Re: Titan, aluminium eller chromoly
ipg289h; sa:
För att börja med den sista frågan skulle jag säga att det är det på racerhojar, när man har stel gaffel o 9 bar i däcken (en mtb har sällan mer än 4 ofta mindre) och man åker på usel väg då kan stål kännas mjukare, mindre stötigt. På fin nylagd asfalt är det knappast en faktor. På en MTB med dämpargaffel oavsett var man hojar är det knappast en faktor. Viktigare, för hur man ska uppfatta hojen, är vinklar o mått.
Jag har ett litet stall cyklar hemma, bla en och en halv racercykel i stål, en i kolfiber, en cross i aluminium, och en MTB i titan.
Crossen är en Cannondale, som har rykte om sig att vara stötig, och att "leda upp vibrationer från vägen". Faktum är att det är min bekvämaste cykel.
Sannolikt beror detta på att den har bredare däck med större luftkammare än vad jag har på mina racercyklar.
Jag har testat att köra med 20mm däck från en av racercyklarna, och det var en mycket tydlig komfortförsämring.
Min slutsats är att skillnaderna mellan olika rammaterial är så små att de lätt kan kompenseras med annan däckutrustning, eller exempelvis tjockare styrtejp.
Om man däremot bara tittar på cyklarna, så ser Cannondalen med sina grova rör ut att vara stötigare.
En intressant sak i sammanhanget är att Litespeed,
http://www.litespeed.com/ som är bland de duktigaste på att svetsa titan, och bland annat gjort den legendariska Obed, en ram som sägs överleva ägaren, förra året introducerade en serie aluminiuramar.
Litespeeds aluminiumhojar tror jag beror på att man vill öka sin försäljningsvolym. Marknaden för titanramar är ganska begränsad. Och när man har en så pass dominerande ställning som Litespeed har, är det svårt att växa. Återstår då att ge sig in i ett nytt "segment".
/Henrik