Skillnad mellan SRAM och Shimanos kassetter

Hej!

Jag undrar vilken skillnad som finns mellan SRAMs och shimanos kassetter vad gäller funktionalitet och slitstyrka. Vad jag vet så ska dem vara helt kompatibla med varandra. Jag har tittat på SRAM 7.0 och Shimano Deore.

Undrar också om det är stor skillnad i slitstyrka på Shimanos kassetter om man jämför en deore och en LX, jag är medveten om viktskillnaden.

-Tacksam för svar.
 
Ang. kassetter.

Hejsan Björn!
SRAM har bra Shimano-kompatibla kassetter. Har ej provat dem själv men har läst/hört att de inte växlar riktigt lika snabbt. Vad jag förstår så tillverkas de av det företaget som tidigare hette Sachs och som sedan blev uppköpta. Deras tidigare kassetter var kända för överlägsen livslängd då de hade hårdare metall i klingorna än Shimano(gäller även Sram/sachs kedjor som jag varmt rekomenderar!).

Vad jag har förstått så är tänderna på klingorna i deras kassetterna lite längre så att kedjan får bättre stöd än hos Shimano. Naturligtvis så medför detta även att klingan "släpper iväg" kedjan senare vid växling. Så om du tänker delta i tävlingar så råder jag dig att köpa Shimano och då välja LX eller dyrare modell!

Men det verkar som du är en "sansad och ekonomisk person"(till skillnad från vissa här på forumet) så jag tycker defenitivt att du kan prova en kasset från SRAM! Skillnaden i den tid det tar att få i en växel var tidigare minimal och är idag troligen ännu mindre och på köpet får du bättre livslängd!

Se dock till att fråga försäljaren innan om kassetten är kompatibel, då jag tror SRAM även tillverkar inkompatibla modeller. Då har du även ryggen fri om det nu mot förmodan ej fungerar bra!

Beträffande slitstyrka tror jag att det är skillnad men jag har ännu ej provat Deore då LX livslängd är dålig nog...!;)

(Om du/någon har tips om var man kan få tag på SRAM´s kassetter i Stockholm så är jag "idel öra"!)

Ha det fint!
Peter
 
Jag har själv kört med SRAM/SACHS grejor i drygt 4 år.
Det ända problem jag ha haft med under denna tid är att vajern till bakväxeln har nötts av vid infästningen på bakväxeln.

Drev och kedja har aldrig krånglat trots lera, sand mm. Suveränt med deras kedjelås som gör det lätt att ta bort och rengöra kedjan. Jag brukar köra med två kedjor som jag skiftar med ca. 10-30 mils mellanrum, beroende på hur skitigt det har varit. Sedan så byter jag kassett, stora- mellanklingan och kedjor en gång per år. Och då har jag legat på mellan 300-400 mil om året.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg