hanfa; sa:Det här med regelbundet ensam hemma, de flesta hundar måste ju lämnas ensamma dagligen av praktiska skäl. Menar du att en sh inte klarar av det eller att den hanterar det bättre om den inte är ensamhund?
Någon ombyggnad av möbler vill jag inte ha, har hört att de kan ta på sig designuppdrag med mindre lyckade resultat.
Det är ju det med jakten då.. det är ett gissel att få allt i en och samma hund alltså.
Förresten, nödkennel? = hundstall?
[Ändrat av hanfa 2006-03-06 kl 23:41]
Ingen hund är lyckliga av att vara ensam större delen av dagen. Ett flertal hundraser måste/bör arbeta. Tex bordercollien där inte ens avancerad agility träning anses vara tillräckligt. De måste driva får eller annat fä. Den som har en stor inhägnad och flera hundar kan naturligtvis dra ned på den mänskliga kontakten. Jo jag har sett sh som inte får tillräckling med rörelse och är ensamnhundar. De jag har sett har ofta varit lite överviktiga. Många har varit lyckliga eller åtminstone onte extermt olyckliga tror jad. De har däremot inte haft någon vidare anställning som draghund.
Vi var inte riktigt medvetna om vad draghundar innebar när vi tog över en. På kontinenten är det 'vanligt' att folk vill ha en liten gullig husky men inte klarar av att ta hand om den. Dessutom finns det spannägare som av ålder eller hälsa inte kan fortsättta. Vår första SH kom från en som lagt sin hobby på hyllan och glömt att han hade levande väsen. Det var en 1.5 år gamma hane med goda anlag för drag. Vår nästa en 'social katastrof' som inte blivit präglad av människor utan levt i en stor bur under extrema förhållanden tillsamans med flera andra hundar. Hade vi bara nöjt oss med desssa två hade vi till viss del kunnat fortsätt ett 'normalt' liv. Naturligtvis med mycket rörelse. Jag inser att hundarna skulle vara lyckligare om vi bodde norr om dalälven eller högre än 1000 m, dvs på en plats med mer och snö.
Polarhundar (SH) har tydligen en större flockkänsla än andra hundraser. Om du inte är beredd på detta, skaffa en annan hund.
Polarhundar/SH har en stor jaktdrift, om du inte är beredd att ta konsevkeserna av detta, skaffa en annan hund.
Om du inte kan arrangera hundens liv med ett rikt inehåll. Låt bli att skaffa hund. Det finns egentligen tillräckligt med hundar i världen, framförallt tillräckligt många som inte har ett bra liv. Jag erkännner att valpen som vi fått nyligen, tog vi till oss av egna egositiska skäl. De andra flyttade liksom bara in hos oss.
Liksom alla förhållanden både berikar och begränsar hundar i hushållet dit liv.
Om du ändå beslutar dig för en draghund, du har mer möjligheter att delta i aktiviteter om du har 'stamblad' på den. Vissa grupper/föreningar inom hundvärlden vill enbart ha med dig att göra om din hund är renrasig (och du verkligen kan bevisa det).