Skillnad mellan repsystem?!

Med twinrep klipper man båda repen i mellansäkringarna, med dubbelrep klipper man oftast bara ena repet.

Använd twinrep om du ska hacka dig uppför isfall. Använd halvrep om du ska kravla dig upp längs gräsiga fjällsidor.

Moderna halvrep går använda som twinrep.

En fråga då från mej som bara använt enkelrep:
Om man klipper båda repen i samma mellansäkring, blir det inte risk att repen gnids mot varandra och bränns av vid ett ev. fall, om de tex skulle vara olika mycket slackade?
 
Med twinrep förekommer inte denna risk så länge andre är hyggligt nykter, med halvrep så slutar man klippa gemensammt efter man för första gången bara klippt ena repet.

Står inte sånt här i elementära instruktionsböcker?
 
Jo, det är väl det det gör...
Fast det är inte alla som håller med om att man behöver ha den hygienen i sina klipp, och i ditt första inlägg där det stod nåt i stil medatt man "oftast klipper" så var kanske inte formuleringen stringent, även om den inte var fel med din egen tolkning.

På utsidan tolkar vi allt på sämsta sätt om det är möjligt. ;)
 
När man klättrar med dubbelrep kan man klippa i repet i en säkring långt ovanför huvudet utan att riskera ett längre fall (FÖRUTSATT att man klippt varannat rep) denna fördel har varken twinrep eller enkelrep....
Ja just det. Det här glömde jag kommentera.

Det som Felix skriver hävdas också i en hel instruktionsmanualer författade av sådana som skriver mer än de klättrar. För att scenariot Felix målar upp sak fungera måste man ha två säkrare, en på varje rep. Om man är i så utsatt läge att man måste klippa en säkring när det finns risk att man faller om man släpper ena handen så vill man klippa repet i mellansäkringen fort. Ingen jag klättrar med klarar av att mata ut rep fort på blått rep (med bromshand som samtidigt låser blått) medan bromshanden också låser rött rep.

Enligt min erfarenhet faller man i nästan alltid längre med dubbelrep än med halvrep.
 
Ja just det. Det här glömde jag kommentera.

Det som Felix skriver hävdas också i en hel instruktionsmanualer författade av sådana som skriver mer än de klättrar. För att scenariot Felix målar upp sak fungera måste man ha två säkrare, en på varje rep. Om man är i så utsatt läge att man måste klippa en säkring när det finns risk att man faller om man släpper ena handen så vill man klippa repet i mellansäkringen fort. Ingen jag klättrar med klarar av att mata ut rep fort på blått rep (med bromshand som samtidigt låser blått) medan bromshanden också låser rött rep.

Enligt min erfarenhet faller man i nästan alltid längre med dubbelrep än med halvrep.

Att det är svårt att låsa det ena repet samtidigt som man matar ut det andra repet kan jag hålla med om och det är väl just därför det krävs lite träning för att säkra med dubbelrep. (det hänger en hel del på vad man har för repbroms...) När man matar ut det "blå repet" behöver man ju inte automatiskt mata ut/släppa det "röda repet". Det räcker med att man är redo med bromshanden (på båda repen...) ifall försteman skulle falla, precis som om försteman skulle falla precis när han håller på att klippa ett enkelrep.

En annan fördel med dubbelrep är om man är ett replag med tre klättrare. Då kan man ta upp båda andremännen samtidigt, förutsatt att man har en repbroms som tillåter det. (här bör man vara mycket nogrann vid valet av repbroms eftersom, alla repbromsar inte klarar att låsa rep nummer 2 om repnummer 1 är belastat.)
 
Ja just det. Det här glömde jag kommentera.

Det som Felix skriver hävdas också i en hel instruktionsmanualer författade av sådana som skriver mer än de klättrar. För att scenariot Felix målar upp sak fungera måste man ha två säkrare, en på varje rep. Om man är i så utsatt läge att man måste klippa en säkring när det finns risk att man faller om man släpper ena handen så vill man klippa repet i mellansäkringen fort. Ingen jag klättrar med klarar av att mata ut rep fort på blått rep (med bromshand som samtidigt låser blått) medan bromshanden också låser rött rep.

Enligt min erfarenhet faller man i nästan alltid längre med dubbelrep än med halvrep.

Tycker du reder ut det mesta rätt bra, men på denna punkten ser faktiskt min erfarenhet lite annorlunda ut. Jag tycker faktiskt att tillfällena man kan utnyttja långa klipp på dubbelrep är fler, än tillfällen då man måste va så snabb med utmatningen att det inte funkar! I många lägen hamnar sista säkringen för det ena repet så långt ned att det inte finns nån vits att ha det sträckt mellan säkraren och den som klättrar. I dessa lägen har man gott om tid att mata ut nog rep för långt klipp medans klättraren lägger sin säkring och hänger i QD´n. En sak är dock tvärsäker: Dubbelrepshantering är avsevärt meckigare än enkelrepshantering! Jag och min klätterpolare kör då och då med dubbelrep inomhus för att hålla färdigheten uppe. Inomhus på bultleder klättrar man snabbare än ute på is eller trad, men med förnuft är träningen grymt bra.

Med detta sagt och avslöjat: synpunkter? Nu har jag beskrivit en del av våra rutiner, och på så vis stuckit ut hakan i någon mån, synpunkter tas emot med intresse.

Såvida man inte syr sig upp med mkt tätt säkrat kommer de flesta, tror jag, i praktiken att klättra lång tid med fallrisk endast på det ena av dubbelrepen. Ja, töjning är längre på en sträng av dubbelrep än enkelrep, fallen blir längre, man måste ha det i åtanke när man klättrar på dubbelrep.

Twinrep har jag ingen erfarenhet av, men jag har förstått att dessa (oftast) supertunna rep brukar va väldigt slitagekänsliga.

En fördel som framförs med dubbelrepets längre töjning och lägre fångryck är minskad belastning på säkringarna, något som jag uppfattat som en viktigare faktor vid t e x isklättring än risken att man skulle hacka av repet. (Förutom det uppbara med långa avfirningar mm.)
/Jörgen
 
Nu är det något jag inte förstår..
Varför bli fallen längre på halvrep än helrep? Är det bara pga att repet töjer sig mer? Om man sätter sina säkringar var 3e meter så borde väl fallen bli lika långa i båda systemet?

Ett annat alternativ för att klara långa firningar är som tidigare nämnts att ha ett andra rep i ryggsäcken. Men den extra vikten lockar inte. Vad är det tunnaste/lättaste man kan acceptera för firning?
 
Senast ändrad:
Tycker du reder ut det mesta rätt bra, men på denna punkten ser faktiskt min erfarenhet lite annorlunda ut. Jag tycker faktiskt att tillfällena man kan utnyttja långa klipp på dubbelrep är fler, än tillfällen då man måste va så snabb med utmatningen att det inte funkar! I många lägen hamnar sista säkringen för det ena repet så långt ned att det inte finns nån vits att ha det sträckt mellan säkraren och den som klättrar. I dessa lägen har man gott om tid att mata ut nog rep för långt klipp medans klättraren lägger sin säkring och hänger i QD´n.

Jag håller med om att det ibland känns bra när man står i ett lite obehagligt läge att bara dra upp ena repet, men har du någonsin fallit från en position där du i lugn och ro kan dra upp rep?

För övrigt: Även om jag generellt tycker dubbelrep är ett dåligt system, så finns det gott om leder jag inte gärna skulle göra utan dubbelrep
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg