Skillnad mellan ving- och vanlig paddel?

Hur stor skillnad i effektivitet är det egentligen mellan olika paddlar om man förutsätter att man har en korrekt teknik?

Jag paddlar i cirka 8km/h när jag tar i lite och använder en Robson Voyager. Hade en vingpaddel gjort någon märkbar skillnad, i fart eller ansträngningsgrad för samma fart?

Citat ur ovanstående intressanta artikel

Ett par lösrykta citat, från tävlingssfären såklart:

"Med en modell (vingpaddel) som faktiskt gick att paddla med återstod att försöka ta reda på om den verkligen var bättre (än plattpaddel). Utvecklingsarbetet hade skett i all tysthet och OS-året 1984 testades redskapet tillsammans med Nyköpingskanotisterna Tomas Johansson och Pär Lindén ... Trots att killarna från Nyköpings KK knappast ens hunnit bekanta sig med de nya paddlarna visade testvärdena entydigt att de med den nya paddeln vid varje given fart hade lägre mjölksyranivåer än med en traditionell paddel. Det fungerade! Det var inga små skillnader heller. Stefans beräkningar visade att omsatt till ett 1000-meterslopp skulle det kunna göra så mycket som sju till åtta sekunder, det vill säga en evighet på elitnivå." (instoppade paranteser från mig efter klipp-o-klistra-aktivitet...)

"Agneta Andersson lade paddeln på hyllan efter OS 1988 men försökte sig på en come back 1990. *Då hade alla vingpaddlar och man märkte att man var hopplöst efter utan, berättar hon. "

I den farten är det nog mer skillnad i känsla än skillnad i prestanda. Många gillar "bettet" i vingpaddeln (att det känns att paddeln greppar bättre och slirar mindre i vattnet).

8 km/h är ju ändå halvfort, så paddlar man långt tror jag vingpaddelteknik då man använder mer stora muskler i bålen (och ben om sittställningen i kajaken tillåter det) och mindre arm kan ge fördelar uthållighetsmässigt.

För mig som motionär är den stora fördelen med en vingpaddel att den hjälper mig att upprätthålla en bra teknik. Min kropp får alltså en bättre verkningsgrad. Paddeln som sådan kanske också har bättre verkningsgrad men det är inte det viktiga för mig.

Skall man vara hjälpt av en vingpaddel måste dock man ha en hyfsat skolad teknik från början. Dvs att man sätter i långt fram, att man arbetar mest med axlar och rygg och inte med armarna och att man faktiskt följer paddeln den väg den vill gå i vattnet.

Men jag tycker fortfarande efter 15 år med vingpaddel att det är svårare att sätta i en vinge utan att få luftvirvlar runt bladen än med en konventionell paddel. Får man luftvirvlar runt bladen slirar paddeln mer i vattnet vilket slår hårt mot verkningsgraden.

Lägg därtill att många vingar är lite svåra att stötta med eftersom de gärna välter framåt vid lågt stöd. Därför är min slutsats att rekommendera konventionell paddel för flesta långfärdspaddlare och vinge för dem som vill motionsträna eller tävla i kajak.

Själv tränar jag med en vinge och långfärdspaddlar omväxlande med vinge och konventionell paddel.

/Klas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
thocar Längd på kajak - hur stor skillnad gör 30 cm? Paddling allmänt 19
OutThere skillnad rolla med olastad resp lastad kajak? Paddling allmänt 12
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
lisalingon Skillnad Reval kontra XP, för sista gången.. Paddling allmänt 2
Askel Paddla Helge Å mellan Osby och Broby/Knislinge? Paddling allmänt 13
ryden Bra ställen att campa mellan Kalmar och Möja Paddling allmänt 9
Slitvargen Transport mellan Sälen - Ljördalen Paddling allmänt 3
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
friluftaren Tälta mellan Baggensfjärden o Abborrkroken? Paddling allmänt 13
Silen Dålig passning mellan skrov och däck? Paddling allmänt 1
marp68 laga skarv mellan däck o skrov Paddling allmänt 14
Paddla.se Isfritt någonstans mellan Mollösund & Grebbestad? Paddling allmänt 5
Stuvarn Ont mellan skulderbladen! Paddling allmänt 17
mikael.jonsson_sas.se Ume Älv mellan Hemavan och Tärnaby Paddling allmänt 3
pellegill Iläggning och parkering mellan Trosa & Nyköping? Paddling allmänt 4
mielo Fartskillnad mellan tävlings- och motionskajak? Paddling allmänt 2
anwi Transportera kajak mellan Helsingborg och Stockholm Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg