Skillnad på märken?

jag skulle starkt avråda från carbon om du inte är en elitcyklist som får sakerna betalda då du har en helt annan typ av utmattning på kolfiber.

Att man bör undvika carbon håller jag med om.
Men att det skulle vara ngn skillnad i utmattning mellan ramar i metall eller kolfiber stämmer inte.
Åtminstone enl de tester som finns
http://sheldonbrown.com/rinard/EFBe/frame_fatigue_test.htm
http://efbe.de/testergebnisse/fulltest/index.php?typ=3&sort4

eller tillverkarnas garantier, som inte skiljer mellan ramar i metall eller kolfiber.
Kolla tex hos Canyon (som har ramar i både metall och kolfiber)
http://www.canyon.com/_se/service/faq.html?r=31
Eller Trek som har en livstids garanti på sina ramar
http://www.trekbikes.com/us/en/support/limited_warranty/
 
Att man bör undvika carbon håller jag med om.
Men att det skulle vara ngn skillnad i utmattning mellan ramar i metall eller kolfiber stämmer inte.
Åtminstone enl de tester som finns
http://sheldonbrown.com/rinard/EFBe/frame_fatigue_test.htm
http://efbe.de/testergebnisse/fulltest/index.php?typ=3&sort4

eller tillverkarnas garantier, som inte skiljer mellan ramar i metall eller kolfiber.
Kolla tex hos Canyon (som har ramar i både metall och kolfiber)
http://www.canyon.com/_se/service/faq.html?r=31
Eller Trek som har en livstids garanti på sina ramar
http://www.trekbikes.com/us/en/support/limited_warranty/

Jo, jag är mycket väl medveten om att garantier osv är liknande, och att det i regel inte är ngn större skillnad. Jag har dock under min tid inom cykling sett fler spruckna kolfiberramar än ngt annat (med undantag från kassa titanramar från östblocket).

DOCK tåls det att påpeka att om du får ett slag mot en karbonram så kan det vara lika med ny ram. Skadan må inte ens synas, men under ytan så kan en massa microsprickor ha bildats. Det slutliga brottet i kolfiber sker med överljudsfart, så du sitter på en cykel, och i nästa sekund så svävar du i luften, för att sedan ha en massa flis i kroppen. Då hjälper inte ngn livstidsgaranti om man har sabbat sig själv och kan inte cykla på den nya fina ramen. Kommer du inte ihåg de fina "dykningarna" i diverse större cykeltävlingar etc för några år sedan?

Metall är "mjukare" och segare än kolfiber. En vurpa är i regel synlig på ytan, man ser om det har spruckit eller inte. En buckla må underlätta knäckning eller buckling MEN bidrar inte till ett haveri som sker utan förvarning så fort att man inte ens hinner blinka.

Kolfiber är som sagt fint och trevligt MEN bör hanteras ytterst varsamt och man bör veta vad dess begränsningar är. Samt så kan tillverkarna skriva vad de vill, jag påstår mig iaf ha tillräcklig kunskap om polymera och metalliska material för att kunna säga att polymerer åldras MYCKET snabbare än metall. Detta betyder man inte vet när en kolfiberrams bäst-före-datum är. Kolfiber är ju inget annat än ngn sort mer eller mindre stabiliserad polymer armerad med fiber. Fibrerna är det inget fel på, men frågan är hur länge "plasten" håller. Ofta är denna plast ngn sorts epoxy men kan även vara PU eller nylon. Om man har någon gång tagit i en gammal plastpryl som bara desintegrerat i ens hand så vill jag iaf ha kolfiberram först när det har gått tillräcklig lång tid för att man skall kunnat testat det för åldring, utmattning etc. Detta kan inte sägas vara "klart" efter knappt 50 efter dess stora genomslag utanför testlabbet.
 
jag skulle starkt avråda från carbon om du inte är en elitcyklist som får sakerna betalda då du har en helt annan typ av utmattning på kolfiber.
och sedan
DOCK tåls det att påpeka att om du får ett slag mot en karbonram så kan det vara lika med ny ram.
Det är därför du inte skall ha ramar av karbon
Dessutom undrar jag vad (de eventuella) konsekvenserna av en skada har med utmattning att göra?

Skadan må inte ens synas, men under ytan så kan en massa microsprickor ha bildats. Det slutliga brottet i kolfiber sker med överljudsfart, så du sitter på en cykel, och i nästa sekund så svävar du i luften, för att sedan ha en massa flis i kroppen.
Det där har du enbart fantiserat ihop.

Dessutom undrar jag, eftersom du är så 'rädd' för kolfiber, vilka framgafflar rekommenderar du?
Både den Cube och den Principia du rekommenderar i ditt tidigare inlägg har ju kolfiberframgafflar.
Eller menar du att kolfiber enbart är farligt i ramar och inte i gafflar?

Det viktiga, för den som vill ha en hållbar ram OCH gaffel, är HUR de är gjorda, inte av vilket material.
Om en ram (+gaffel) är välgjord eller ej kan vara svårt att veta, men några ledtrådar finns.
Garantin är självklar, en annan är tillverkarens rekommendationer för maxvikt på cyklisten
Tex Canyon, som jag länkade till ovan, har en cyklistmaxvikt på 120kg
http://www.canyon.com/_se/service/faq.html?q=278
(Det finns ramtillverkare av metallramar som har en MYCKET lägre cyklistmaxvikt)

OBS
Detta är förstås endast ledtrådar, ingen garanti.
 
Senast ändrad:
och sedan
Det där har du enbart fantiserat ihop.

Lycklig vore jag om jag hade fantiserat ihop det! Vore även lycklig om den professorn jag hade i polymera material hade fantiserat ihop det. Ännu bättre vore det om inte fenomenet microsprickor pga utmattning inte fanns beskrivna i diverse textböcker för studier i material.

Ja, jag är skeptisk till kolfiber när den anvävds av folk som inte vet exakt hur man hanterar den. Kofiber är ett fint material, men känsligt vid felaktig användning. Då folk i regel inte är übernojjoga och inte bryr sig så mycket om prylarna som man önskade så bör de för sitt eget bästa inte använda det heller. Det är som att ta en F1-bil och köra på kullersten. Hur länge tor du att den håller? 20 000 mil +?

Nej, det finns inte mycket annat tyvärr till val vad gäller gafflar. Skulle själv gärna ha en gaffel i ngt annat än kolfiber. Ja, maxvikt är intressant. Aluramen jag kör på såldes exempelvis (dock endast konstigt nog) i tyskland med maxvikt av 85kg.

Du har rätt vad gäller kvalitén på arbetet, men tyvärr så är inte de "billiga" Svensson-kolfiberramarna som folk köper det som vi oftast kallar för högkvalitativt. Jag kan inte se hur man kan klämma in en kolfiberram av vettig RIKTIG monocoque (som det skall vara) och inte av rör som är ihopfogade, och limmade.

Jo, garantin är säkerligen en ledtråd, men det är inte att förneka att det är mycket enklare val att gå på material vars egenskaper man känner till väldigt väl. Dessutom så har metaller den "fina" egenskapen att kunna ha ett kryp och i regel inte ha ett abrupt sprött brott.
Kolfiber å andra sidan kryper inte, är inte segt utan när det väl går av så går det av i ett sprött brott. Jag sitter sj hellre på ngt som viker sig långsamt under mig än säger pang och så sitter jag i luften om det går riktigt illa.


En eventuell skada, dvs slag mot ramen och därmed bildning av en spricka, vare den är synlig eller osynlig kan påskynda utmattningen då du får en sprickinitieringspunkt varifrån en större spricka kan växa till sig under den cykliska belastningen som en cykel (eller vad som helst som är i rörelse) utsätts för. Denna skada kan när det gäller kolfiber uppstå under ytan, så att man inte ser den. Den kan vara så liten att du inte ens hittar den i första taget med röntgen, MEN om du försvagar en struktur på en punkt så får du spänningskoncentrationer kring punkten, dvs lokalt högre belastningar än tänkt och då går ytterligare lite mer sönder. Denna spänningskoncentration tenderar till att ligga där radien på sprickan eller sprickinitieringspunkten är som minst, dvs i spetsen. Då kolfiber inte är segt så går fibrerna av en efter den andra. Med varje fiber som går av så ökar spänningarna och därmed hastigheten (och detta långt ifrån linjärt). När tillräckligt många har gått av så kommer hastigheten att öka så pass mycket att du kommer få ett slutligt brott som sker med ljudets hastighet.
 
Kan någon av er

berätta mera om praktiska erfarenheter av haverier med kolfibercyklar. Jag har personligen bara positiva kolfibererfarenheter t ex kolfiberstavar för längdåkning (trugorna sprack efter ett par år men var lätta att byta) Skaften har jag nu använt i mer än 20 år. Kolfiber i Inlinesskor har jag haft i ca 10 år och använt flitigt. Min aluracer med framgaffel i kolfiber har ca 10 säsonger på nacken (jag har kört den själv i 5 sommarsäsonger). Kolfiber i kanoter och paddlar fungerar utmärkt etc.

Samtidigt vet jag att kolfiberprofiler på långfärdsskridskor inte alls håller som aluprofiler.

Varför skulle en kolfiberram var mindre hållbar än en lättvikts alu eller stålram? Har man fått en lite större buckla i en tunnväggig metallram så är väl den ramen mer eller mindre körd?

Thure
 
berätta mera om praktiska erfarenheter av haverier med kolfibercyklar. Jag har personligen bara positiva kolfibererfarenheter t ex kolfiberstavar för längdåkning (trugorna sprack efter ett par år men var lätta att byta) Skaften har jag nu använt i mer än 20 år. Kolfiber i Inlinesskor har jag haft i ca 10 år och använt flitigt. Min aluracer med framgaffel i kolfiber har ca 10 säsonger på nacken (jag har kört den själv i 5 sommarsäsonger). Kolfiber i kanoter och paddlar fungerar utmärkt etc.

Samtidigt vet jag att kolfiberprofiler på långfärdsskridskor inte alls håller som aluprofiler.

Varför skulle en kolfiberram var mindre hållbar än en lättvikts alu eller stålram? Har man fått en lite större buckla i en tunnväggig metallram så är väl den ramen mer eller mindre körd?

Thure

Sant att ramen är körd om du får en buckla, MEN du får inte ett blixtsnabbt haveri i lika stor grad som med kolfiber. Kolfiber är inte mindre hållfast eller håller sämre om det görs rätt, det är känsligare än mycket annat för felaktig användning och misskötsel.

Apropå haverier... eller snarare ngt som belyser tillverkningsteknik och mänskliga fel. Har sett under förra året ett antal cyklar från en "finare" tillverkare reklameras med sprickor i ramen (enl mig tur att det inte blev mer, och jag tänker inte peka finger, då detta kunde ha hänt vilken tillverkare som helst). De drabbade fick så klart en ny utan ens ett pip, men jag tycker sj att en hoj i den prisklassen (prisklass av genomgående Dura-Ace) inte bör råka ut för sådant.
Jag håller mig därför till metall så mycket jag kan. Den viktskillnad man får genom att ta en kolfiberram istället för en alu eller stål kan man ofta spara in på slang, däck och hjul (då motsvarande kolfiberutförande kostar i regel ca 5k mer och ett par bra hjul + däck och slang kostar typ samma i Tyskland via postorder/internet). Om man dessutom har några få extra kilon och tappar endast 1 så har man definitivt sparat in vikten och pengar. Kör sj med aluram, dock med kolfibergaffel. Anledningen till att gaffeln sitter på är att den följde med cykeln.
 
Jag orkar inte lägga ned den tid det skulle ta att bemöta alla tokigheterna om material i den här tråden.

Men låt mig bara än en gång konstatera att är man rädd för att ramen plötsligt skall gå sönder när man använder cykeln, bör man välja en ram som tillverkaren själv tror på såpass mycket att han/hon lämnar en lång garanti, och även att tillverkaren själv rekommenderar ramen även för tunga cyklister.

Är man dessutom 'rädd' för kolfiber som material öht så skulle jag i 1a hand undvika kolfiberframgafflar. Det finns alternativ!

Teoretiska skräckhistorier om rammaterial från en cyklist som själv använder en cykel med en rekommenderad maxvikt på ramen på 85kg och med kolfibergaffel, fast han avråder från att öht använda kolfiber!, kan jag inte ta på allvar.

I verkligheten uppträder inte materialet i cykelramar som de gör i en teoretisk föreläsning, jag har tidigare länkat till ramtester för den som själv vill kolla jämförande tester av ramar, inte läsa teoretiska skäckhistorier.
 
Jag orkar inte lägga ned den tid det skulle ta att bemöta alla tokigheterna om material i den här tråden.

Men låt mig bara än en gång konstatera att är man rädd för att ramen plötsligt skall gå sönder när man använder cykeln, bör man välja en ram som tillverkaren själv tror på såpass mycket att han/hon lämnar en lång garanti, och även att tillverkaren själv rekommenderar ramen även för tunga cyklister.

Är man dessutom 'rädd' för kolfiber som material öht så skulle jag i 1a hand undvika kolfiberframgafflar. Det finns alternativ!

Teoretiska skräckhistorier om rammaterial från en cyklist som själv använder en cykel med en rekommenderad maxvikt på ramen på 85kg och med kolfibergaffel, fast han avråder från att öht använda kolfiber!, kan jag inte ta på allvar.

I verkligheten uppträder inte materialet i cykelramar som de gör i en teoretisk föreläsning, jag har tidigare länkat till ramtester för den som själv vill kolla jämförande tester av ramar, inte läsa teoretiska skäckhistorier.

Bra, då kan du rekommendera svensson att köpa en kolfibercykel för 40papp vurpa en gång pga bristande erfarenhet med spd-sl eller liknande pedaler och sedan sätta sig på hojen och anta att absolut ingenting har hänt! Jag är mycket väl medveten att teori och praktik skiljer sig, MEN jag är också medveten att ett materials egenskaper inte ändras om man tar ut det ur labbet och börjar använda det. Men klart, alla får göra som de vill, jag skulle iaf köpa en alu-hoj och lägga de insparade pengarna på att lätta och göra den snabbare genom att minska den roterande massan.

Jag har aldrig sagt att jag är rädd för kolfiber, men jag är skeptisk till dess användning där det inte absolut behövs. Sedan att vissa "lärda" är nog så pass lärda att de antagligen är även kapabla att storma in hos en professor i material så får det stå för dem. Jag är inte professorn i fråga, men jag lyssnar på vad folk som vet mer än jag säger. Om man vill ifrågasätta folk som kan och vet så ber jag vederbörande att uppsöka materialavdelningen vid CTH.
 
Let me google that for you

Jag orkar inte lägga ned den tid det skulle ta att bemöta alla tokigheterna om material i den här tråden.

Men låt mig bara än en gång konstatera att är man rädd för att ramen plötsligt skall gå sönder när man använder cykeln, bör man välja en ram som tillverkaren själv tror på såpass mycket att han/hon lämnar en lång garanti, och även att tillverkaren själv rekommenderar ramen även för tunga cyklister.

Är man dessutom 'rädd' för kolfiber som material öht så skulle jag i 1a hand undvika kolfiberframgafflar. Det finns alternativ!

Teoretiska skräckhistorier om rammaterial från en cyklist som själv använder en cykel med en rekommenderad maxvikt på ramen på 85kg och med kolfibergaffel, fast han avråder från att öht använda kolfiber!, kan jag inte ta på allvar.

I verkligheten uppträder inte materialet i cykelramar som de gör i en teoretisk föreläsning, jag har tidigare länkat till ramtester för den som själv vill kolla jämförande tester av ramar, inte läsa teoretiska skäckhistorier.

http://lmgtfy.com/?q=carbon+frame+failure

http://www.bustedcarbon.com

http://www.trekbikes.com/pdf/carbon_care/06TK_Carbon_Care_Flyer.pdf



Hur svårt skall det vara?
 
Ett verkligt kolfiberhaveri har jag sett. Det var ett tennisracket som blev till damm vid serve. Motsvarande i en framgaffel hade inte varit kul.
Följdeffekten av det tennisrackethaveriet var en DC i närheten och ner i vind som fick driftstopp för sanering.
 
Ett verkligt kolfiberhaveri har jag sett. Det var ett tennisracket som blev till damm vid serve. Motsvarande i en framgaffel hade inte varit kul.
Följdeffekten av det tennisrackethaveriet var en DC i närheten och ner i vind som fick driftstopp för sanering.

Precis! Och motsvarande ram skulle inte bara inte var kul utan snuskigt dyrt.. .
 
Ett verkligt kolfiberhaveri har jag sett. Det var ett tennisracket som blev till damm vid serve. Motsvarande i en framgaffel hade inte varit kul.
Följdeffekten av det tennisrackethaveriet var en DC i närheten och ner i vind som fick driftstopp för sanering.

Men fokus i frågan är väl att en stålgaffel eller ram utsatt för samma våld skulle krascha även den..
Ett litet test: http://www.youtube.com/watch?v=Y_O9PLorYPA
Eller ett annat: http://www.youtube.com/watch?v=-lsDXEEUlRE

Och aluminium är ju både mjukare än stål och har rör med större diameter och tunnare gods, så det går inte bättre det heller..

Och ett bucklat rör har förlorat myyyyyyycket av sin styvhet och styrka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pery Skillnad på 622? Landsvägscykling 3
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
MrP Problemlösning på skrikig cykelbroms Landsvägscykling 3
tango Framväxel fastnat på mellanklingan -vad göra? Landsvägscykling 14
cykelcamparen Tips på rutter ut från Stockholm... Landsvägscykling 7
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
camoscio Traktorer på gc-väg Landsvägscykling 48
kandildol42 Förslag på bra 28 mm däck Landsvägscykling 8
Bertsdotter bruten axel på en Crescent 27" Landsvägscykling 7
thureb Sladd på bakhjulet vid bromsning Landsvägscykling 8
olaab Parkera bil på Öland 7 dagar? Ska cykla runt och njuta. Landsvägscykling 6
avslutmedlemskap0904 Montera väska på styre Landsvägscykling 5
Danielv Pina på sadeln Landsvägscykling 18
Brune Kolfibercykel med på flyg utomlands? Landsvägscykling 2
Christian1 Cykla på Mallorca...önskar tips! Landsvägscykling 6
Brune Fråga om packning på racercykel Landsvägscykling 21
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
Liisut Resekompis sökes på långcyklings-resa Landsvägscykling 1
tomhylsan Vikt på Nishiki pakethållare? Landsvägscykling 1
niking UCI förbjuder skivbromsar på landsvägsracer Landsvägscykling 15
Gunnar81 Reseskildring av cykelsemester på Gotland Landsvägscykling 0
Bohak Barnsits på cyclocross? Landsvägscykling 6
avslutatmedlemskap160620 Inställning sadel på vanlig gubbcykel Landsvägscykling 10
maria.b Vättern runt på tandemcykel? Landsvägscykling 10
grillfesten Äta på Vätternrundan Landsvägscykling 9
JA64 utväxling på touren. Landsvägscykling 4
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
camoscio hänga i bakhjulet -vaffan tänker dom på? Landsvägscykling 45
thureb Gör ni service på frihjulsmekanismen? Landsvägscykling 7
Jones Vilka depåer är bäst på Vätternrundan? Landsvägscykling 17
Moniqan Följ med på helgtur på nynäsleden 28-29e Maj Landsvägscykling 0
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Tmas Ny kedja fastnar på gammal krans Landsvägscykling 15
KristianMattiasson vätternrundan 2011 på en cyclocross Landsvägscykling 10
Emanuele Hej tips på kläder för cykling genom östeuropa i juli -augusti Landsvägscykling 2
egs Tubdäck på kanttrådsfälg, går det? Landsvägscykling 4
karan Nybörjare på Vätternrundan Landsvägscykling 13
Bohak Normalt slitage på kedja och kassett? Landsvägscykling 13
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
Pumpagubben Gängdimensioner på pedaler Landsvägscykling 7
flameboy Tips på enklare cykelställ Landsvägscykling 2
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
Alexanderhoff 12-åring och cyklat 12 mil på en dag Landsvägscykling 5
Senator Pulsklockan störs ut på cykeln. Men av vad? Landsvägscykling 6
Pendlaren Smala däck på grus Landsvägscykling 9
abaader Bra pris på Nishiki? Landsvägscykling 11
SteZim Vem har företräde när man kommer på Västerbron? Landsvägscykling 60
CeciliaB Tips på cykeltränings resor Landsvägscykling 5
thureb På happy Landsvägscykling 6

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg