Det är två saker du bör ställa in på din GPS:
1: koordinater
Det mest uppenbara är vilket koordinatssystem kartan använder. Det system som ar vanligast på svenska landkartor heter "swedish grid" i flesta gpsmottagare.
I de flesta sjökort används sk lat/long koordinater. Det finns dock olika typer även här, oftast använder man grader, minuter och tiondels minuter (hhh mm.mmm i de flesta mottagare) i sjökort. Om man förväxlar det med grader, minuter och sekunder (hhh mm ss) får man ett fel på flera hundra meter.
Skälet till att man använder olika system i olika kartor är nog mest av tradition men även som beskrivs ovan, så spelar den måttenhet t.ex meter eller sjömil, som man använder roll.
2: Kartdatum
Olika kartor har även olika kartdatum (chart datum). Orsaken till det är lite komplicerad men jag skall försöka: Jorden är inte rund, den är något oregelbunden. Man brukar säga att den är elliptisk. Tyvärr så är den inte jämnt elliptisk utan som sagt oregelbunden. På olika ställen på jorden "passar" olika ellipser olika bra. I sverige har man valt att basera sitt koordinatssystem på en ellips som man kallar RT90. RT90 passar alltså extra bra här i svergie.
Felet som uppstår på grund av att man använder fel kartdatum kan också bli flera hundra meter.
I svenska sjökort änvände man förut också RT90 men man har på senare tid gått över till ett annat datum som kallas "World Geodetic System 84" (WGS 84). WGS 84 är en ellipsoid som passar någorlunda över hela världen. Sjökort som använder WGS 84 är tydlig märkta med det i marginalen.
Problemet med missvisning är snudd på försumbart i sverige, iallafall på land med en vanlig silvakompass.
Sammanfattning:
för landbruk i landet:
välj "swedish grid" som "grid" och "RT90" som "chart datum"
för sjöbruk i de flesta fall:
välj "hhh mm.mmm" som "grid" och WGS 84 som "chart datum"
hoppas jag inte rört till det för mycket och att ingen lantmätare läser det här och skrattar åt mina förenklingar
/Erik
Sjöman på heltid och GPS-försäljare på deltid