Skillnad på stålram och aluram

En fråga, jag föredrar stålram framför aluram därför att aluramen inte håller så längre, kanske några år medan stålramen är stark och håller minst 10 år. Men stämmer det? Att aluramen bara håller ett par år beroende på hur mycket man cyklar på den?

Jag vet att aluramar är generellt mkt lättare än stålramar men här är jag intresserad av hållbarhet! :)

Jonas

Vad jag vet så flexar stålramarna medans alu ramarna inte gör det. Dirt- och Streetåkarna kör ju ofta gärna på stål då detta går lätt att laga om den knäcks, vilket alu tydligen gör snabbare då vissa delar blir speciellt utsatta för stötar och blir skörare där.

///Björn

Har skrivit det här förut men det tåls att upprepas,

Aluminium går sönder när den har fått tillräkligt med stryk, alla smällar samlas upp och tillslut går ramen sönder.vanligts vis efter 3-4 år

Stål däremot går bara sönder när den har passerat sin bryt punkt, ifall den kommer efter 1 år eller 10 år spelar ingen roll, den går BARA sönder när du vurpar kraftigt eller har fått en smäll så ramen har krökts och vurpar.

vill du veta mer så är det bara att maila mig så ska jag försöka svara så gott jag kan..

MVH

JH

Skidåkarn; sa:
alla smällar samlas upp och tillslut går ramen sönder.vanligts vis efter 3-4 år

Stämmer verkligen det? Har en aluminiumram som nog gjort 17-1800 mil och har inte märkt några tendenser till att den skulle gå sönder. Jag tror att de håller hur länge som helst givet att man inte krashar sönder dem.

Per
http://lowdin.nu

Stämmer nog...

ipg289h; sa:
Skidåkarn; sa:
alla smällar samlas upp och tillslut går ramen sönder.vanligts vis efter 3-4 år

Stämmer verkligen det? Har en aluminiumram som nog gjort 17-1800 mil och har inte märkt några tendenser till att den skulle gå sönder. Jag tror att de håller hur länge som helst givet att man inte krashar sönder dem.

Per

Beror ju på hur men kör, och vilken Ram de är, jag har bara erfarenhet av mtb ramar och mina ramar får ganska mycket stryk när jag kör XC, det samman gäller för DH ramar.

Om du nu har en Al ram som gått 1700-1800mil så ska du vara nöjd med att du fåtte en bra ram eller så har du kört "snällt" med cykeln, inte bland stock och sten som jag gör.

Men stål och Al har det egenskaperna jag beskriver VET jag, sen på livslängnde på ramen kan ju beror på hur kraftig ramen är och hur bra den är byggt.

Självklart finns det undantag, din ram kanske är en sådan. men nån gång kommer din ram också gå sönder. alla ramar är ju olika byggda, vissa tål mer andra mindre.

MVH

JH

Fel. Stål utmattas också.

Skidåkarn; sa:
Stål däremot går bara sönder när den har passerat sin bryt punkt, ifall den kommer efter 1 år eller 10 år spelar ingen roll, den går BARA sönder när du vurpar kraftigt eller har fått en smäll så ramen har krökts och vurpar.

Det stämmer inte. Om du utsätter stålramen för tillräckligt många små (knappt märkbara) böjningar fram och tillbaka bildas utmattningssprickor som så småningom leder till brott. Jag har till exempel lyckats köra slut på en gammal DBS med stålram genom flitigt åkande nerför en trappa. Skillnaden lär vara att sprickorna växer till långsammare i stål, så att man oftast hinner upptäcka dem innan cykeln havererar helt.

Re: Fel. Stål utmattas också.

GunnarH; sa:
Skidåkarn; sa:

Det stämmer inte. Om du utsätter stålramen för tillräckligt många små (knappt märkbara) böjningar fram och tillbaka bildas utmattningssprickor som så småningom leder till brott. Jag har till exempel lyckats köra slut på en gammal DBS med stålram genom flitigt åkande nerför en trappa. Skillnaden lär vara att sprickorna växer till långsammare i stål, så att man oftast hinner upptäcka dem innan cykeln havererar helt.

blev lite fel men kolla den här forumet också

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21712

och

det här skrv jag för ett tag sedan också...

Skidåkarn (Joakim Halvarsson)

profil |email||andra inlägg
2003-08-11 17:00 rapportera | redigera

Håller ramen?
Brott på en metall uppkommer antingen av en kraft som är större än metallens brottgräns eller genom utmatting efter upprepade påfrestingar.
Både Stål(CroMo) och Titan har en gräns på hur stora påfrestingar de tål under den gränsen händer ingenting.
Aluminimum har däremot ingen gräns för utmattning utan varje påfrestning försvagar metallen och leder till slut till att den går av. Detta vet tillverkarna och konstruerar AL ramar så de ska tåla på frestingar i flera år. Även efter många år års använding är en ram av Stål eller Titan fortfarnade som ny,men inte Aluminumramen.
En aluminum ram har normalt en livslängd på 3-5 år beronde på hur kraftigt den är gjord.
En stål ram håller så länge inget brott uppstår men måste kanske riktas omn efter en omkullkörning med packning.

Hoppas det har hjälpt dig lite med ditt problem,jag kan inte avgöra ifall din ram är dålig men tycker nog att den ska hålla åtminståne i 1 år utam att den ska vara utmattad.

Jocke

Stål tål

Även stål mattas på samma sät som alu men när man minskar belastningen så slutar stål att mattas vid en viss punkt medans alu fortsätter att mattas ner till knappt mätbara nivåer. alu går av på sekunden stål sakta. alu försvagas mycket av en bula i röret men stål lite. Allt detta är typ upprepningar, den viktigaste stålegenskapen är komforten kör man mycket så mår man bättre på en stålram. Aluminiumets styvhet som av vissa ses som en fördel skickar vidare alla vibrationer rätt upp i dig. stålet och titanet mildrar vibrationer utan att kännas dött. Kolfibern har dåliga akustiska egenskaper och tar död på vibrationer. Förutom i ramar så används kolfiber i gafflar, sadelstag och sadelstolpar av denna anledning. Oj vad rörigt men läs ett par gånger så fattar ni.

Zen och konsten att sköta cykeln

Skidåkarn; sa:

Tack för svaren och länken till den andra tråden. Har läst genom allting! Då är mitt påstående om stålramar bekräftat! :) Jag har hittills hittat ett par märke som finns i Sverige som säljer stålramar eller en komplett cykel med stålram - Orange och Marin.

Jag köpte min cykel, Univega, för 5 1/2 år sedan. Jag lade ca 5500 kr till att börja med. Ramen är av stål. Sedan dess har jag bytt ut delar i efterhand de blivit slitna, som däck, bromsar, ny sadel, uppgraderat vxl-sys, komponenter osv. Det är kul att låta cykeln växa och förbättras av sig själv. Så mitt nästa projekt, när jag börjat jobba, köpa en fin stålram och byta ut den gamla stålramen.

Jonas

Finns det någon forskning?

Skidåkarn; sa:
Om du nu har en Al ram som gått 1700-1800mil så ska du vara nöjd med att du fåtte en bra ram eller så har du kört "snällt" med cykeln, inte bland stock och sten som jag gör.

Det är en Gary Fisher Supercaliber som egentligen uteslutande används för aggresiv åkning på teknisk stig. Senast i Colorado.

Dakotaridge2.jpg

Min fru har haft åkt ungefär lika långt på en Klein Adroit, som är ultra-reducerad. Ramen väger ca 1400g. Några indikationer på utmattning har vi inte sett.

Det jag i mitt stilla sinne undrar är: om inte påståendet att aluminium blir skört och sedan spricker är en utpräglad vandringshistoria?

Trist med lösa påståenden. Saker blir ju inte sanna för att de framförs tvärsäkert.

Finns det någon som kan hänvisa till någon metodisk vetenskaplig undersökning? Rimligen borde det ju ha forskats på saken.

Paradoxalt nog har min Ultima stålram fått en spricka vid flaskstället.

Per

Garantitider borde tala om en del

Garantitider borde tala om en del, tillverkaren borde vara ganska säker på materialets hållbarhet när de lämnar en lång garantitid. Annars blir det ju som Ebberöds bank för dem.

Cannondale lämnar livstids garanti på sina alu.ramar. På min Batavus långfärdshoj är det tio års garanti på ramen, den har nu rullat 900 mil på två år varför den då borde paja nästa år eller allra senast ändå nästa år.

Om nu alu.ramar spricker så lätt som har hävdats i denna tråd samt en del andra här på forat så borde fabrikanter som Cannondale och Batavus ej längre finnas kvar på marknaden utan vara knäckta av alla sina garantiåtaganden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergholm Vilken skillnad i pris! Mountainbike 2
balo Skillnad XT skivbroms? Mountainbike 4
Sandvall Skillnad mellan SRAM och Shimanos kassetter Mountainbike 3
Växel skillnad ? Mountainbike 3
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
mommik Helt Sörmlandsleden på cykeln Mountainbike 6
Amme Hookworms på Crescent dirt 019 -07 ? Mountainbike 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg