjligt att det är effektivt när det gäller att avverka kilometer men knappast för att uppmana folk till självständiga ställningstaganden, också på isen.
Jag vill med detta absolut inte kasta skit på de deltagare som hamnade i katastrofsituationen. Det är själva modellen som jag tycker det är värt att kasta lite ljus på.
/Oscar
ej ledare men medlem i SSSK